Märkning av högspänning

21 apr 2015 18:08 #1 av Michell Martic
Finns det någon som känner till vilken standard som kan tänkas reglera uppmärkningen av högspänningsfack och dess tillhörande utrustning? Hur väljer ni som arbetar med detta att märka upp linjejord på fack 1 exempelvis? Det finns ju den normala F1LJ. Men om det är en valomkopplare istället för en vanlig jordningskopplare, hur märker ni då?

Som ovan, någon som känner till standard gällande märkning av högspänning? Eller är det enbart entydig markering som gäller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 apr 2015 20:08 #2 av Mikael Malmgren
Nej det finns det inte vad jag vet.

Där du arbetar väljer normalt att benämna ex fasta jordningskopplare xx-JT, brytar xx-S, frånskiljare xx-F, strömtrafo xx-IT osv

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

21 apr 2015 20:49 #3 av Michell Martic
Där jag är anställd baseras de egna anvisningarna i huvudsak på IBH04. Nu har det dock dykt upp frågor om just valomkopplare, vilka inte nämns i IBH04.

Hur märker man vanligtvis en valomkopplare?

22 apr 2015 05:09 #4 av Tomas Karlsson
Med i övrigt samma märkningsprincip som du nämner har jag ibland sett -F/JK för valomkopplare. Vettigt och logiskt kan tyckas, första manövern är ju frånskiljare och tillägg jordningskopplare.

Om man märker enligt KKS faller det ut naturligt men det är en annan och betydligt tyngre historia.

22 apr 2015 06:07 #5 av Mikael Malmgren
Dessa märks inte upp speciellt vad jag vet, vilket kan bli problem när driftorder (ex Eaton-ställverk) skall skrivas.
Alla ritas med symbol för brytare märkt xx-F-S eller xx-S samt under denna en jordningskopplare märk xx-JT.

Titta även i "Teknisk bestämmelse Anläggningsbeteckningar (Litterering)"

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Michell Martic

22 apr 2015 14:37 #6 av Michell Martic
Jag tänkte specifikt på EATON Xiria faktiskt. I mitt fall gäller det framförallt kundstationer mot elnätet och inte distributionens egna stationer. I de inkommande facken så finns möjlighet att sluta valomkopplare mot jord eller skena. Denna skulle då, enligt förslag, märkas F1S/F1LJ. Jag tycker själv att detta är logiskt, men frågan är om det fanns styrande dokument utanför organisationerna som reglerar märkningen, typ standard. Min egen uppfattning var att detta är svårt att hitta. Frågan är dragen till den egna driftens nätplanering då det blir dessa som sitter med kopplingssedlarna. Har dock inte fått svar än.

22 apr 2015 17:06 #7 av Tomas Karlsson
Som sagt finns nog inga standarder som ger svar på detta, det är ju ganska styrt sen gammalt under de större aktörerna med både lik- och olikheter i de här fallen.

Och de exemplen jag nämnde är alla inom större industri eller förvaltning så det är lokala lösningar dock lika och som jag ser det praktiskt helt ok. Precis som nämnts har det varit Holec eller numera Eaton som har den kombinerade valomkopplaren brytare eller frånskiljare med jordningskopplare på samma manöverdon. Finns det andra vanligt förekommande fabrikat med den lösningen? Jag har aldrig sett några.

22 apr 2015 17:22 #8 av Michell Martic
Jag kan väl komma på KL Industri också, men annars har jag inte sett andra med valomkopplare.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg