Tjena!
Har en liten fundering.. Vi gör mycket villainstallationer i min firma,
och när vi offererar dessa så brukar vi speca varje rum för sig vad som ingår , t.ex sovrum:
3 st uttag, 1 brytare och ett takuttag. Sedan brukar kunden få välja valfri placering på 2 el 3 st
Tv/ data uttag i huset. Funderar på om det är okej att göra såhär, eller har kunden någon rätt
att kräva att allt är gjort efter svensk standard? Alltså med ett uttag varje 3.75 meter, och om
jag förstår rätt, även datauttag så tätt? Tacksam för svar, och ha en trevlig helg!
Man blir ju skyldig att följa det underlag man har kommit överens om med kund, men det är ju en rent avtalsmässig fråga. Gällande Svensk Standard så föreskriver myndigheterna enbart att du behöver följa Svensk Standard, eller dokumenterade alternativ till detta med minst samma säkerhet, med avseende på god elsäkerhetsteknisk praxis, inte vad som är generellt Svensk Standard och ej heller vad som är generellt praktiskt.
Det betyder att om fordran i standarden inte är av elsäkerhetsteknisk karaktär så är du enbart skyldig att följa den om den utgör ett underlag för vad som avtalats för det specifika jobbet och även om hänvisning skett till Svensk Standard så kan man ha påpekat undantag från vissa specifika punkter.
Jag brukar skriva att "Eluttag och belysning ingår enligt Svensk Standard" sen speca det övriga (antenn, tele, data) eftersom det inte finns en enda människa i världen som vill ha så mycket data som ingår i nya standarden