Utlösningsvilkor för gatbelysning

20 dec 2013 16:14 #1 av JDA
Letar i boken "handboken till elinstallationer" angående utlösningstid. Jag får det till att det är 0,4s på gatbelysning då det står:

"Frånkopplingstiden för samtliga gruppledningar upp till 32A får vara maximalt 0,4 sekunder "

"Tidigare skillnad i frånkopplingstid mellan stationär och flyttbar materiel har utgått"

Stämmer detta att det är 0,4sek som gäller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2013 18:25 #2 av Mats Jonsson
Om det finns avsäkring till armaturen i stolpen, blir matande ledning fram till stolpen en huvudledning där grundregeln säger att frånkoppling ska ske inom 5 sekunder. För gruppledningen, efter säkringen, gäller 0,4 sek (tom 32 A).
I avsnitt 714 i elinstallationsreglerna finns dock ett undantag för gatu- och vägbelysning.

714.411.3.2.3
Utsatta delar i gatu- och vägbelysningsinstallationer tillåts en frånkopplingstid som är längre än 5 sekunder under förutsättning att en riskhantering har genomförts.

Riskhanteringen förutsätts vara dokumenterad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2013 19:11 #3 av JDA
Ok.

Men utgående kabel till gatubelysningen är ett grupp i en central då får jag det till en gruppledning. Men just gatbelysning kanske klassas som särskilda slag av elinstallationer?

Och ja i detta fallet så sitter det avsäkrat i varje stolpe

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2013 19:35 - 20 dec 2013 20:50 #4 av Mats Jonsson
Gruppledning är definierat som:
kablar eller ledare som är direkt förbundna med strömförbrukande utrustning eller med uttag för sådan utrustning

Huvudledningar ska också förses med överströmsskydd vilka kan placeras i en elcentral. Jag tror att du gör ett fel som är väldigt vanligt, nämligen att man värderar ett ord utifrån egna erfarenheter i stället för att läsa definitionen av ordet. Nära nog alla ledningar som matar stolpar för offentlig gatu-, väg- och parkbelysning är att betrakta som huvudledningar. Det är väl nästan bara på villatomter och liknande som gruppledning matar belysningsstolpe.
Följande användare sa tack: JDA

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg