Får min diskmaskin vara konstruerad såhär?

15 jan 2014 18:39 #1 av Jonas
Jag köpte en diskmaskin (siemens) för ett knappt år sedan.
Under lite ombyggnation hemma hade jag den tillfälligt ansluten till ett ojordat uttag med portabel jordfelsbrytare.

Den blev då spänningsförande, ca 105/125v mot jord beroende på hur jag vände stickproppen.
(Har mätt mot vattenrör, diskbänk, jordade skarvsladdar mm)

Nu är den återigen ansluten till jordat uttag, och varken jordfelsbrytare eller säkring löser ut, så det borde vara en liten felström det handlar om.

Jag har varit i kontakt med Siemens support, för att få det åtgärdat på garantin, men de hävdar att min diskmaskin är felfri, och att allt är i sin ordning så länge jag ansluter den till ett jordat uttag.

Kan det vara någon typ av kondensatorverkan som gör den spänningsförande, eller är den att betrakta som trasig?

Vad säger föreskrifterna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2014 19:06 #2 av Ronnie Lidström
Föreskrifterna säger att du ska följa tillverkarens instruktioner. Där står att den måste anslutas till ett jordat eluttag.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2014 19:46 #3 av Stefan Ericson
Hej Jonas!
Om tvättmaskinen inte löser jfb när den är ansluten till ett jordat väggutag, så är det inget jordfel på tvättmaskinen.
Jfb fungerar inte i ett ojordat väggutag.
Jorden i tvättmaskinen kommr hänga fritt.
Om motorn har en resistan mot jord på 20 MOhm och ditt mätinstrument har samma inre resistans, så får du dom värdena.
Pröva om en lampa lyser. Det borde glöda vid den spänningen.
Om den inte lyser mät spänningen över lampan.
Om du inte får någon spänning över lampan, knyt nävarna lägg den ena mot jord och den andra mot tvättmaskinen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2014 20:07 #4 av Bo Siltberg

Jonas skrev: Jag köpte en diskmaskin (siemens) för ett knappt år sedan.
Under lite ombyggnation hemma hade jag den tillfälligt ansluten till ett ojordat uttag med portabel jordfelsbrytare.

Den blev då spänningsförande, ca 105/125v mot jord beroende på hur jag vände stickproppen.
(Har mätt mot vattenrör, diskbänk, jordade skarvsladdar mm)

Nu är den återigen ansluten till jordat uttag, och varken jordfelsbrytare eller säkring löser ut, så det borde vara en liten felström det handlar om.

Jag har varit i kontakt med Siemens support, för att få det åtgärdat på garantin, men de hävdar att min diskmaskin är felfri, och att allt är i sin ordning så länge jag ansluter den till ett jordat uttag.

Kan det vara någon typ av kondensatorverkan som gör den spänningsförande, eller är den att betrakta som trasig?

Vad säger föreskrifterna?


Den är troligen felfri. Som du misstänker kan det finnas avstörningskondensatorer mellan fas och jord som ger en ofarlig ström i höljet. Även utan kondensatorer kan det ske en kapacitiv koppling mellan fas och hölje som går att mäta med ett högohmigt mätinstrument. Om du gör som Stefan säger och kopplar in en lampa mellan höljet på DM och diskbänken så kommer du inte att mäta någon spänning längre (och lampan lyser inte).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 05:53 #5 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Hej Jonas!
Om tvättmaskinen inte löser jfb när den är ansluten till ett jordat väggutag, så är det inget jordfel på tvättmaskinen.
Jfb fungerar inte i ett ojordat väggutag. Jorden i tvättmaskinen kommr hänga fritt.
Om motorn har en resistan mot jord på 20 MOhm och ditt mätinstrument har samma inre resistans, så får du dom värdena.
Pröva om en lampa lyser. Det borde glöda vid den spänningen.
Om den inte lyser mät spänningen över lampan.
Om du inte får någon spänning över lampan, knyt nävarna lägg den ena mot jord och den andra mot tvättmaskinen.


Snälla, sluta upp med dessa dumheter.
Jordfelsbrytaren skyddar även ojordade uttag.

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 08:34 #6 av Stefan Ericson
Hej på dej Johannes!
Du menar alltså att om en fas får kontakt med chassit i tvättmaskinen, så löser jfb???

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 09:04 #7 av Ronnie Lidström
Inte om chassit är isolerat från jord.

Vad han säkert menar är att jordfelsbrytaren ändå fungerar som personskydd. Dvs om diskmaskinen är strömförande och någon tar i den och får strömgenomgång till någonannanstans än till nolla så löser jordfelsbrytaren.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 09:08 #8 av Olle Andersson

Stefan Ericson skrev: Hej på dej Johannes!
Du menar alltså att om en fas får kontakt med chassit i tvättmaskinen, så löser jfb???


Så du menar att om en >30mA felström uppstår på grund av ett sådant fel som du beskriver så löser inte jfb om det är anslutet till ojordat vägguttag?
Jordfelsbrytare löser när strömmar högre än 30mA inte går tillbaka genom neutralledare. Om den 30mA strömmen går via en grön/gul ledare, eller ett vattenrör, eller vad fan som helst, tar inte jordfelsbrytaren någon som helst hänsyn till.

Är chassit jordat så skjuter säkringen direkt. Det är väl skillnaden

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 10:01 #9 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Hej på dej Johannes!
Du menar alltså att om en fas får kontakt med chassit i tvättmaskinen, så löser jfb???

Nej, det menar jag verkligen inte.

Olle Andersson skrev:

Stefan Ericson skrev: Hej på dej Johannes!
Du menar alltså att om en fas får kontakt med chassit i tvättmaskinen, så löser jfb???


Så du menar att om en >30mA felström uppstår på grund av ett sådant fel som du beskriver så löser inte jfb om det är anslutet till ojordat vägguttag?
Jordfelsbrytare löser när strömmar högre än 30mA inte går tillbaka genom neutralledare. Om den 30mA strömmen går via en grön/gul ledare, eller ett vattenrör, eller vad fan som helst, tar inte jordfelsbrytaren någon som helst hänsyn till.

Är chassit jordat så skjuter säkringen direkt. Det är väl skillnaden

Just så.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 10:19 #10 av Stefan Ericson
Hej på er!
Jonas skrev inte något om trasig säkring.
Om chassit får kontakt med en fas och någon tar i tvättmaskinen och jord samtidig, så löser jfb.
Där imot så löser inte säkringen eller jfb om tvättmaskinen sitter i ojordat väggutag och får ett jord fel.
I dethär fallet så var frågan hur det kunde bli spänning. Det blir det inte om säkring eller jfb löst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 10:32 #11 av Stefan Ericson
Johannes!
Du får läsa vad Roine skrev. Jag förklarar det inte för dig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 10:45 - 16 jan 2014 10:46 #12 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Johannes!
Du får läsa vad Roine skrev. Jag förklarar det inte för dig.


Käre cnc tekniker, du skrev att jordfelsbrytare "inte fungerar i ojordat uttag" vilket är ett direkt felaktigt påstående, frågor på det?

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 12:18 #13 av Tomas Karlsson
Maskinen verkar ju helt ok och ska vara konstruerad så, precis som Bo nämnde är det säkert inget annat än avkopplingskondingar mellan L-N och jord. Särskilt med tanke på den närmast perfekta halveringen av nätspänningen beror det inte på något fel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 14:15 #14 av Stefan Ericson
Johannes!
Om det hade varit ett jordfel i tvättmaskinen och tvättmaskinen var ansluten till ett jordat utag, så hade jfb löst. Men i ett ojordat väggutag så löser inte jfb. Därför är det olämpligt. Det betyder att någon får ström i sig innan jfb löser, bättre att den löser med ett jordat utag. Nöjd nu?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 17:07 #15 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Johannes!
Om det hade varit ett jordfel i tvättmaskinen och tvättmaskinen var ansluten till ett jordat utag, så hade jfb löst. Men i ett ojordat väggutag så löser inte jfb. Därför är det olämpligt. Det betyder att någon får ström i sig innan jfb löser, bättre att den löser med ett jordat utag. Nöjd nu?

Nej, du har fortfarande fel.
Dock är det ganska vanligt att lekmän tror som du så jag är inte förvånad.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 17:19 - 16 jan 2014 17:20 #16 av Jonas
Jaha, så då är det antagligen inget fel då. Jag tänkte om det var någon komponent som låg och ledde över mot jord som jag borde få utbytt innan den brinner upp helt, medan jag fortfarande har garantin kvar.
Men då diskar jag väl vidare då. Tackar för engagemanget.

Stefan Ericson skrev: Hej Jonas!
[...]knyt nävarna lägg den ena mot jord och den andra mot tvättmaskinen.


Det har jag redan testat, ofrivilligt skall tilläggas. Det kittlade lite, men jag inbillar mig att det inte kändes lika kraftigt som när man får nätspänning direkt i fingret. Jag känner inte för att kolla igen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 20:28 #17 av Torbjörn Forsman
En modern digitalmultimeter är så högohmig att den bokstavligt talat kan fånga upp spänning ur luften att mäta på. Det räcker med den kapacitiva kopplingen från ett par kablar som ligger intill varandra på några dm längd för att man ska få tydligt utslag.
Om man är orolig för jordfelströmmar så kan man prova att mäta med en gammal analog multimeter med lågt inre motstånd, eller lägga ett motstånd på t ex 100 kohm parallellt med digitalmultimetern och se om utslaget minskar kraftigt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 21:26 #18 av Christian
Jordfelsbrytare är ju ett missvisande namn, borde heta felströmsbrytare istället!

Kan tilläggas att de fungerar i ett ojordat uttag, om det inte framgått redan!
30mA är MAX felström, oftast löser de ut betydligt tidigare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 21:31 - 16 jan 2014 21:32 #19 av Michell Martic
De tillåts väl lösa på 30% av sin märkta ström.
D v s 30 mA kan lösa på 9 mA, men inte på 8 mA.

Kanske kunde kallas summafelströmbrytare?

Beteckning i skåp för JFBn blir ju allt som oftast FS(n).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2014 22:16 #20 av Jonas

Torbjörn Forsman skrev: En modern digitalmultimeter är så högohmig att den bokstavligt talat kan fånga upp spänning ur luften att mäta på. Det räcker med den kapacitiva kopplingen från ett par kablar som ligger intill varandra på några dm längd för att man ska få tydligt utslag.
Om man är orolig för jordfelströmmar så kan man prova att mäta med en gammal analog multimeter med lågt inre motstånd, eller lägga ett motstånd på t ex 100 kohm parallellt med digitalmultimetern och se om utslaget minskar kraftigt.

I det här fallet mätte jag med en Fluke T5-600

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg