Är det tillåtet att dra FK eller annan enkel isolerad ledare i markrör? Om inte, vilken paragraf hänvisar till det? Tillverkarna skriver varken att det är tillåtet eller förbjudet..
Problemet blir nog att hitta ett kanalisationssystem som tillåter detta.
Man får ju t.ex. inte förlägga EKK i mark (ej ens i skyddsrör) så att förlägga FK i vanligt skyddsrör är helt uteslutet.
Nej, kolla i bilaga 52A , enkelisolerad kabel finns inte med (ex 70-71) min tolkning iaf
Vid 522.8.8 står det även lite om "Kabelförläggning i mark" och där dömmer man ut EKK, EKK borde vara åtminstånde lite bättre än FK så nej den gången med.
Jag förstår självklart att detta är no no och skulle aldrig göra det själv. Nu har vi upptäckt detta hos en kund men hittade ingenstans det står i föreskrifterna. Ska kika lite i de föreskrifterna imorgon.
Sunt förnuft kommer man ganska långt med.
Luktar hemmapulare långväg.
EKLK drar man ju sig för att använda i mark så EKK eller FK är ju ännu värre.
Det enda jag vet att FK används till annat än det det är tänkt för.
1. Dragtråd.
2. Söktråd. Används ganska flitigt för att hitta var tex fibern ligger så lägger man ner en tråd jämte och kan använda den som söktråd.
Jag åkte på en felsökning i ett hus där jordfelsbrytaren hade börjat att lösa ut. Vi konstaterade att det var en grupp som låg i plattan och försörjde uttag monterade i sockeldosor längs insida yttervägg. Problemet var att plattan hade stått över sommaren och regnet hade fyllt vp rören med vatten.
Detta ledde tillslut till att du man fick krypströmmar eftersom fk endast är enkelisolerad. Vi kollade med Draka kabel och de godkänner givetvis inte att fk/fq utsätts för fuktiga miljöer.
Hallå, en enkelisolerad ledare ska tåla vatten - dom typprovas ju i vatten! Att det inte är tillåtet beror nog dels på att det bara är enkel isolering och dels på att isoleringen inte är gjord för denna påverkan, den håller inte länge, men framför allt för att de inte är avsedda för mark/vatten varför tillverkarna inte provat dem på detta sätt. Men om man "bara" gör isoleringen tillräckligt tjock så går det bra, för då har det blivit en kabel
Tänk så mycket gjutvatten man har stött på i gamla rör i plattan /bjälklagret som inte har försvunnet efter flera månader eller ÅR! Bruka äckliga kablar ushh. Så håller gör det men nog inte att rekomendera.
VP rör eller slang är ju inte täta i anslutningar. Kör de med vibbron i närheten så kommer vatten in oavsett.