- Tack mottaget: 14
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
![]() | Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Mikael Malmgren | Installatörsbehörighet: A |
Hej Ronnie!
För att få rabatten har vi hårdare krav än standarderna haft. Vi kräver ju att hela anläggningen måste skyddas med jfb. det gör inte standarden som ger möjlighet till bedömning om undantag på vissa utrustningar.
Möjligtvis är det en egen regel! Men vi kan inte ge rabatt på det som redan är standard i samhället eller lag.
Problemet uppstår hellre på gamla anläggningar där dåtidens regler gäller och inga krav på jfb finns.
Vi menar att vid komplettering i gamla anläggningar kan det alltid montaras in en jordfelsbrytare oavsett storlek eftersom anläggningens säkerhet ökas oavsett jordfelsbrytarens storlek.
Alla anläggningar blir bättre med jfb och ju fler desto bättre!
På uppvärmning (vi pratar då fast anslutna utrustningar) rekommenderar vi 300mA och krävs också av till exempel värmepumpsleverantörer, pannleverantörer i sina installationsanvisningar
Formellt kan kunden i teorin få rabatt om han kompletterat sin villa med bara 300mA jfb.
Jag har på 20 år aldrig sett ett intyg där kunden enbart valt 300mA för att få rabatten!
(Prata i så fall med kvinnan i huset som alltid vill ha personskyddsnivå)
Däremot kommer ibland in intyg där värmen inte omfattas av någon jfb och följaktligen ingen rabatt utgår.
På lantbruk har jag sett gamla byggnader (byggda före 1996 då det blev krav i den branschen) kompletterats med 300mA för hela byggnaden då man vill skydda för brand.
PS! Kom ihåg att standarder inte är tvingande. Standarder är det sämst tillåtna sättet att uppfylla lag, förordning, eller föreskrifter (vilka är tvingande). Du har alltid rätt att göra på annat sätt bara det blir minst lika bra
Hoppas jag lyckats förtydliga något
Med vänlig hälsning
Tomas Ekman
Skadeförebyggare
Länsförsäkringar Västerbotten
Ronnie Lidström skrev: Jag skrev ett mail till Länsförsäkringar och frågade om detta. Nu har jag fått svar!
Standarder är det sämst tillåtna sättet att uppfylla...