Maximal jordfelsström på maskiner

25 mar 2015 09:03 #1 av Johan Runesson
Finns det några regler eller rekommendationer för maximal jordfelsström på maskiner på industrier? Jag mätte upp ca 1A i jordledaren på en torkugn som i övrigt fungerar bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2015 09:51 #2 av Torbjörn Forsman
Oavsett regelverk så känns det inte bra att ha saker i drift med så hög jordfelsström som 1 A. Normalt ska ju vilken utrustning som helst kunna matas via en 300 mA JFB utan att den riskerar att lösa ut.

Det är välkänt att en del värmeapparater kan ha hög jordfelsström under de första timmarna de är igång efter att ha stått kalla länge, men om felströmmen fortsätter vara hög i flera dagar är det nog ett "riktigt" fel.

Jag skulle nog föreslå att du åtminstone gör en grundlig felsökning på ugnen för att ta reda på vad felströmmen beror på. Om det är många rörformade värmeelement som vart och ett bidrar lika mycket till felströmmen, så kanske man trots allt får acceptera det, men om felet är koncentrerat till ett enda ställe så bör det åtgärdas snarast. Med lite tur är felet rent resistivt så ohmmätning med en vanlig multimeter ger användbara resultat.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

25 mar 2015 15:01 - 25 mar 2015 16:39 #3 av Johan Runesson
Jag isolationsprovade värmeelementen med 500V och fick 0,2MOhm, så de är nog rätt så slut. Ligger gränsen på 0,5 eller 1,0MOhm vid 500V numera? Jag har läst lite olika. Jag kommer nog att kräva att ugnen ska åtgärdas innan den används mer på grund av brand- och personsäkerheten.

25 mar 2015 18:30 #4 av Torbjörn Forsman
Var elementen varma eller kalla när du mätte? Och har ugnen varit i ständig drift de senaste veckorna så att eventuell fukt i isoleringen säkert har drivits ut?

0,2 Mohm borde inte ge mer än 1 mA jordfelsström, så frågan är om inte den stora boven ligger någon annanstans än i elementen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

25 mar 2015 20:23 #5 av Johan Runesson
Den har varit igång dagtid i flera år. När jag mätte så vet jag inte hur länge den varit avstängd, men den var fortfarande varm i alla fall. Det sitter ju även fyra fläktar som jag inte mätte, men i vilket fall så uppfyller inte 0,2MOhm i värmeelementen elinstallationsreglernas krav.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg