En kund ska i samband med att elmätaren flyttas ut på fasaden få en ny matning till centralen.
Den nya matningen kommer att vara en TN-C med 6mm faser och 10mm PEN.
Anledningen till att det blir TN-C är att det finns en befintlig undercentral som matas via en nedgrävd EKKJ 3*6/6 och alltså är TN-C kopplad, och kunden är inte alls sugen på att byta ut kabeln.
Tanken nu är att gå med matningen från fasadskåpet till en fördelningsdosa och därifrån till de två centralerna, men är det ok med tanke på att man går ner i area på PEN-ledaren till den ena centralen i en fördelningsdosa?
Är det dessutom någon som vet när kravet på 10mm PEN kom?
Kravet på 10 mm² PEN kom 1994 i den första "blå boken" ELSÄK-FS 1994:7. Den trädde ikraft 1996.
För att få gå ned i area utan extra skydd ska först o främst reglerna i kapitel 43 följas, dvs att säkringen i mätarskåpet även skyddar den klenare kabeln etc. Det kanske går att uppfylla. Det är ju lite dumt att tvingas sätta säkringar som inte ger selektivitet.
Värre tycker jag det blir med lämpligheten. I äldre föreskrifter skulle övergång till TN-S göras i en elcentral. Man ville troligen främst att det skulle vara en kapsling med lämpliga plintar. Lite av det tänket tycker jag bör tillämpas även här, dvs inte vilken dosa som helst utan en lite större och tåligare kapsling, kanske med plats för en DIN-skena som ev säkringshållare i framtiden kan monteras på.
Som det är kopplat idag och förmodligen har varit en bra stund så matas centralen i den andra byggnaden direkt på faserna i villans central, så även om den matas efter huvudbrytaren i centralen så är det kanske fel att kalla den för undercentral... i praktiken blir skillnaden bara att den inte längre bryts av huvudbrytaren i villans central.
Jag tänkte använda mig av en rejälare dosa med en riktig fördelningsplint.
Tycker inte det ska vara ett problem i detta fall, dokumentera med ett enkelt huvudledningsschema, så att det finns med för framtiden.Vi måste väl kunna anpassa oss efter vad som gällde när anläggningen installerades. Vad kör du med för kabel och varför inte en N1XV4G10
Det är inte bestämt om det nya fasadskåpet blir infällt eller utvändigt, men blir det infällt så kör jag mest troligt med vanlig RK i 25mm slang, har svårt att se någon anledning till att dra kabel från ett infällt skåp som sitter på samma byggnad som centralen det matar, blir det ett utvändigt skåp får det bli kabel och då lär det bli en N1XV4G10.
Hur resonerar ni andra kring RK eller kabel från fasadmätarskåp?
Behöver matningen gå i mark eller i markrör i platta så kör jag med kabel även från infällda fasadskåp, men går den infällt endast i bjälklag och väggar kör jag oftast med vanlig RK...