Matning till ladugård

12 jan 2014 09:38 #1 av Jim
Jag hoppas att jag har postat i rätt forumdel.

Jag fick inte tag på min elektriker i fredags så jag hoppas ni kan hjälpa till med en fråga jag har. Vill också nämna att jag inte ska koppla något själv utan låter elektrikern göra det.

I en tillbyggnad kommer han sätta upp en ny central som matas direkt från mätaren. Han har tagit hit en bit femledare för det.Jag trodde inte att det fanns någon 0a i mätaren men det kanske det gör?

Huvudfrågan är om det går att använda befintlig matning till ladugården från den nya centralen. Det som gör mig fundersam är att den bara har tre ledare och en skärm runt de tre ledarena.

Jag har för mig att man inte får gå från TN-S till TN-C när man går vidare men det kanske finns någon bra lösning på det?

Jag har ett annat alternativ och det är att använda en bit fyrledare som blev över från ett tidigare jobb. Är det bättre eller måste det vara en femledare?

mvh

Jim

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2014 10:19 #2 av Johannes Hammarstedt
Ja det finns nolla til mätaren. Men nolla till mätaren är ovidkommande för det är inte i mätaren man kopplar in sig.
Nej man får inte gå från TN-S till TN-C. Lösningen är att fortsätta med TN-S.
Detta har din elektriker förmodligen stenkoll på.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2014 10:46 #3 av Jim
Svar från Jim i ämnet Matning till ladugård
Tack för snabbt svar!

Skulle det funka att mata den nya centralen (från mätaren) med fyrledare eller är det redan där TN-S? Därefter gå vidare med femledare till ladugården.

Hade det inte varit för att kylan har kommit hade jag väntat till måndag och pratat med min elektriker men nu vill jag gärna isolera och sätta igen väggen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2014 11:31 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Matning till ladugård
Det beror på hur din elektriker har planerat. Han visste uppenbarligen inte om att du ville mata ladugården ifrån denna central? Måste det vara så? Hur får ladugården sin ström idag? Vi kan inte svara utan att veta alla förutsättningar här. Om kabeln mellan mätare och elcentral är vald och installerad så är det denna vi har att utgå ifrån. Det finns inga tricks för att gå från TN-S till TN-C. Att använda TN-C mellan mätare och elcentral fungerar INTE om kabeln än klenare än 10 mm². Vilka möjligheter finns att mata ladugården ifrån en annan punkt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2014 11:47 #5 av Jim
Svar från Jim i ämnet Matning till ladugård
Det stämmer att han inte visste att ladugården skulle matas från den här centralen. Jag tror att den enklaste lösningen blir att man drar en till matning från mätarskåpet parallellt med den nya matningn till nya centralen. Nackdelen är att det kommer att kosta mig 10m extra kabel, med andra ord inget problem.

Jag har isolerat med 45mm nu så att det går att dra upp en till kabel om han anser att det är en bättre lösning än att gå från mätarskåpet.

Bättre att vänta och allt blir rätt än att skynda sig och få en sämre lösning. Tack för hjälpen, jag förstår att det är svårt att svara fullt ut på distans utan att se hur det ser ut.

mvh

Jim

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2014 18:37 #6 av Ronnie Lidström
Dessutom om det är lantbruk så ska man alltid ha TN-S, hur grov ledningen än är. Dessutom så är det större krav på jordfelsbrytare osv..

Här kan du ladda ner boken "Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet - 11:1"

>> www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok

Vilket alla som har lantbruk samt alla elektriker som arbetar i lantbruk bör läsa minst en gång då och då ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg