Vid renoveringen av en fastighet installerades nya centraler. Den största är säkrad med 125A huvudsäkringar. Centralerna är av plastkapslingar.
Min mening är det är endast i bostäder och dylikt upp till 25A säkringar som plast är ok, alla andra ställe plåt!
Jag kan inte komma på någon lämplig punkt i elinstallationsreglerna som säger att detta är fel. Standarden för kopplingsutrustningar har jag inte heller hittat något vettigt i.
I kapslingen sitter en 40A dvärgbrytare som det gått lite varmgång i. Detta har gjort att man ser på plasten att den börjar ta skada. Centralen är också nära trafo så kortslutningseffekterna är säkerligen ganska höga.
Jag tar tacksamt emot råd. Gärna med stöd av lagar och regler om det finns några.
Jag är inte heller påläst om detta, men jag har förstått att en kapsling, eller närmare bestämt en bestyckad central ska ha en märkström som inte får överskridas. T.ex Hager uppger att komponenter för max 63 A används i deras Gamma.
Din dvärg har som sagt gått varm, det är ju ett fel. Vet inte i vilken utsträckning en centralkapsling ska kunna klara av sådana överbelastningsfel, men det finns regler för hur mycket komponenter får höja temperaturen. Är det 60439 eller 61439 som gäller i ditt fall?
Jag gissar att det är helt upp till tillverkaren att specificera vad kapslingen tål. Hager har plastkåpor även i sina större centraler, där stommen är av plåt. Dock är det ju betydligt mer luftvolym i dessa
Har du kollat om komponenterna klarar maximal kortslutningsström i centralen? Är det nära trafon så kan säkert 6kA vara för lite