skyddsutjämning nybyggnation

02 jan 2014 12:09 #1 av Markus Ågren
Jag jobbar med ett projekt nu där ett flerfamiljshus skall byggas.

Man ville från beställarens sida att jag tog fram vilka delar i anläggningen vi behövde ansluta mot skyddsutjämningssystemet i huset. Det jag sa till beställaren var att vi inte behövde göra något i plattan eftersom inga synliga armeringsjärn finns och järnen är inte heller tillförlitligt sammankopplade. Men vi har stålpelare (4 st) som är synliga och inte inbyggda på bottenvåningen, dessa sa jag att vi skulle ansluta. Övriga våningar så är dessa pelare inbyggda i väggar. Sedan så är det inkommande ledningar som även ingår.

Nu har beställarens egna personal sagt att vi måste skyddsutjämna plattan och sedan anslut alla stålpelare för att vi ska klarar dagens regler. Jag tyckte inte att det var så, men de skulle nu leta fram var det står att vi måste göra detta. Jag har inte hittat något sådant krav efter man läst här om detta ämne även efter pratat med personer som varit på utbildning om den nya handbok 413 samt läst igenom SS 436 40 00 och handbok 413. Jag har förstått att de person som vill att vi ansluter hela plattan, håller nu på med ett större jobb på en industri där de hade hårda krav.

Vad säger ni, måste jag ansluta hela plattan också till systemet?

(Det är pålning som utförs och sedan gjuts en plattan ovan på pålarna, så det är inte en platta på mark.)

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2014 12:32 #2 av Mats Jonsson
Svaret blir nej på din fråga med de förutsättningar jag läser i din text.

Så här står det i svensk standard:

I varje byggnad ska jordtagsledaren, huvudjordningsskenan och följande ledande delar anslutas till skyddsutjämningen:
– ...
– ...
– armeringsjärn i betong, där armeringen är berörbar och tillförlitligt sammankopplad.

Troligen kunskapsbrist hos beställaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2014 12:51 #3 av Markus Ågren
Ja, tror det också. För de vet om att det finns en handbok ute, men de har inte läst den ännu och sedan så jobbar de i från södra norrland till norra norrland åt beställaren. Så jag tror även det finns lite olika "tolkningar" som man gör.

Jag ska försöka prata med dessa personer och tänkte ta med mig standarden och handboken till nästa möte och vissa dem vad det står i texterna.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2014 18:20 #4 av Stefan Ericson
Hej Marcus!
Din beställare börjar närma sig MAS 80. Elsäkerhetsverket har inte kommit dit än. Metall på isolerat matrial ska anslutas till PE.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2014 19:08 #5 av Mats Jonsson

Stefan Ericson skrev: Hej Marcus!
Din beställare börjar närma sig MAS 80. Elsäkerhetsverket har inte kommit dit än. Metall på isolerat matrial ska anslutas till PE.

Är verkligen MAS 80 aktuellt vid bostadsbyggnation?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2014 20:17 #6 av Stefan Ericson
Hej Mats!
Svar nej.
Jag har sett blästrar brinna upp pga att en firma har monterat brandsläckar utrustning. Monterat en givare inne i bearbeningsutrymmet, och inte jordat. Det har slutat att blästern brunnit upp pga statisk elektricitet.
Jag ringde Elsäkerhetsverket och dom sa att dom bara sysslar med person säkethet, inte driftsäkerthet. MAS 80 tar häsyn till person, mycket högre än Elsäkerhetsverket, säkerhet och drift säkerhet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jan 2014 21:00 #7 av Mats Jonsson
Det råder nog inget tvivel om att potentialutjämning av industriella elanläggningar har betydelse för driftsäkerheten. Inte minst för att minska effekterna på elektronikutrustningar från överspänningar. Men personsäkerheten i våra bostäder påverkas nog inte på något nämnvärt sätt av att armeringsmattor utjämnas. :)

Elsäkerhetsverket har inget egentligt uppdrag att se till att vi har fungerande elanläggningar, bara att de ger en betryggande elsäkerhet. De ska ju i och för sig se till att EMC-lagstiftningen efterlevs men det gäller ju då bara i förhållande till lagstiftningens omfattning och erkända standarder. Så vill vi ha fungerande elanläggningar inom industrin så måste vi nog konstruera elanläggningarna utöver minimifordringarna i standarder och föreskrifter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2014 22:27 #8 av Ronnie Lidström
Diskussionen om vad "MAS 80" är för något har flyttat till en egen tråd..

>> Vad är standarden MAS 80?

Här håller vi oss till ämnet. Dvs vad som behöver skyddsutjämnas i en nybyggnation av bostadshus.

/Moderator

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2014 11:34 #9 av Henrik Eriksson

Mats Jonsson skrev: Det råder nog inget tvivel om att potentialutjämning av industriella elanläggningar har betydelse för driftsäkerheten. Inte minst för att minska effekterna på elektronikutrustningar från överspänningar. Men personsäkerheten i våra bostäder påverkas nog inte på något nämnvärt sätt av att armeringsmattor utjämnas. :)

Elsäkerhetsverket har inget egentligt uppdrag att se till att vi har fungerande elanläggningar, bara att de ger en betryggande elsäkerhet. De ska ju i och för sig se till att EMC-lagstiftningen efterlevs men det gäller ju då bara i förhållande till lagstiftningens omfattning och erkända standarder. Så vill vi ha fungerande elanläggningar inom industrin så måste vi nog konstruera elanläggningarna utöver minimifordringarna i standarder och föreskrifter.


Så om man ska bygga en stor lagerhall med stålpelare och armerad betong så måste man potentialutjämna när det gäller företag. Men till en privatperson kan man skippa det? Har jag fattat rätt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2014 21:11 #10 av Mats Jonsson
Potentialutjämning för att åstadkomma en god elektromagnetisk miljö är ett tillval som beställaren kan göra. Potentialutjämning regleras i elinstallationsreglernas kapitel 44.

Skyddsutjämning är ett krav och ingår i skyddet mot elchock. Armeringsjärn som är berörbara och tillförlitligt sammankopplade ska ingå i skyddsutjämningen. Detta regleras i elinstallationsreglernas kapitel 41.

Om armeringsjärn inte är tillförlitligt sammankopplade eller inte är berörbara blir det alltså upp till beställaren om denne vill ansluta järnen eller inte. Allt beroende på vilken elektromagnetisk miljö man vill skapa.
Följande användare sa tack: Christian, Henrik Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg