Skylt skruvad på apparater.

14 sep 2015 20:00 - 14 sep 2015 21:33 #1 av Marcus Lundström
Fått anmärkning på ett antal graverade skyltar som skruvats fast på arbetsbrytare. Bes.man menar bestämt att så FÅR man inte göra eftersom man bryter IP-klassen samt förväxlingsrisk vid lock av.
Jag menar att man kanske inte bör, men var står det att man inte FÅR? Irritation och ordväxling uppstår.

Vid närmare eftertanke, bryter man mot tillverkarens anvisning om man skruvar fast en graverad skylt på locket på en apparat eller elcentral? Övertar man CE-märknlingsansvaret?

Någon som har erfarenhet och närmare kunskap ang. detta? För vår del i detta fall gäller det ett 20 tal lock och kapslingar som jag inte är sugen på att byta ut pga en formalitet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2015 20:09 #2 av Michell Martic
Förändrar du produktens funktion eller använder den på ett sätt som den inte är avsedd att användas så blir det ju ett problem. Då blir det ju du som är ansvarig för produkten.

Det du ska göra, för att få ett säkert svar, är att kontakta tillverkaren eller agenten och kontrollera med dessa vad de säger i frågan. Säger de att det är grönt så kan besiktningsmannen säga vad han vill, han kommer inte ha rätt oavsett. Säger de dock att det inte är grönt så har du ju ett problem, och det är återigen oavsett vad besiktningsmannen säger.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2015 20:18 #3 av Stefan Ericson
Kräver han att olika brytare på alla ställen? Har aldrig hört talas om det.
Har svårt att tänka mig att skruvarna läcker mycket, silicon hjälper säkert då.
Om man kan förväxla lock, så går det väl att föväxla partex märkning också. Det är den som byter som ska se till att flytta över märkningen och få det rätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 05:19 - 15 sep 2015 05:22 #4 av Bo Siltberg
Brytaren är i plast antar jag, och använder då skyddsmetoden dubbel isolering? Då får du inte dra en metallskruv genom kapslingen för då upphör detta dubbla skydd.

Kapslingsklassen kan väl i och för sig också påverkas, men är lätt åtgärdad.

Förväxlingsrisken är dock relevant tycker jag, om det finns skäl att öppna flera brytare samtidigt?

Bättre är nog då att skylten är skruvad i väggen. Men samtliga fel borde gå att hantera på ett sätt som besiktningsmannen går med på. Det går att bedöma risken och hantera att skruvarna når enkelisolerade ledare, att den blir tät och att locket inte slarvas bort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 09:09 #5 av Stefan Ericson
Bo tar upp en regel i en standard som jag inte får nämna. Ledande del på issolerad del ska jordas. En kontra mutter på en tätning av plast ska jordas.
Nycklings principen har också gällt sedan början på 80 talet. En besiktingsman kom till ursviken som gör kantpressar. Bytte kontakter och det lyste och spelade om maskinen som gick sönder. Det här gäller dock för outbildade operatörer i produktion. Inte för reparatörer. En kontakt som en operatör kan anslutas på utsidan av skåpet, ska vara nycklad, så att den bara passar i en konakt.
Märknig inne i skåpet, så brukar det sitta en klister lapp på locket till kabelrännan och en märkning på, säkring, motordkydd och liknande.
Jag tycker inte att brottet är värre än att sätta en metall mutter på en plast tätning.
Sätt en klister lapp på väggen så är förväxlings risken löst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 11:04 #6 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Brytaren är i plast antar jag, och använder då skyddsmetoden dubbel isolering? Då får du inte dra en metallskruv genom kapslingen för då upphör detta dubbla skydd.

Jag tänkte mig att skruven kanske inte är tillräckligt långa för att faktiskt gå genom, men det kan enbart Marcus svara på.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 11:38 #7 av Bo Siltberg
Ja, ett klassiskt misstag är att använda metallförskruvning till en plastlåda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 12:07 #8 av Mikael Malmgren
Jag kan hålla med om att det finns nackdelar med at sätta märkningar som är avtagbara som tex på lock.

Det som stör mig mest är besiktningsmän och andra som säger SÅ FÅR DU INTE GÖRA utan någon form av motivation. :angry:
Jag har haft kollegor som säger så får man inte göra det står i ellagen! Jag brukar kontra med, Var då?

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 12:22 #9 av Stefan Ericson
Jag tycker att en graverad metall skyllt är bättre och fungerar längre än tape och plast märkning.
En annan fråga som besiktningsmannen ska ställa sig är, vem ska skruva med brytaren?
Som förare till min bil anses jag vara operatör. Tank locket sitter fast med ett band så det inte går att tappa bort. Däremot så skulle en bil reparatör kunna förväntas förväxla måga saker.
Om elektrikern anses som operatör, så borde locket sitta fast med ett plast snöre. Elektrikerna brukar normalt sett tillhöra service avdelningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 12:25 #10 av Oskar Ståhl
När vi pratar förskruvningar och skruvar till märkskylt finns följande text:

SS4364000, Avsnitt 410.3.9:
Åtgärderna för felskydd får utelämnas för följande materiel:
...
-Utsatta delar som har begränsade dimensioner (ca50mmx50mm), som är placerade så att de inte kan gripas eller komma i väsentlig kontakt med människokroppen, allt under förutsättning att anslutningen till en skyddsledare endast svårligen kan göras.
ANM- Denna fordring är tillämplig för tex skruvar, nitar, märkskyltar och kabelförskruvningar.
...

Att man förstör IP klass och går emot tillverkarens anvisningar är en annan sak. Men detta bör tillverkarens kunna svara på om de tycker är ok.
Följande användare sa tack: Michell Martic, Ivar Ryding, Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 12:44 #11 av Mikael Malmgren
Tack Oscar. :tummeupp:

Jag var inne på detta också men jag orkade inte leta upp texten, därför skrev jag ingen med hänsyn till mitt förra inlägg. :stubben:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 13:16 #12 av Stefan Ericson
Det är väl möjligt att komma åt en skyllt på en trasig brytare. Kan en brytare gå sönder? Svar ja. Dom kan köra på med truck, komma imot med en pall. Om en truck gaffel går in så tror jag inte det finns något som stoppar den. Däremot om någon snubblar och kommer imot med huvud eller hand, så tror inte jag att något farligt skulle hända eller att någonbskulle få ström i sig.
Jag har ofta sett trasiga väggutag och liknande, utan att någon fått ström i sig. Folk verkar hålla fingrarna borta, när dom ser blanka eldelar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 15:34 #13 av Ronnie Lidström
Klassisk besiktningsanmärkning! Nu kommer du ihåg detta till nästa gång :rulla:

Det brukar stå i elbeskrivningen att skyltar ska vara graverade och får ej sättas PÅ apparater. Undantag är uttag med märkfönster i fbk t.ex.

Anledningen är att skyltarna ska finnas kvar även efter anläggningen varit i drift några år och apparater byts ut.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 16:45 #14 av Bo Siltberg
Ska vi titta i regelboken bör vi även titta på denna

412.2.2.2
Följande fordringar gäller:
– Det isolerande höljet får inte genombrytas av ledande delar som sannolikt kan föra in en potential.
– Det isolerande höljet får inte innehålla skruvar eller andra fästanordningar av isolerande material
om de kan behöva tas bort eller sannolikt behöver tas bort vid installation och underhåll och om de
då kan komma att ersättas av metallskruvar som försämrar höljets isolation.
Där det isolerande höljet behöver genombrytas av mekaniska förbindningar eller anslutningar (t ex
inbyggda apparaters manöverhandtag), bör dessa vara monterade på ett sådant sätt att skyddet mot
elchock inte försämras vid ett fel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 18:15 - 15 sep 2015 18:19 #15 av Rikard Ågren
Ett tips är att investera i en profiltång typ Fleximark FL52ERA så gör man enkelt egna skyltar som både kan skruvas på lämpligt ställa eller buntas på kabel

Finns det inte plastnitar? :silly:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 18:49 #16 av Ronnie Lidström
Rikard: Den där tången klipper ju bara och gör hål osv.. Då måste man ju ändå ha en maskin för att gravera texten? Det är väl den som kostar skjortan

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2015 19:08 - 15 sep 2015 19:09 #17 av Rikard Ågren
Ja om det är ett krav med gravering

Annars skriver man ut en tejp och stoppar i bara

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 16:19 #18 av Richard
I EL-Ama finns det beskrivet. Om det står i förfrågningsunderlaget att ni skall följa EL-ama.

Annars finns det skylthållare som skruvas fast i uttagets insats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 19:18 - 13 jun 2016 17:00 #19 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2015 06:11 #20 av Mats Persson
Angående texten i 401.3.9, vad innebär svårligen?
Skulle väl vara om det inte finns jord alls i plastlådan?
Annars finns ju dessa exempelvis www.malux.se/produkter/explosionsskyddat...16-earth-tag-rostfri

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.075 sekunder

Senaste foruminlägg