Skylt skruvad på apparater.

17 sep 2015 08:09 #21 av Bo Siltberg
Du menar 410.3.9?

Ja, den brickan gör det ju inte svårt :)

Paragrafen är för övrigt inte relevant här då den handlar om skyddsjordning av utsatta delar, inte krav på dubbel isolering som det handlar om här. Om det inte finns jord i lådan är också orelevant, egentligen. Om lådan innehåller enkelisolerade ledare som kan komma i kontakt med förskruvning, då ska det finnas jord i lådan så att förskruvningen kan skyddsjordas, eller så byter man till en förskruvning i plast.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2015 10:09 #22 av Oskar Ståhl
Jag tolkar det lite annorlunda än dig Bo.

Enligt kapitel 41 skall vi använda oss av en av tillämpliga skyddsåtgärder, avsnitt 411,412,413 eller 414.

Den skyddsåtgärd du syftar på är avsnitt 412-Skyddsåtgärd: Dubbel eller förstärkt isolering.

412 Ställer följande krav:
-Basskydd utförs med grundisolering och felskydd utförs med tilläggsisolering, eller
-basskydd och felskydd utförs med förstärkt isolering mellan spänningsförande delar och berörbara delar.

Tillämpar vi denna skyddsåtgärd behöver vi inte vara skyddade mot kortslutning med varken säkringar eller jordfelsbrytare. Och allt material vi använder skall ha symbolen för dubbelisolering.

Skyddsåtgärden som i regel tillämpas för "vanliga" elinstallationer är 411-Skyddsåtgärd: Skydd genom automatisk frånkoppling av matning.

411 Ställer följande krav:
Automatisk frånkoppling av matning är en skyddsåtgärd där
-basskydd är utfört med grundläggande isolering av spänningsförande delar med hjälp av skärmar eller kapslingar i enlighet med bilaga 41A och
-felskydd utfört med skyddsutjämning och automatisk frånkoppling vid ett fel i enlighet med avsnitt 411.3-411.6.

Och för felskydd kan vi visst tillämpa 410.3.9 som gäller för alla skyddsåtgärder.

Rätta mig gärna om jag har fel.

/Oskar

17 sep 2015 11:13 #23 av Örjan Borgström
Skyddsåtgärden dubbel eller förstärkt isolering ställer särskilda krav på installationen som inte är så enkla att leva upp till.

412.1.3
Där denna skyddsåtgärd används som enda skyddsåtgärd (t ex där en krets eller en del av en installation är dubbelt eller förstärkt isolerad), ska det verifieras att installationen eller kretsen ifråga kommer att stå under effektiv övervakning i normal drift så att ingen ändring görs som kan komma att försämra effektiviteten hos skyddsåtgärden. Denna skyddsåtgärd ska därför inte tillämpas på kretsar där uttag ingår eller där en användare kan byta ut materiel utan tillstånd.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

17 sep 2015 11:17 - 17 sep 2015 11:26 #24 av Bo Siltberg
Jag tror vi har rätt båda två :) Det beror just på vilken skyddsmetod som denna brytare använder. Är den i plast skulle jag gissa på dubbel isolering. I en sådan finns inga utsatta delar.

Edit: 412.1.3 handlar om, vad jag förstår, installationer och kretsar som i sin helhet är dubbelisolerade ända "till slutet". Denna behöver då inga säkringar eller jordfelsbrytare, och av den anledningen tillåts inga uttag. Man kanske kan säga att det ändå gäller för brytaren i sig trots att den har en "utgång"? Är inte säker på att 412.1.3 är riktigt tillämpbar för t.ex en kabel?

17 sep 2015 14:31 #25 av Oskar Ståhl
Jag tror inte man kan hitta säkerhetsbrytare som är dubbelisolerade men skall kolla imorgon.

21 sep 2015 05:54 #26 av Leif L
Svar från Leif L i ämnet Skylt skruvad på apparater.
AMA El 12
YTB.12 Skyltning för installationer

Skylt får inte sättas upp på löstagbar apparatdel.

Elkonsult
Följande användare sa tack: Richard

Sidan laddades på: 0.051 sekunder