Hej!
Jag ska koppla in en luft/luftvärmepump i en övervåning där uttagen är ojordade. Värmepumpen kommer med stickpropp.
Kommer jag runt "problemet" (extra kostsamt för kunden) med att slippa jorda alla uttag i samma rum som värmepumpen? Jag kan ju inte sätta ett jordat uttag till pumpen men vad händer om jag klipper stickproppen och kopplar via en tvåpolig brytare?
Man skulle ju kunna säga att jag tillför jord i rummet men innedelen brukar vara omsluten av plast så det kanske inte gör något.
I vanliga fall ska man ju inte koppla in jorden i jordade apparater när de monteras i ojordad miljö men i detta fallet låter det vansinnigt att låta bli jorden med tanke på utedelen.
Finns det någon som har koll på vad föreskrifterna säger?
Jag är ganska säker på att föreskrifterna inte säger något annat än allmänt om krav på skyddsjordning av alla uttag om man för in jord i rummet.
Om värmepumpen ska skyddsjordas i en rum med ojordade uttag är inte helt glasklart, och även experterna på Voltimum har svävat lite på målet här och hänvisat till samma allmänna regler. Klart är att värmepumpar med en utomhusdel som strömmatas inifrån måste skyddsjordas. De flesta inomhusdelar har inga normalt berörbara utsatta delar, men de kan ha det vid rengöring av filtret, där kanske en dammsugare ansluten i ett ojordat uttag används (och dammsugare har en lång sladd). Dammsugare av dagens modell brukar dock idag vara av klass II, det vill säga det spelar ingen roll. Så...svår fråga. Det är helt klart läge att skyddsjorda alla uttag i rummet, men frågan är om man kan motivera kostnaden i alla lägen. En JFB är bra men tillåter inga överträdelser av kravet på skyddsjordade uttag, men som sagt JFBer är bra i alla fall.
Tack Bo.
Då går jag efter råden i den andra tråden:
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag. (och naturligtvis jordas)
Bo Siltberg skrev: De flesta inomhusdelar har inga normalt berörbara utsatta delar, men de kan ha det vid rengöring av filtret, där kanske en dammsugare ansluten i ett ojordat uttag används (och dammsugare har en lång sladd). Dammsugare av dagens modell brukar dock idag vara av klass II, det vill säga det spelar ingen roll.
Inte bara av dagens modell, det har varit krav på klass II för hushållsdammsugare sedan "urminnes tider", åtminstone sedan början av 1960-talet. Så risken att man ska stöta på en klass 0-dammsugare som fortfarande är i bruk är så gott som obefintlig.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.