Elsäkerhetsverkets tillsyn av installatörer - Har ni fått besök?

30 jul 2014 19:24 - 30 jul 2014 19:25 #1 av Ronnie Lidström
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2014 21:04 #2 av David olsson
Oj se där!

Första gången jag har hört nån som faktiskt blir "kollad" ...
Man kan ju fundera hur ett sånt möte fungerar, skall dom kolla hur du gör dokumentation & checklistor mm tro?
De hade ju kanske gett mer om de kom ut oanmälda och gjorde en "besiktning" på ett utfört jobb.

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2014 21:22 #3 av Olle Andersson
Tror att det är det enda rimliga sättet att utföra en kontroll på... Komma ut oanmäld kan ju stöta på många svårigheter, skulle egentligen bara fungera på nybyggen där man kan knyta allt utfört arbete till en viss installatör. Då kan inspektören bli ståendes en hel dag och titta på när man monterar kabelstegar... Kul att åka hela vägen från Kristinehamn för att titta på det :)

Är det inte nybygge så kan man ge sig fan på att just där man har gjort något som man inte får göra så var det en annan installatör som varit där tidigare. Förmodligen stört omöjligt för inspektören att bevisa något annat. Det är ju installatören och inte anläggningen som kontrolleras.

Egentligen är det bara rutinerna som man rimligen kan kontrollera...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2014 04:56 #4 av Ronnie Lidström
Man ska även skicka in en lista på de tio senaste jobben. Vet inte riktigt vad det är dom ska kontrollera.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2014 05:36 #5 av Paul Wargenstahm
Om du inte gjort nåt skumt så behöver du nog inte vara orolig... :lol:
Vad jag har förstått av det jag sett på bland annat Elsäkerhetsverkets web så kommer de att välja ut ett eller två av de tio jobben och åka och titta på hur det ser ut. Det betyder att du, när du skickar in listan på jobben, bör skriva ganska utförligt vad du gjort på de olika ställena. Detta för att du inte ska få skit för det någon annan gjort före eller efter dig.
Sen kommer de ju också att gå igenom dokumentationen av jobben, kolla upp protokoll för alla kontroller man ska göra, osv.
Du får ju gärna berätta sen hur det gick och vad de kollade. Kan ju vara intressant för att kolla hur pass tillförlitliga ens egna källor är, och för att kunna ge ett exempel till våra elever på elutbildningen på hur det kan gå till vid en kontroll. :)

-Paul

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2014 17:02 #6 av Niklas
Kan nog vara bra om man har ordning på delegeringar och föreskrifter och det kanske inte skadar om du kan visa att montörerna har någon liten kurs i bagaget sedan de senare åren.
Men se ändå fram mot ett möte med elsäkerhetsverket, kan ju vara lite intressant, de kommer säkerligen att säga att vissa saker borde göras på något annat sätt, men de är väl inte ute efter att sätta dit oss, utan att få oss att bli ännu bättre .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2014 14:43 - 02 aug 2014 14:45 #7 av Mats Jonsson
Jag skrev ett svar för någon dag sedan men det blev tydligen inte publicerat. Slarv kanske, men gör ett nytt försök.

Man ska inte vara orolig över ett besök från tillsynsmyndigheten, i vart fall inte om man avser att vara seriös. Här får man ju se om vi gör rätt. Om vi inte gör rätt så vill vi ju veta det. Det vore ju förskräckligt om vi nu gör fel och fortsätter med detta.

Men som Paul skriver så har även jag hört att någon inspektör begärt att få se protokoll från en kontroll före idrifttagning. Om jag skulle få den frågan skulle jag svara med en motfråga: Vilket stöd finns för denna fråga?

Även om jag tycker att det är bra att dokumentera kontrollerna så finns det inte lagstöd för någon dokumentation.

Sverige har som enda land inom EU begärt och fått beviljat ett undantag från kravet på att dokumentera kontroll före idrifttagning. Så om myndigheten ställer en sådan fråga så behöver man helt enkelt inte besvara frågan. Och att utelämna svar på frågan får heller inte i övrigt belasta mig vid ett tillsynsbesöket.

Man vill ju tro att en statlig tillsynsman, inspektör, alltid gör rätt. Men det skadar aldrig att fråga vilket lagstöd som finns för denna fråga om man är osäker. Då får man dels lite betänketid, dels vet man ju kanske vad som avses med frågan och kan därmed ge ett bättre svar.

