Oberoende handmanövrering

01 mar 2014 12:12 #1 av Michell Martic
Hur ska oberoende handmanövrering tolkas?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2014 12:50 #2 av Christer Djerf
Att ingen form av automatik ska vara involverad.
Följande användare sa tack: Michell Martic

01 mar 2014 14:12 - 01 mar 2014 19:30 #3 av Michell Martic
Okej, går det att säga att en säkringslastbrytare INTE har oberoende handmanövrering?
Alltså typen som monteras på kabelskåpsskenor... typ en GARO 3GS53015. Enligt mig så har den oberoende handmanövrering. Den skulle vara jämförbar med ABB SEKO 160.

Diskussionen jag råkade ut för handlade om att oberoende handmanövrering hade att göra med om brytaren gick att manövrera utan att luckan till kabelskåpet ska behöva öppnas. Låter också konstigt eftersom man inte brukar ha något på utsidan av kabelkskåp precis. Jag har inte tidigare stött på begreppet "oberoende handmanövrering" så kände väl att jag behövde ha det förklarat för mig. Men sakerna verkar ju inte ha med varandra att göra då ju.:P

02 mar 2014 14:59 #4 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Hur ska oberoende handmanövrering tolkas?

oberoende handmanöver
manöver med upplagrad energi där manuell energi upplagrats och utlöses under loppet av en manövrering på sådant sätt, att manöverns hastighet och kraft är oberoende av den manövrerande
Följande användare sa tack: Christer Djerf, Reijo Eriksson, Michell Martic

02 mar 2014 19:36 - 02 mar 2014 19:43 #5 av Michell Martic
Men då kan kanske en vanlig dvärgbrytare påstås ha oberoende handmanövrering...? Den fjäderbelastas ju när jag drar igång den och vid frånslag, även om jag gör det med handen, så tjongar den ner snabbare än min hands rörelse och med större moment än min hands rörelse. Som att spänna upp hanen på en revolver lite. När jag trycker på avtryckaren så är ju inte tillslaget (frånslaget i brytarens fall) i proportion till mitt fingers rörelse utan snarare i proportion till den upplagrade energin i fjädern.

Jag kanske flummar iväg nu, men jag tror att jag förstår definitionen efter många om Mats. Många tack.

Följdfråga: Hur skiljer sig oberoende handmanövrering från "Manöver med upplagrad energi"?

02 mar 2014 21:26 - 02 mar 2014 21:26 #6 av Patrik Hedlund

Mats Jonsson skrev: oberoende handmanöver
manöver med upplagrad energi där manuell energi upplagrats och utlöses under loppet av en manövrering på sådant sätt, att manöverns hastighet och kraft är oberoende av den manövrerande

Haha Alltså det måste ha funnits något bättre sätt att beskriva det på i föreskrifterna.. jag som vanlig dödlig fattar i princip ingenting. .P

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

02 mar 2014 21:39 - 02 mar 2014 21:41 #7 av Michell Martic
"Oberoende Handmanöver: En lastbrytare som funkar som en pickadolla."?:lol:

www.electropedia.org/iev/iev.nsf/display...orm&ievref=441-16-16

IEV ref 441-16-16

en
independent manual operation (of a mechanical switching device)
a stored energy operation where the energy originates from manual power, stored and released in one continuous operation, such that the speed and force of the operation are independent of the action of the operator

Det är väl ganska så rakt översatt liksom.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg