Jag har en kund som vill ha en väggarmatur inne i duschen.. Duschen består av två fasta väggar och ett litet draperi. Han har köpt en 230V armatur som är IP44 och vill att jag placerar den ca 160 över golv på en av de fasta väggarna ca 50 cm från duschmunstycket.
Jag sa spontant att detta inte är tillåtet, men när jag börjar läsa i standarden så verkar det ju vara det?? Känns ju inte rätt
701.5 Val och montering av elmateriel 701.512.2 Yttre påverkan Följande fordringar gäller som tillägg:
Fast monterad elmateriel (se avsnitt 701.512.2.02 och 701.55) ska minst ha kapslingsklass enligt följande:
– IPX7 i område 0
– IPX4 i område 1
– IPX4 i område 2
Denna fordring gäller inte för rakapparatsuttag enligt SS-EN 61558-2-5 som monteras i område 2 och där direkt besprutning från duschen inte är sannolik.
Elmateriel som utsätts för vattenbesprutning, t ex vid rengöring vid offentliga badinrättningar, ska minst ha kapslingsklass IPX5.
701.55 Annan elmateriel Följande fordringar gäller som tillägg:
I område 0 får elapparater monteras endast om de samtidigt:
– uppfyller relevant standard och är lämpliga för montage i området enligt tillverkarens anvisningar för användning och montering
– är fast monterade och fast anslutna
– är skyddade genom användning av SELV vars märkspänning inte överstiger 12 V växelspänning eller 30 V likspänning.
I område 1 får endast fast monterade och permanent anslutna elapparater installeras. De ska vara lämpliga att installera i område 1 enligt tillverkarens anvisningar för användning och montering. Med sådana elapparater avses:
– bubbelbadkar
– duschpumpar
– materiel som är skyddad av SELV eller PELV vars märkspänning inte överstiger 25 V växelspänning eller 60 V likspänning
– ventilationsutrustning
– handdukstorkar
– vattenvärmare – ljusarmaturer.
Möjligen borde man kunna kräva högre kapslingsklass enligt detta "Elmateriel som utsätts för vattenbesprutning, t ex vid rengöring vid offentliga badinrättningar, ska minst ha kapslingsklass IPX5".
Även om det inte är en offentlig badinrättning så kan man väl anta att en armatur som sitter så nära en takdusch innanför duschväggarna kommer att utsättas för en hel del vattenbesprutning?
Tja, elsäkerhetsverket har en gång godkänt tvättmaskin i område 1, även om nu en ljusarmatur inne i duschutrymmet blir betydligt mer utsatt. Håller dock med dig om att det inte är förbjudet utan handlar om val av armatur som tåla denna miljö. IPx4 är "sköljtät/striltät", det ska ju motstå regn och vad jag kan bedöma, ska motstå vattnet från ett duschhandtag. IPx5 är "spolsäker" och kan behövas ifall det finns en jet/massagefunktion på duschen. Man kan ju också bedöma risken för att man sprutar vatten direkt mot lampan. För övrigt kan värme vara en faktor vid valet, inte bra om armaturen blir het och samtidigt berörbar.
Fastna inte i vad som är tillåtet, gå på ditt eget omdöme....
Det är tillåtet att den 30 november dundra fram i 80km/h på oplogad landsväg med nysnö, med sommardäck 1,6mm mönsterdjup samt med påkopplad husvagn... Men vad säger ditt omdöme?
Allt för många elektriker, eller ja, folk inom elbranschen generellt, leker jurister och läser Elinstallationsreglerna som fan läser bibeln...
Gå på ditt omdöme... Det är helt omöjligt att som författare av regelverk genom skrift fånga upp varje situation som kan förekomma...
Olle Andersson skrev: Fastna inte i vad som är tillåtet, gå på ditt eget omdöme....
Det är tillåtet att den 30 november dundra fram i 80km/h på oplogad landsväg med nysnö, med sommardäck 1,6mm mönsterdjup samt med påkopplad husvagn... Men vad säger ditt omdöme?
Allt för många elektriker, eller ja, folk inom elbranschen generellt, leker jurister och läser Elinstallationsreglerna som fan läser bibeln...
Gå på ditt omdöme... Det är helt omöjligt att som författare av regelverk genom skrift fånga upp varje situation som kan förekomma...
Jag håller med dig i stort, men jag tycker också att många elektriker (eller byggarbetare i allmänhet) ofta tror lite för mycket på sitt omdöme och gör så att det blir enkelt istället.
Man hör ju ofta klagomål på tjänstemän/konsulter/regelverksförfattare att dom inte fattar "hur det ser ut i verkligheten" och så gör man som man alltid gjort för det har ju funkat hittills.
Lite OT kanske, men ibland måste man skriva av sig .
Som sagt, gäller att hitta en armatur som tillåter miljön. Man sätter ju inte dit en som är farlig bara för att det råkar stå "ljusarmatur godkänt" i reglerna...