Enfas matning och JFB

10 mar 2015 13:17 #1 av elutanfel
Det var diskussion kring en stuga som matas med enbart en fas och neutral och som skulle utrustas med JFB. Jag antar att det är en enfas TN-C och neutral i detta fall kan kopplas precis som PEN ledare enligt skisen nedan?
Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 14:06 #2 av Olle Andersson
Uppfyller den kravet i SS 436 40 00 543.4.1 ?

PEN-ledare får endast användas i fasta elinstallationer och av mekaniska skäl ska deras ledararea vara minst 10mm2 koppar eller 16mm2 aluminium.

och dessutom 514.3.2 i samma standard?

Isolerad PEN-ledare ska märkas grönt och gult efter hela dess längd och dessutom med blått i ändarna.

Kopplingen i övrigt är korrekt, frågan står nog mer på om du kan nyttja befintlig matning som TN-C

10 mar 2015 14:37 #3 av elutanfel
Svar från elutanfel i ämnet Enfas matning och JFB
Jag kan tänka mig att matning är under 10 mm2 men jag tittar på det förstås. Så tekniskt sätt det handlar om TN-C enfasigt men då skall kraven kring ledningar ovan uppfylls?

10 mar 2015 15:47 - 10 mar 2015 16:16 #4 av Michell Martic
Men om det inte krävdes 10mm2 när det installerades så finns det inget krav nu heller. Tycker att så fort ordet PEN dyker upp så skriker folk "10mm2". Tänk så är anläggningen installerad innan dess då det va ett krav på 10mm2 på PEN-ledaren? Därav borde första frågan vara: När driftades anläggningen? eller När genomfördes senast en förändring som innebar att anläggningen skulle följa nyare regelverk?

En sak till att betänka är att om det nu visar sig att man gör bedömningen att det innebär en så pass stor förändring att installera en jordfelsbrytare att man borde tillämpa SS 436 40 00, utgåva 2, och därmed byta ut hela kabeln så kanske kunden tar beslutet att då är det bättre att skita i att installera jordfelsbrytaren... På vilket sätt blev det då en säkrare anläggning?!?

Och vad jag kan läsa i ELSÄK-FS 1994:4 så va det inget krav på 10mm2 för PEN-ledaren.

ELSÄK-FS 1994:4 6 §, i. Skyddsledares, nolledares och PEN-ledares utförande.
Skyddsledare, nolledare och PEN-ledare i kablar och mantlade ledningar skall ha den area och det utförande som krävs från säkerhetssynpunkt.
Nolledares och PEN-ledares area skall vid fasledare med upp t.o.m. 10mm2 koppar eller med 16mm2 aluminium vara minst densamma som fasledarens area och vara av samma material som fasledaren.

Jag antar därmed att ändringen kom i ELSÄK-FS 1994:7 (Blå boken).
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson, Lars Blomkvist, Henrik Eriksson, Marcus, Electrum

11 mar 2015 10:05 #5 av Michell Martic
Ville bara tillägga för att det ska vara känt mer exakt när fordran på 10mm2s PEN-ledare trädde i kraft fullt ut.

Första Blå boken har följande skrivelse

ELSÄK-FS 1994:7, 546.2.1
I TN-system skall, i den fasta installationen, en kabel med arean minst 10mm2 för kopparledare eller minst 16mm2 för aluminiumledare användas som PEN-ledare.

Vidare så står det i delen för ikraftträdande och övergångsbestämmelser till blå boken att föreskriften träder i kraft den 1 maj 1996, fullt ut. Dock fick den tillämpas i samband med att den kom från tryckeriet, vilket torde vara 1994. Så 1994 till 1996 kunde man helt enkelt välja vilken föreskrift man ville tillämpa för nya anläggningar eller för funktionsändrande ändringar.

Alltså, anläggningar ända fram till den 1 maj 1996 kan ha PEN-ledare på mindre än 10mm2 utan att något fel har begåtts. Men anläggningar från 1994 till 1 maj 1996 måste då vara konstruerade enligt ELSÄK-FS 1994:4 i sin helhet för att föreskriften ska gå att tillämpa. Anläggningar före 1994 borde inte ha 10mm2 PEN-ledare om inte fasledarna va på just 10mm2.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg