Blå tändtråd som byter färg till brun

17 dec 2014 23:10 - 19 dec 2014 19:21 #1 av Christian Baw
Hej.

I min lägenhet byttes elinstallationen i sin helhet ca 2005. Jag skulle byta en armatur och hittade en blå fk som var skarvad med en wago till en brun fk. Efter lite snokande bakom doslock kom jag fram till att dom förmodligen använt hoptvinnad brun,blå,gulgrön och dragit det överrallt. Från kopplingsdosan ovanför strömbrytaren går brun,blå,gulgrön ner till brytardosan. Där används blå som tändtråd och gulgrön är oansluten. I dosan ovanför brytardosan byter blå färg till brun ut till takdosan. I takdosan är alltså brun tändtråd.

I det fall det saknas dosa ovanför strömbrytardosan och där VP-röret går direkt mellan takdosan och strömbrytardosan så är blå skarvad med en kort stump brun i takdosan. Det är alltså brun fk den sista biten innan lamputtaget.

Är det ok att göra såhär?

/Christian
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2014 23:59 #2 av Rikard Ågren
Blå ska inte användas som tändtråd om man drar FK

Använder man kabel är det OK

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

18 dec 2014 06:07 #3 av Lars Sundbom
Blå ledare som tändtråd är endast tillåten vid kabelinstallation, aldrig när du installerar med FK.

18 dec 2014 16:56 #4 av Patrik Hedlund
Det ska sägas att många elektriker gör på detta viset i.o.m. att många använder färdigdragen slang 3G1,5 till strömbrytare. Och det är något som jag är väldigt förbajad på! :angry:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

18 dec 2014 19:10 #5 av Martin
Olagligt att använda blå FK so tändtråd eller mellantråd mm. Är det i Kabel så är det OK. (om man kan läsa ut det enkelt att Den blå inte är nolla)

Jag har försökt tränga in i huvudet på flera personer som tycker att 3 ledare duger till allt.
Är det fas och tändtråd så drar jag alltid 4 ledare till strömbrytare när jag gör valv mm. Enklare så att man vet att ingen Blå är något annat än just Nolla och att man har möjlighet att kunna koppla på ett uttag från knappen om man har glömt någon slang på valvet.

Så blå fK som tändtråd är No No.
Lika så att biledaren ska förses med genomskinlig slang och inte GG.

42

18 dec 2014 22:06 #6 av Michell Martic
Olagligt är det väl ändå inte eftersom regleringen sker i standard och inte i förordning eller föreskrift. Dock så är det olagligt om man inte följer standarden samt underlåter sig att dokumentera avvikelsen, eller snarare att man inte dokumenterar vilken annan standard eller annan tillämplig anvisning man följt.

Finns det ingen förväxlingsrisk så finns det heller inget problem.

19 dec 2014 06:03 - 19 dec 2014 18:35 #7 av Michell Martic
Vill även tillägga att vissa saker som man fått lära sig är totalförbjudet är inte nödvändigtvis förbjudet. Att ha brytning på neutralledaren (nolletändning) istället för på fasen är ett exempel. Detta är, enligt elinstallationsreglerna okej så länge gruppen skyddas av en jordfelsbrytare. Det innebär att du faktiskt kan ha en blå tråd genom brytaren i en infälld installation.

EDIT: JFB avsedd för personskydd givetvis.

Sidan laddades på: 0.100 sekunder

Senaste foruminlägg