Flytta på elmätare inomhus.

09 okt 2015 18:38 #1 av keps
Jag håller på renoverar här hemma och tänkte dra om inkommande och flytta centralen ner en våning men mätaren sitter bredvid och den måste också flyttas men jag vill inte flytta ut den som elverket kräver utan jag tänkte göra det utan deras vetenskap, Det kan de aldrig upptäcka eftersom de inte har tillgång hem in till mig eller har jag fel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2015 18:55 #2 av Ronnie Lidström
Låter inte som en jätteklyftig idé.

Jag har flyttat en mätare inomhus åt en kund en gång. Då hade en på kraftbolaget sagt att det gick bra, sen när jag pratade med nästa på kraftbolaget så sa han typ.. "Va?? Vem har sagt att det är ok ?!?!?" ;)

Nu när det är fjärravlästa mätare tycker man att det inte borde vara lika noga att den ska sitta ute... Men dom brukar som du redan märkt inte godkänna att mätare flyttas någon annanstans än ut.

Dessutom så måste detta göras av en behörig elinstallatör som är registrerad hos kraftbolaget.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

09 okt 2015 19:02 #3 av keps
Svar från keps i ämnet Flytta på elmätare inomhus.
Jo jag vet reglerna för det men kan de på något sätt märka att jag flyttat på det om det är inomhus?

09 okt 2015 19:27 - 09 okt 2015 19:31 #4 av Michell Andersson
Vi har sätt att upptäcka det på ;)

Och när det väl upptäcks kommer det bli ett j-a liv. Bland annat så kommer du bryta plomberingarna till plintlocket. Utöver detta så kommer den larma så fort du ansluter den till nätet igen om den på något sätt lutat i någon riktning.

09 okt 2015 19:35 - 13 jun 2016 16:58 #5 av Borttagen användare

09 okt 2015 19:38 #6 av Michell Andersson

Ronnie Lidström skrev: Nu när det är fjärravlästa mätare tycker man att det inte borde vara lika noga att den ska sitta ute...

Tvärtom. Anledningen till att man skaffade fjärravlästa mätare var på grund av en lagändring som sa att nätägare måste ha ett faktiskt uppmätt värde senast 3 dagar efter månadsskiftet. För räckte det med en avläsning om året. Och lagkravet gäller ju även om fjärravläsningen inte skulle fungera. Av den anledningen så behöver nätägare direkt tillgång till mätaren om den larmar för fel eller om den haft avbrott för länge.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

09 okt 2015 19:39 #7 av Michell Andersson

Andreas Öhr skrev: Be nätägaren om att få den flyttad till nedre plan då?

Vid ändring ska mätaren ut i fasadskåp. Se föregående inlägg för varför.

09 okt 2015 19:44 #8 av keps

Michell Andersson skrev: Vi har sätt att upptäcka det på ;)

Och när det väl upptäcks kommer det bli ett j-a liv. Bland annat så kommer du bryta plomberingarna till plintlocket. Utöver detta så kommer den larma så fort du ansluter den till nätet igen om den på något sätt lutat i någon riktning.

På vilket sätt kan en mätare luta i någon viss riktning?

09 okt 2015 19:49 - 13 jun 2016 16:58 #9 av Borttagen användare

09 okt 2015 19:50 #10 av Michell Andersson
Genom att man håller den i handen... och sen lutar man den... :dry: I mätaren finns en givare som detekterar om den inte är lodrät. Och oddsen är att den inte kommer vara lodrät under hela tiden om du demonterar den och sedan sätter upp den igen. Varje dygn, vid midnatt, så skickar mätaren information till mätvärdesoperatören om händelser från föregående dygn. Mätarställning, avbrott, larm.

09 okt 2015 19:54 - 09 okt 2015 19:59 #11 av Michell Andersson
Finns inget stöd i lag för ett elnätsföretag att kräva detta men det finns i de allmänna avtalsvillkoren, NÄT2012K, NÄT2012N och NÄT2012H. Samtliga reviderades dock 2015 och fick då tillägget (rev).

I dessa allmänna avtalsvillkoren regleras frågan och vill man inte bistå nätägaren enligt avtalet så är avtalet brutet. Utan ett elnätsavtal är inte nätägaren skyldig att leverera kraft...

Och att pilla på mätaren och exempelvis bryta plomberingarna utan att föranmäla detta med skäl till varför plomberingarna brutit leder ofta till en fråga om "olaga kraftavledning" vilket är ett brott.

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

09 okt 2015 19:59 - 13 jun 2016 16:59 #12 av Borttagen användare

09 okt 2015 20:04 #13 av keps

Michell Andersson skrev: Genom att man håller den i handen... och sen lutar man den... :dry: I mätaren finns en givare som detekterar om den inte är lodrät. Och oddsen är att den inte kommer vara lodrät under hela tiden om du demonterar den och sedan sätter upp den igen. Varje dygn, vid midnatt, så skickar mätaren information till mätvärdesoperatören om händelser från föregående dygn. Mätarställning, avbrott, larm.

Låter anvancerat. Så om jag lutar lite på den där den står idag utan att göra något mer kommer de märka det då?

09 okt 2015 20:21 - 09 okt 2015 20:22 #14 av Michell Andersson

keps skrev: Låter anvancerat. Så om jag lutar lite på den där den står idag utan att göra något mer kommer de märka det då?

Där den står? Den sitter väl ändå fastskruvad? Enda gången du kommer luta den är om du lossar skruvarna först. Och bara där har du egentligen ställt till det, när du lossat skruvarna, eftersom dessa sitter under plintlocket.

När man gör en föranmälan så skickar installationshandläggaren ett meddelande till mätvärdesoperatören om att ignorera eventuella larm och inte skicka ut tekniker eftersom eventuella larm antagligen beror på arbetet som ska utföras.

09 okt 2015 21:06 #15 av Martin
Sitter det verkligen utrustning i mätarna för att detektera om de har flyttats / lutats på?

Att de sitter mängder med olika larm tex om man börjar bända upp de så finns de ju larm. Men jag kan knappast tro att alla mätare har larm? Finns ju modeller där de går att stänga av strömmen och slå på om de är så. Sen om de får användas har jag för mig är lite tveksamt.

De finns ju massvis med loggar i mätarna som normalt sett inte skickas till mätstationen utan ligger lagrade i väntan på att man manuellt hämtar in de.
Mätarna är ständigt uppkopplade mot nätet och försvinner en mätare så märks det. Dessutom så kan flera andra mätare i närområdet nyttja en annan mätare om den har bättre signal för att skicka in sina mätvärden till stationen.

Finns ju larm/logg inställning som göra att man kan sätta att mätaren bara ska kunna ha hand om tex 16A men nyttjas mer än det under en längre period så loggas det att man har tagit ut mer och då ringer det en klocka att man inte betalar för rätt servissäkringar. Dessutom så loggas det varje gång en fas försvinner till elmätaren.

42

09 okt 2015 21:23 - 09 okt 2015 21:25 #16 av Michell Andersson
En fjärravläst mätare kan och får fjärrmanövreras. Görs vid exempelvis bristande betalning.

All data skickas till multipunkten och från multipunkten till mätvärdesoperatören, men sen därifrån är det inte säkert att nätägaren begär all info från operatören.

Om en mätare försvinner från nätet så märks inte det per automatik. Det är först om mätaren är spänningslös vid den tidpunkt då den skulle skickat sin logg och det man reagerar på då är en saknad logg hos mätvärdesoperatören. Så mätaren ligger inte och svarar mot systemet kontinuerligt utan bara vid vissa enskilda tidpunkter. Och givetvis finns det batteri i mätaren så den loggar vad som händer även om den är spänningslös.

Larmlogg för säkring används generellt inte i mätaren. Men man skulle kunna använda den. Normalt sätt så märks det dock i avläsningen.

Mätarna är alltså jäkligt intelligenta och kan mäta och logga det mesta, exempelvis P-värden och THD. Men det är normalt ingen information som skickas från operatör till nätägaren.

10 okt 2015 09:57 #17 av Martin
Då gånger jag har varit ute och plomberat huvudsäkringar i mätartavlor eller ute i elskåpen på gatan så har vi inte fått nyttja att fjärrstyra mätarna så att vi får bryta/ slå till från kontoret. Detta med anledning av att tex någon kan ha livsupphållande maskiner hemma och eller att vederbörande tror att anläggningen är spänninslös så skickar man på utan att vara fysiskt på plats.

Varför vi inte får det är mig en gåta. Det är inte så att man knackar på hos allt lustigt folk när man bryter eller slår på igen.

Det systemet jag ögnade på så gjorde fick operatören en logg (kartbild) på alla mätare och vilka som hade signal och vilka som hade letat sig via andra mätare för att få signal eller som "tvingats" gör de. Sen skulle inte en mätare rapportera in att den finns där ute så fick man en logg för det.
Om den dock under övriga 23 timmar på dygnet var strömlös så loggades det bara i mätaren men skickades inte vidare med automatik för det fick man först begära in när man började leta efter något.

Hur mycket man har gjort av i avläsningen syns inte. Eller de bero ju på hur nätägaren begär in loggarna. Men har man en mätare som läser av en abonnents abonnemang så ska det inte röra sig över 16A etc över en längre period. Att man kan ha små spikar kan vara normalt. Men att det nyttjas 20-25A konstant då fick iaf vi varningsmeddelande.

Sen så beror det väl mycket på vad för mätare som används och vad för system som nyttjas. Men inte främst vad operatören väljer att samla in och hur systemet ska kollas.

Om inte jag minns fel så kunde de gamla snurrskivorna luras /sättas ur spel med magneter på valda ställen och eller med att man lossade mätaren i ovankant så att den hängde och snurrskivan hamnade lodrätt istället för vågrätt.

42

10 okt 2015 10:19 - 10 okt 2015 10:50 #18 av Michell Andersson
Om du slår på mätaren via fjärr så måste mätaren vara konstruerad så att det krävs ett fysiskt tillslag på mätaren också innan kontaktorn drar. Är mätaren fjärravstängd så kan den dock inte slås till manuellt. Egentligen är det inte mycket mer än så det handlar om. Och att slå av mätaren görs inte innan man haft kontakt med socialtjänsten om det är en privatperson som bor i anläggningen. Hela processen är ganska komplicerad, men möjligheten finns och den används.

Gällande operatörer så finns det flera olika och alla gör på sitt sätt. Exempelvis Cap-gemini, CGI (fd Logica). VM-data och Tieto har väl också sysslat med detta. Likaså Ericsson.
Oavsett så beror allt på vilken tjänst som köps av operatören från nätbolaget. Och operatörerna har ofta flera nätbolag med olika beställningar. Av den anledningen så samlar man generellt in så mycket data som går och sen är det upp till nätägarens mättjänst att begära den information de känner att de behöver.

Hur menar du att förbrukningen inte syns i avläsningen? Det är ju detta som är huvudsakliga syftet med avläsningen. Och som jag påpekade ovan så samlar generellt operatören in så mycket data som möjligt vilken sen skickas till nätägaren i den omfattning som begärts av nätägaren. Jag vet inte var du fått din information ifrån, men frågorna är en del av mitt dagliga arbete så jag är ganska säker på min sak.

Gällande Ferrarismätarna så var det just detta jag syftade till gällande givaren som känner om mätaren lutas. Ibland borrades det hål i locket uppe till så man kunde föra ner en ståltråd för att bromsa skivan, men även magneter förekom.

En smart jäkel hade lackerat klarlack på det bleck som ansluts mellan inkommande ledare och matning till spänningsspolen i mätaren. Som bekant så är energi lika med effekt över tid och effekt är ju produkten av spänning och ström. Tar man bort en av faktorerna så den blir 0 så kan man ju räkna ut den överförda energin, kWh, för den fasen åtminstone... 0.

Förresten, som du skriver Martin så gör säkert olika operatörer och nätägare olika, men så här arbetar i alla fall åtminstone några av de största nätägaren och därmed är det likaså tillämpligt för de flesta mätarna i landet. Men tveklöst förekommer andra modeller också.

10 okt 2015 10:48 - 10 okt 2015 10:51 #19 av Martin
Ja givetvis är det en långdragen procedur att få elen avstängd. De uppgifter man fick när man åkte runt och bröt för folk var att lägga ett brev med betalnings anvisning på och att elen blir avstängd tills att betalning mottas. Detta tog generellt sett bara ett par timmar en dag max innan man fick åka ut igen och plocka bort plomberingarna för säkringarna.
Det hade oftast gått flera månader, halvår innan man vidtog åtgärdet. Ibland handlade det om skitsummor på några hundra kr som inte betalats då det inte varit någon förbrukning på länge. Tex sommarstugor var det väldigt vanligt att vi inte skickade en räkning för om det inte uppgått till x antal kW/h för att det rörde sig om småsummor och att själva fakturerings kostnaden var större än beloppet i sig.
Så vi fick iaf inte fjärrstyra mätarna med till/frånslag inne på kontoret utan det skulle plomberas på plats. Vad jag förstod det som kom det från högre ort och inget vi kunde styra över.

Jag har inte en susning i om vad programmen som användes var för några men den inblick jag hade i var man kontrollerade alla mätare en gång om dagen. Gjorde justeringar om mätare som hade svårt att skicka sin data att de lyssnade på en annan central samlingspunkt och eller pratade mellan varandra för att kunna skicka sin information.
Att tex loggar med strömavbrott inte fördes in med automatik i systemet utan att man fick hämta det manuellt från respektive elmätare gjordes enbart när man började kolla efter andra fel eller misstankar i systemet. Men det hela beror ju som sagt på vad operatören tycker om att läsa för siffror. Att få in loggar dagligen med mätare som haft små korta strömavbrott då kan man nog skapa ett par tjänster till för att ta reda på varför.

Själva förbrukningen är ju de viktiga. Det jag syftade på var att man ser ju inte timme för timme på sammanställningen av förbrukningen om man har överskridit sin servissäkring. Men även detta beror ju på hur man har valt att visa informationen i programmen. Detta fick iaf vi kolla var för sig när vi började leta fel i systemet. Tex folk som varit ute i skåpen i gatan och bytt till större säkringar och nyttjat mer än vad de betalar för. Folk med egen verkstad var inte alltför ovanligt att de lyckades smälla säkringarna vid mätaren och i elskåpen på gatan så de "löste" det själva. Så vi såg ju iaf på loggarna att de betalat för tex 16A men förbrukat under en längre period utöver det. Börjar man titta på hur det kan se så ser man ju "fel" i anläggningen.
Sen en som håller på med det dagarna i ända vet nog mer än jag. men det är vad jag fick lära mig när jag höll på med sånt iaf. Detta var inte på något av de större bolagen. Så de skiljer sig väl ganska mycket mellan stora och små aktörer där ute.

Klarlack i mätaren var något nytt. En annan som varit ute för T skarvar före mätaren till tex garage/ värmepanna eller kontaktorer på en eller flera faser med microbrytare i "inbyggda skåp" över mätaren så när luckan öppnades så gick mätaren som den skulle men när skåpet var stängt så gick det förbi mätaren via kontaktorn istället. Idag är det nog väldigt få som ändrar om och lägger en fas vid sidan om mätaren etc som var ganska vanligt för de som var ute och bytte alla mätare då för ett gäng år sedan.

42

Sidan laddades på: 0.131 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen