Hur skulle ni gjort? El inbyggd i vägg

01 dec 2014 17:01 #1 av Patrik Hedlund
Idag var jag hos en kund och skulle dra I jord i ett rum i en källare till två takrörutlopp och två vägguttag.
När jag monterade bort ett uttag så visade det sig att väggen var utreglad och hade liggande panel med dosan några cm in i väggen och att det redan fanns jord där. Började undersöka rörutloppen, men misstänkte direkt att en kopplingsdosa var gömd någonstans. Troligtvis bakom panelväggen. Använde tonsändare och listade ut att det troligtvis satt en kopplingsdosa nära taket, kunden rev ner taklisten och den översta panelbrädan (det var enkelt fixat), men bakom satt ingen dosa utan det gick en kabelkanal med FK hela vägen i väggen där alla rör från uttag i vägg och rörutlopp i tak osv kom ner i kanalen och sedan var hela kanalen använd som kopplingsutrymme.

Hur skulle ni gjort i ett fall som detta, skulle ni dragit fram jord och sedan låtit kunden gömma allt i väggen igen, men kanske göra taklist och översta brädan hyfsat enkelt demonterbar eller skulle ni t.ex. lagt fram ett ultimatum att ni antingen fick riva allt och göra en kuloinstallation eller annars vägra göra jobbet?

Huset var ett sånt där djävulspåfund från sent 60-tal med plastkanaler med el som taklister. Dock i källaren så var det inte ett sånt speciellt kanalsystem med lock vid kopplingspunkter osv som använts utan bara vanliga kabelkanaler.

Jag har kommit överens med kunden redan om hur vi ska gå vidare, men kan ju vara intressant att höra hur andra skulle agera.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2014 17:31 #2 av Bo Siltberg
Jag skulle valt alternativet lagom mitt emellan :)

Behåll kanalsystemet men gör den lättåtkomlig genom att skruva dit brädan plus en lite skiss till huspärmen som visar var "dosan" finns. Gömma den kommer inte på tal.

Detta förutsatt att kanalsystemet är i gott skick och uppfyller alla krav på en kopplingsdosa vilket vi får anta att de åtminstone gjorde en gång i tiden. Kanske har den inte samma blandklass som dagens dosor.

01 dec 2014 17:50 #3 av Lars Blomkvist
Ta exempel med vissa armaturer i badrum som är i trä eller spån. Dom använder trä som kopplingar rymmer.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Sidan laddades på: 0.144 sekunder

Senaste foruminlägg