Hur bedömer ni kraven på IP-klassning i badrumstak rakt ovan dusch?
Det finns ju områdesindelningar som tyder på att det inte finns något krav på IP-klass ovan 225 ög, men även att området behöver bedömas om det bör ses som fuktigt utrymme.
Duschar någon länge och varmt med stängd duschdörr/draperi så blir det en del ånga i taket där. Vid fuktigt utrymme gäller ju minst IP21.
Det finns en hel del armaturtillverkare som menar att deras IP20 armaturer är godkända i badrumstak, -även rakt ovan dusch, på grund av områdesindelningarna och vetskapen att vatten ju droppar nedåt och aldrig uppåt osv.
Har fått den informationen då jag varit på utbildningar/kurser att det är som du säger, den delen är oklassad. Men jag resonerar som Nils Andersson = IP44...vill känna att man har gjort bra installation när man lämnar kunden.
Daniel Norrström skrev: Det finns ju områdesindelningar som tyder på att det inte finns något krav på IP-klass ovan 225 ög,
Nej så ska du inte läsa reglerna. Områdesreglerna för badrum tar slut ovanför 225 cm, så avsnitt 701 har inga fler krav där. Det är oklassat område. Det betyder inte att det saknas regler!
men även att området behöver bedömas om det bör ses som fuktigt utrymme.
Avsnitt 751 gäller alltid, överallt, om inte 701 är strängare.
Det här är alltså de argument jag ganska ofta får från armaturtillverkare som vill förklara att deras IP20-armatur får placeras i tak.
Sedan finns ju som sagt också avsnitt 751 att beakta.
Det jag är nyfiken på är hur ni andra ser på takytan ovan dusch. Minst IP21 (fuktigt utrymme) IP20?
Går det verkligen att medräkna att vatten droppar nedåt, och se det som att den fuktiga ytan slutar vid underkant undertak, medans en downlight sitter i-, och ovan undertak.