Lite frågor/funderingar (hjälp mig resonera, helst med stöd av paragrafer):
Låt säga vi utför en kabeldimensionering till ett uttag. Kabelns längd är 1 meter kortare än max ledningingslängd. Om kunden sen kommer och ansluter en förlängningskabel på 50m är inte utlösningsvilkoret längre uppfyllt. Hur skall man tänka här?
Det samma gäller en anslutningsledning mellan en säkerhetsbrytare och en apparat exempelvis en motor. Behöver vi inte ta hänsyn till denna ledning vid kontroll av utlösningsvilkoret?
Hur dimensionerar ni i övrigt anslutningsledningar? Är det enbart med strömvärde enligt tabell A.5 och A.6? Jag tycker att det kan vara lämpligt att titta på genomsläppt energi, skydd<ledning.
Lite frågor/funderingar (hjälp mig resonera, helst med stöd av paragrafer):
Det kommer bli dåligt med paragrafer här i mitt svar.
Men vi får väl hoppas att det åtminstone hjälper att kickstarta igång diskussionen.
Låt säga vi utför en kabeldimensionering till ett uttag. Kabelns längd är 1 meter kortare än max ledningingslängd. Om kunden sen kommer och ansluter en förlängningskabel på 50m är inte utlösningsvilkoret längre uppfyllt. Hur skall man tänka här?
Jag dimensionerar väl i princip bara så att villkoret klaras av anläggningen i sig. Det bortanför ligger hursomhelst utom min kontroll.
OK, 1 meter ifrån gränsen känns ju lite hårt. Gränsfall, då skulle jag nog åtminstone fundera om det finns någon rimlig lösning som förbättrar det hela lite.
Men samtidigt är ju frågan vad man behöver ta hänsyn till. Ligger jag med 49 meters marginal så kan ju kunden fortfarande sätta dit en 50 meters skarvsladd och hamna utanför villkoret. Ja och kanske ännu värre, om skarvsladden är med 1mm2 ledare.
Det samma gäller en anslutningsledning mellan en säkerhetsbrytare och en apparat exempelvis en motor. Behöver vi inte ta hänsyn till denna ledning vid kontroll av utlösningsvilkoret?
Då är det lite tydligare att det ligger inom den fasta installationen. Jag tycker nog att man bör/kan ta hänsyn till anslutningskabeln. Nu är det i praktiken sällan det avgörs här då anslutningsledningarna som regel är ganska korta.
Hur dimensionerar ni i övrigt anslutningsledningar? Är det enbart med strömvärde enligt tabell A.5 och A.6? Jag tycker att det kan vara lämpligt att titta på genomsläppt energi, skydd<ledning.
Begränsning av genomsläppt energi tänker jag att det tas hand av föregående säkring tillsammans med uppfyllt utlösningsvillkor.
Även en relativt tunn anslutningskabel blir inte farligt uppvärmd av en stum kortslutning som därmed "garanterar" att den höga strömmen varar endast en kort tid.
Ja det där är mina åsikter och tankar. Jag påstår inte på något vis att jag vet eller har rätt. Andra åsikter tar jag tacksamt emot.
Det finns uppenbarligen en lucka i reglerna här som faktiskt medger att man installerar ett uttag som inte får användas... Frågan har inte varit upp så ofta men jag har läst att de riktigt gamla experterna pratar om en längd på 25 meter för skarvsladdar. Det torde gälla utomhus för trädgårdsbruk. Inomhus är de i allmänhet korta, max 6 meter eller hur lång nu en dammsugarsladd är (som dessutom kan vara 0.75 mm²).
Så givetvis bör man dimensionera med en viss marginal, men hur stor behöver den vara?
Alla uttag, speciellt de utomhus, ska skyddas av en JFB så felströmmen behöver inte vara speciellt hög, JFBn ger ändå personskydd.
Sedan kan man fråga sig ifall man behöver ta hänsyn till anslutningskabeln i sig vid kortslutning L-N? Det kan bli en sådan ström som löser säkringen först efter många sekunder, vilket hinner förstöra kabeln, so what? Har det blivit kortslutning så är den väl redan förstörd! Men det får ju inte utvecklas till en brand..
En fast ansluten anslutningskabel som matar en maskin är inte en del av den fasta installationen utan samma saker gäller här som för skarvsladdar.
Om man skulle behöva ta hänsyn till I²t då har man nog ett riktigt potent uttag, på utsidan mätarskåpet kanske.
Jag vågar nog påstå att om det krävs en 50 meters anslutningskabel för att kunna nyttja en anläggning på avsett vis så är nog anläggningen felkonstruerad. Den fasta gruppen skulle kanske varit framdragen 50 meter till i så fall (och dimensionerad utefter denna förutsättning).
...men krasst så är detta inget som dimensioneringen tar hänsyn till. Däremot så har du utökade fordringar gällande användningen av jordfelsbrytare för grupper som inte tjänar fast ansluten elmaterial. Kanske just av denna anledning också. Då spelar kabellängden egentligen ingen roll vid ett jordfel. Däremot så ska säkring/dvärgbrytare i sådant fall fortfarande lösa på 5 sekunder vid fel mellan fas och neutralledare vid fel med försumbar impedans, men detta gäller enbart vid uttaget och alltså inte ute i en anslutningskabel..
Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00
411.3.3 Tilläggsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
ANM – Undantag kan göras för
– uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat.
flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.
[/ul]
Detta innebär att du, i de flesta fall där du tänkt använda dig av förlängningssladdar och dylikt, får en bortkoppling vid jordfel på under 0,3 sekunder. Gällande frågan om genomsläppt energi så tar man inte hänsyn till den extra impedansen. Men å andra sidan så tar man aldrig hänsyn till impedansen i felstället vid dimensionering (Kommer bli diskussion om detta påstående, men jag står fast vid detta ändå).
Gällande hur lång en anslutningskabel, eller förlängningskabel, får vara... Jo, precis så lång som tillverkaren tillverkar den och vågar sätta en CE-märkning för. Är det en produkt tillverkad enligt sin produktstandard så SKA du kunna ansluta den i ett vanligt vägguttag, med beaktande för tillverkarens instruktioner, utan att behöva ta annan hänsyn. Alltså, finns det förlängningssladdar som är 50 meter långa så ska du kunna ansluta dessa om inte tillverkaren specifikt skriver att du inte får göra det.
Och jag håller inte med om att man ska dimensionera med en viss marginal. Synnerligen inte om det innebär en marginal för att kunna ansluta 50 meter till med 0,75mm2 förlängningssladd. Istället så ska anläggningen konstrueras så att man inte ska behöva använda sig av en förlängningssladd på 50 meter. Jag är ganska säker på att standard tar upp att installationen ska vara ändamålsenlig... Annars räcker det kanske med ett uttag i varje lägenhet så kan man själv dra förlängningssladdar därifrån...