Om jag vore inspektör (Gud hjälpe), så skulle jag nog ställa frågor om HUR kontrollerna utförs?
Om du som elinstallatör har yrkesmän under ditt överinseende; HUR ser du då till att yrkesman har för arbetet nödvändiga kunskaper och färdigheter?
Även VEM kontrollerar yrkesmannens arbete? Gör denne det själv? Finns anvisningar om kontrollen i så fall? Eller vem annars gör kontrollerna?
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, Henrik Franzén

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2014 19:39 #8 av Bo Siltberg
Elsäkerhetsverket har tidigare sagt att det ska finnas en dokumenterad bedömning över vilka kontroller som anses nödvändiga för varje arbete. Är det att betrakta som ett krav på dokumentation?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2014 20:11 #9 av Ronnie Lidström

Mats Jonsson skrev: Sverige har som enda land inom EU begärt och fått beviljat ett undantag från kravet på att dokumentera kontroll före idrifttagning.


Vem har begärt att Sverige ska få ett sådant undantag och varför?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2014 20:18 #10 av Mats Jonsson

Bo Siltberg skrev: Elsäkerhetsverket har tidigare sagt att det ska finnas en dokumenterad bedömning över vilka kontroller som anses nödvändiga för varje arbete. Är det att betrakta som ett krav på dokumentation?

Jag kanske uttryckte mig slarvigt. Det är resultatet av kontrollen som inte måste dokumenteras.

Det verkar väl rimligt att tillsynsmyndigheten vill veta kontrollens omfattning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2014 20:29 - 03 aug 2014 05:54 #11 av Mats Jonsson

Ronnie Lidström skrev:

Mats Jonsson skrev: Sverige har som enda land inom EU begärt och fått beviljat ett undantag från kravet på att dokumentera kontroll före idrifttagning.


Vem har begärt att Sverige ska få ett sådant undantag och varför?

Det är den svenska nationalkommittén TK64 som begärt undantaget. Skäl som anförts är att det inte omfattas av den svenska lagstiftningen för elinstallatörer och att en sådan dokumentation kunde vara kostnadsdrivande.

Så här står det i IEC 60363-6:
61.4.3 The initial report shall include:
– records of inspections;
– records of circuits tested and test results.
The records of circuit details and test results shall identify every circuit, including its related
protective device(s), and shall record the results of the appropriate tests and measurements.
NOTE In Sweden, the required content of the records of inspections and test results is not normative.

Det är detta budskap vi sänder ut till omvärlden om vår elsäkerhet. Jag har ca 2 ärenden i månaden från utländska företag, eller oftare; svenska beställare, som vill veta de svenska avvikelserna för att på så sätt kunna få rätt underlag för offerter. Just denna punkt får jag ofta följdfrågor om.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2014 18:35 #12 av Lars Sundbom

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2014 19:01 #13 av Ronnie Lidström
Jag hade inte möjlighet den dagen så jag fick skjuta på det!

Jag lovar att återkomma här efter besöket! Oavsett hur det gick :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2014 19:18 #14 av Rikard Ågren
Vi har också haft besök av verket för några månader sedan. De var och tittade på några jobb med chefen. Kollade i dosor och lite sånt. Tror inte de hittade några större fel utan tyckte att allt såg bra ut :klapp:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2014 19:35 #15 av Ronnie Lidström
...glömde bort att uppdatera denna tråd.

Jag har haft besök av Elsäkerhetsverket. Det var en trevlig karl som inte var ett dugg skrämmande eller farlig :stubben:

Han gick igenom våra rutiner för kontroller, hur de dokumenterades och så hade han varit och kikat på tre jobb som vi gjort. Vi fick godkänt och jag får fortsätta mitt liv som elinstallatör :tummeupp:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2014 16:48 #16 av Lars Blomkvist
Dom borde ägna mer tid på hempulare i stället :evil:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2014 18:52 #17 av Anders Dornlöv
Hade besök av dem för ett tag sedan och mest ville de kolla hur vu delegera och skötte kontroller. Även besök på utfört jobb ingick. Allt var till belåtenhet. Dock blev jag besviken när jag fick brevet om att de hade gjort besök. Det är utformat som att man blivit "anmäld" och avslutas typ - " vi har inget att anmärka och lägger ner utredningen".
Och han berätta mycket ingående när han bokade mötet art vi blivit utvalda av en slump och när vi skildes hoppas han att fler hade vår ordning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2014 17:14 #18 av Örjan Borgström

Lars Blomkvist skrev: Dom borde ägna mer tid på hempulare i stället :evil:


Det skulle man kanske önska; men se det får inte Elsäkerhetsverket. Elsäkerhetsverket har bara rätt att kontrollera behöriga elinstallatörer och innehavare. Hempulare är en sak för polisen.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2014 17:42 #19 av Lars Blomkvist

Örjan Borgström skrev:

Lars Blomkvist skrev: Dom borde ägna mer tid på hempulare i stället :evil:


Det skulle man kanske önska; men se det får inte Elsäkerhetsverket. Elsäkerhetsverket har bara rätt att kontrollera behöriga elinstallatörer och innehavare. Hempulare är en sak för polisen.

Jo jag vet, bara lite önsketänkande :)

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.145 sekunder

Senaste foruminlägg