Måste all värmekabel skyddas av jordfelsbrytare? Så har jag lärt mig att det är i alla fall.
Jag var hos en kund idag där en annan elektriker installerat värmekabel i stuprör och hängrännor. Jag felsökte denna eftersom det inte funkade och upptäckte då att den ej var skyddad av jordfelsbrytare!
Normalt då jag installerar värmekabel i hängrännor/stuprör osv så köper jag färdigt kit med en låda där det sitter styrning, jfb, kontaktor osv.. Denna var installerad bara via en brytare 1/0 brytare samt säkring i centralen.
Jag ringde upp den elektrikern och skällde ut han då säger han att man inte alls behöver ha all värmekabel via JFB utan det gäller bara golvvärme i badrum... ????
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Vi hade denna fråga uppe för inte så länge sedan.
www.fluxio.se/forum/6/29179.html
Vad jag kan se så ställer produktstandarder krav på JFB för all typ av värmekabel.
Dock tycks ju ett undantag vara när en värmekabel ingår i en färdig produkt (t ex luftvärmepump eller självavfrostande frys).
Är det förresten någon som vet hur länge det allmänna kravet på JFB för värmekabel har funnits? Jag känner till en, uppenbarligen seriöst gjord, värmekabelinstallation från ca 1982-83 som inte har JFB. Å andra sidan har jag rivit ett apparatskåp som förmodligen var uppsatt någon gång på 70-talet, som matade en klenspänningsvärmekabel, där satt en JFB med märkspänning 48 V och utlösningsström 300 mA.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.