Behörighet fartygselektriker, ABL, BB1 ...

25 mar 2015 20:19 #1 av Electrum
Vad gäller för att arbeta som elektriker på fartyg (båtar, skepp, typ...).

Går det att arbeta med (endast) en ABL-behörighet?
Eller är det någon helt annan slags examen/praktik som gäller?

Duger en BB1 till något?

Finns det något system för att arbeta under någon annans behörighet på skepp?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2015 20:36 #2 av Paul Wargenstahm
Jag kan nog inte svara helt på din fråga, men kollar man i 436 40 00 så står det ju att fartyg inte berörs av denna.
Sen betyder ju inte det att det är fritt att härja som man vill bara för att det är på ett fartyg. Det finns säkert någon standard som skall följas där också, men attan om jag kommer ihåg vilken... :unsure:
Sen, om inte minnet har spårat ur helt, så har jag för mig att det finns en speciell utbildning för fartygselektriker.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

25 mar 2015 20:54 #3 av Electrum
Ja precis, utbildningar till fartygselektriker finns, det googlade jag mycket snabbt fram.

Men om Hasse redan har AB-behörighet, men blir sugen på att ta ett elektrikerjobb på ett fartyg, måste Hasse läsa ytterligare en utbildning för att få vira ihop lite vägguttag på en båt?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

25 mar 2015 21:26 #4 av Paul Wargenstahm
Jag tror inte han kan få ett jobb som fartygselektriker (1:e man) bara för han har en AB. Det är helt andra krav på material, förläggningssätt, och tätningar mm. än på land. Men en lärlingsplats hade han ju säkert kunnat kapa till sig... :tokig:
Det är lite grann som "Va? Får jag inte köra den här båten? Jag har ju körkort för tung lastbil..."

Följande användare sa tack: Tobbe Mikkelä

25 mar 2015 21:28 - 25 mar 2015 21:40 #5 av Michell Martic
Läs och begrunda: Transportstyrelsen . Med andra ord så är det faktiskt Behörig Installatör som gäller.

Läs även Tillsynshandboken , kapitel 12 för vad som gäller för övrigt.
Följande användare sa tack: Electrum

25 mar 2015 22:05 #6 av Paul Wargenstahm
Såg också att man kan avlägga ett yrkesprov enligt stcw-standard...
Min poäng var dock att eftersom helt andra standarder gäller för fartygsel än landbaserad el, så är hela författningskunskapsdelen och hela standardpaketet i en AB inte värt speciellt mycket när det gäller fartygsinstallationer.

Sen beror det nog också på var fartyget är registrerat någonstans. Samma regler gäller nog inte på ett fartyg registrerat i Liberia som på ett som är registrerat i Sverige. Det maritima regelverket är komplicerat...

Fast det var intressant läsning som Michell försåg oss med... :)

26 mar 2015 15:25 #7 av Örjan Borgström
Vissa regler är internationella bl a de SOLAS (Safety of Life at Sea) regler som nämns i tillsynshandboken. Dessutom har de olika klassningssällskapen, t ex Det Norske Veritas, regler att ta hänsyn till.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Michell Martic

26 mar 2015 15:34 #8 av Michell Martic
Så är det säkert med de internationella fartygen, att dessa regler gäller generellt. Transportstyrelsens gäller nog mer fartyg för inrikes trafik.

Läste också om att fartyg ska "rattmärkas" istället för att CE-märkas.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg