Var lägger ni slangen i en betongplatta?

08 jul 2015 19:12 #1 av Tommy
Hej!
Ska snart börja på elen i en husplatta och tänkte lägga en hel del i platta p.g.a spännande planlösning.

Var brukar ni lägga rören i cellplasten? Allra överst eller något lager ner?

Själv brukar jag lägga i det översta lagret så det kommer betong ovanpå. Rörmokarna brukar dock inte bli så glada då de lägger golvvärmen.

Hade varit kanon att lägga rören i näst sista lagret för att slippa kollision med röris,men jag förmodar att det vore det samma som att lägga ett rör mitt i en isolerad vägg...?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2015 08:29 #2 av Marcus Lundström
Varför lägga i cellplasten. Lägg den löst på men under armeringen så slipper du att binda.

09 jul 2015 14:41 #3 av Joel Ingolf
Lägg den mellan över- och underkantsarmering och naja fast den så pass att gjutkillarna inte fastnar i den när dom trampar runt i betongen. Att gräva ner den i cellplasten känns bara krångligt och onödigt.

12 jul 2015 08:30 - 12 jul 2015 08:33 #4 av Electrum
Lägg den inte inne i cellplasten. Då blir du tvungen att korrigera all ledararea kontra belastning gentemot uppvärmning av ledarna.
Och du hittar inte, mig veterligen, något tabellerat data för detta, utan måste räkna med t.ex. Comsol physics eller etter värre manuella beräkningar eller utföra empiriska tester.

Kan du inte vänta till efter golvvärmen och övrig VVS är klar?
Kanske även till efter armeringen är klar?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

12 jul 2015 08:37 - 12 jul 2015 08:38 #5 av Michell Martic
Att beräkna på det sättet är väl till att göra det svårt?

Bara att räkna med förläggningssätt D och sedan räkna om värdet med den termiska resistiviteten i cellplasten. Hur man gör detta står beskrivet i SS.

12 jul 2015 10:50 #6 av Tommy
Jag letar väl mer alternativ till att lägga den ovan golvvärme eller eller på armeringen. Ibland läggs golvvärmen ex. måndag, armeringen på tisdagen och så kommer betongen på onsdag morgon.

12 jul 2015 11:19 #7 av Electrum
Spåra i översta cellplasten för rör/slangen så kan dom lägga GV-slingorna i rörhållarskenor ovanpå.

Eller leta rätt på ritningen över GV-slingorna och mät noga. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg