Har en undran om tolkning av 411.3.3.
Gäller det för tex kontor (på industri) som är utförda som IT-nät (3x230V) vid nyinstallation.?
411.3.3 Tilläggsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
– uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
ANM – Undantag kan göras för
– uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga
eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska
användas för att ansluta en specifik apparat.
- flyttbar elmateriel med högsta märkström 32A för användning utomhus.
Tja..ne... det kan jag ju inte säga att alla är. Det är ju lämpligt att använda en JF, men det kan ju bli problem med att den löser vid ett första fel som uppstår på en annan del av anläggningen. Av erfarenhet är det inget som sker särskilt ofta.
Har för mig att det används en del på sjukhus, t ex OP sal.
Och där vill man ju att det inte löser vid ett första fel.
Kanske man använder undantaget "specifik apparat" !?
Bara en tanke.
415.1 Tilläggsskydd: Jordfelsbrytare
415.1.1
Användning av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA anses i
växelströmssystem utgöra ett tilläggsskydd vid ett fel på basskyddet och/eller vid fel på felskyddet
eller vid ovarsamhet hos användaren.
531.2.5 IT-system
När jordfelsbrytare används i IT-system och frånkoppling inte önskas vid ett första jordfel, ska
jordfelsströmmen vid enpolig jordslutning med försumbar impedans i felstället vara mindre än
brytarens märkutlösningsström.
415.1.1 säger max 30mA och 531.2.5 säger att önskas inte frånkoppling vid första fel ska brytarens märkutlösningsström vara högre än jordfelsströmen. Detta känns som att då frångår tänket om personskydd!?
Sen undrar jag vad definitionen är på "försumbar impedans" ?
Jag vet inte om man kanske kan uttyda det så här; Vid IT-system har du, vid första jordslutning, endast en kapacitiv ström. I lågspänningssystem så krävs det att nätet efter transformatorn har en ganska stor utsträckning för att denna ström ska komma upp i tillräckligt höga värden för att spänningssättning av en utsatt del ska bli så stor att du har en farlig potentialskillnad mellan den spänningssatta delen och någon annan berörbar ledande del. Det ska dock signaleras, ett första fel. Om du exempelvis har ett motstånd genom hela felslingan, var en del av kretsen utgörs av en kondensator i serie, på 10 ohm och en kapacitiv ström på 40mA (strax över jfbs märkström), så har du en spänningssättning av de delar som skiljer i potential med 0,4 V.
Med försumbar impedans i felstället, så är det nog tal om att det inte ska finnas något övergångsmotstånd. Om du inte vill att jfb löser så får du ju utgå från det fall där du har så hög felström som är möjligt. Och vid fel så är det då troligt att det finns något motstånd varpå strömmen sjunker ytterligare.
Marcus skrev: 415.1.1 säger max 30mA och 531.2.5 säger att önskas inte frånkoppling vid första fel ska brytarens märkutlösningsström vara högre än jordfelsströmen. Detta känns som att då frångår tänket om personskydd!?
Jag ser inte motsättningen. Vänd på det och säg att jordfelsströmmen ska vara mindre än JFBns märkutlösningsström, dvs mindre än 30 mA.
Marcus skrev: Sen undrar jag vad definitionen är på "försumbar impedans" ?
Den ska väl vara så liten att den inte nämnvärt påverkar felströmmen. Hur liten eller stor är nämnvärd då? Marginellt kanske
Men tror du att man har jordfelsströmmen under kontroll då? Den styrs ju av nätets utsträckning till största del. Om det inte är impedansjordat förståss, vilket man kanske kan anta att det är? Skulle man i så fall höja impedansen i nollpunkten för att erhålla en lägre ström och på så sätt undvika att jfbn löser?
Michell Andersson skrev: Men tror du att man har jordfelsströmmen under kontroll då? Den styrs ju av nätets utsträckning till största del. Om det inte är impedansjordat förståss, vilket man kanske kan anta att det är? Skulle man i så fall höja impedansen i nollpunkten för att erhålla en lägre ström och på så sätt undvika att jfbn löser?
I detta fall är det inte impedansjordat och då är det ju utbredningen av kabelnätet som styr!?
Då man inte kan kontrollera jordfelsströmen vilket i detta fall är större än 30mA då en JF löser i dag,
Och jag inte vill att den löser för ett första fel. Då tolkar jag att 436 40 00 tillåter att frångå från 30mA rekommendationen?
Och med detta är det då ett krav att använda en JF vid utökning på ett bef. IT-nät där lekmän betjänas?