Installation i mobila vagnar

20 okt 2013 18:37 #1 av Mats Persson
Någon som vet vad som gäller för elinstallationer i mobila vagnar? Typ där man tillagar mat till försäljning.

Tittar jag i 436 40 00 så finns kapitel 717 "mobila och transportabla arbetsplatser", men där står det att fordringarna inte gäller för: försäljningsvagnar, släpvagnar och liknande mobila arbetsplatser...

Någon som har erfarenhet? Något speciellt man ska tänka på?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 08:15 - 21 okt 2013 08:17 #2 av Olle Andersson
Detta har jag haft diskussioner om förut... Om vi släpper hela del 7 för tillfället och riktar in oss på Del 1 och det absolut första kapitlet så kan man läsa i 11.1 att enligt punkt "L" så är mobila arbetsplatser med i listan för vilka utrymmen standarden ska tillämpas på.
Bläddrar vi senare vidare till 11.3 så ser vi att denna standard inte täcker "elmateriel för motorfordon förutom de som täcks av del 7". Vi har ju redan konstaterat att försäljningsfordon inte omfattas av del 7 så den hör ju inte hit.
Är det då ett motorfordon? Om jag förstår dig rätt så är det typ en husvagn med försäljning du pratar om? I så fall kan den inte vara ett motorfordon, möjligtvis ett fordon men inte motorfordon. Då ska man alltså tillämpa grundbestämmelserna i standarden men inte särbestämmelserna.

Därför så finns det dem som anser att SS 436 40 00 skall gälla i sin helhet för dessa utrymmen. Har inte stått med detta problem så har inte varit tvungen att ta ställning. Ska bli intressant att se om det är någon med mer erfarenhet som har något klokt att säga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 10:28 #3 av Johannes Hammarstedt
Ni kan släppa hela 436 40 00 och börja med ELSÄK-FS 2008:1, 1kap, 2 paragrafen istället.
Även författningskommentarerna till ovanstående är värda att läsa.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 11:15 - 21 okt 2013 11:37 #4 av Olle Andersson
Mja, vi ska inte vara för snabba med att släppa SS 436 40 00. Som du säger så är släpvagnar undantagna från föreskriften ELSÄK-FS 2008:1, men vi ska även komma ihåg att SS 436 40 00 inte är en bilaga till denna föreskrift utan ett separat dokument. Att föreskriften som hänvisar till standarden inte gäller betyder inte att standarden inte gäller.

Om vi läser "Förordning (1993:1068) om elektrisk materiel" kan vi se följande:

Förordningens tillämpningsområde
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]


Säkerhetskrav
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]



Antagande om uppfyllande av säkerhetskraven
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]



Men författningen ger även Elsäkerhetsverket detta bemyndigande:

Verket får också, om det finns skäl för det och det är förenligt med EES-avtalet, meddela föreskrifter om undantag från denna förordning och även efter ansökan medge undantag i enskilda fall.


Hurvida Elsäkerhetsverket, genom att ha skrivit sig fria från ett fordonsslag i en föreskrift, även kan anses ha skrivit fordonsslaget fri från en standard som är påvisad av högre ordnad skrivelse är jag inte helt säker på.

Redigering:

Jag vill understryka att samläsa detta med mitt tidigare inlägg där jag menar att SS 436 40 00 har en viss otydlighet i sitt tillämpningsområde kring fordon/motorfordon. Självklart ska bara tillämplig standard användas, och därför så blir det otydligt vilka regler som ska användas då standarden inte är tydlig om den ska gälla eller inte eftersom överordnade skrivelser inte hänvisar till vilken specifik standard som skall användas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 12:58 #5 av Johannes Hammarstedt
Du skriver: "Betyder inte att standarden inte gäller".
Mig veterligen är standard ett sätt att uppfylla föreskriften. Följande ur ELSÄK-FS 2008:1:

2 kap. God elsäkerhetsteknisk praxis
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk
praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa
föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på
elsäkerhetsområdet genom kompletterande standarder eller andra
bedömningsgrunder.
Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses
anläggningen utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat
visas. Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk
standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet
dokumenteras.


En standard "gäller" således inte likt en lag utan kan liknas vid ett sätt att uppfylla ovanstående.

Men eftersom ELSÄK-FS 2008:1 inte hanterar hur starkströmsinstallationer skall vara uförda i/på fordon:

1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Dessa föreskrifter gäller för utförande av starkströmsanläggningar.
Som utförande anses även ombyggnad eller utvidgning av en
starkströmsanläggning.
2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,
- på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar.
Allmänna råd
Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses t.ex. husbilar
och husvagnar.
Med övriga anordningar avses t.ex. maskiner, hissar och kranar.


Så då får man ju som sagt leta någon annanstans.
Du hänvisar ju till förordning 1993:1068 om elektrisk materiel, men det ger ju inte så mycket mer kött på benen om vilken standard eller vilket utförande som är lämpligt.

Mitt förslag är, ring en tillverkare av t.ex arbetsbodar, kylbilar eller husvagnar etc. och fråga.
Elsäkerhetsverket själva hänvisar till transportstyrelsen och transportstyrelsen hänvisar bara till installation på fartyg.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 13:40 #6 av Olle Andersson

Johannes Hammarstedt skrev: Du hänvisar ju till förordning 1993:1068 om elektrisk materiel, men det ger ju inte så mycket mer kött på benen om vilken standard eller vilket utförande som är lämpligt.


ELSÄK-FS 2008:1 har konstaterat att det inte är en "elanläggning" men 1993:1068 har konstaterat att det är en elektrisk anordning och skall enligt §8 anses som godkänd om den uppfyller standard. (Nästan exakt samma lydelse som ELSÄK-FS 2008:1 har)

Jag är helt medveten om att en standard inte är en lag, förordning eller föreskrift. Det är ett tekniskt dokument som lagstiftaren hänvisar till. Lagstiftaren hänvisar till standard i stort vilket innebär att man måste läsa på standardnivå vilken specifik standard som skall följas. Det är därför det inledande kapitlet på samtliga standarder är "Tillämpningsområde" eller "Omfattning". Något som beskriver när standarden skall användas.
Så om en standard är tvetydig i sitt tillämpningsområde är det svårt att veta om den gäller eller inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 15:15 #7 av Stefan Ericson
Hej På er!
Tyvärr har jag ingen åsikt i det här ämnet. Där emot har jag träffat behöriga elektriker som tror att mas80 inte gäller. Dom är helt inkompetenta, och idioter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 19:38 #8 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Hej På er!
Tyvärr har jag ingen åsikt i det här ämnet. Där emot har jag träffat behöriga elektriker som tror att mas80 inte gäller. Dom är helt inkompetenta, och idioter.


Lagom trångsynt.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2013 20:57 #9 av Lars Blomkvist

Stefan Ericson skrev: Hej På er!
Tyvärr har jag ingen åsikt i det här ämnet. Där emot har jag träffat behöriga elektriker som tror att mas80 inte gäller. Dom är helt inkompetenta, och idioter.


Har en tröja till dig :tokig:


Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2013 06:55 #10 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Hej På er!
Tyvärr har jag ingen åsikt i det här ämnet. Där emot har jag träffat behöriga elektriker som tror att mas80 inte gäller. Dom är helt inkompetenta, och idioter.


Ursäkta en inkompetent oupplyst idiot, men vad är Mas 80 och var hänvisas till den?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2013 12:37 #11 av Stefan Ericson
Hej på er!
Det är inte er jag är sur på. Det är elektrikern på Pizzerian. En 72 årig gubbe med behörighet. En huvud säkring löste i fredagkväll. Lite folk och ingen orkester. Givetvis satt jag på muggen när den gick. Tur man hade luren med.
Lyset i hela köket ligger på en 10A säkring och på samma säkring väggutag. Grupp säkringarna sitter i köket. När den går blir det svart.
Desutom fins det en koppling jag aldrig sett. Från gruppcentralen matas ytterligare en gruppcentral avsäkrad i den första. Jag tror inte det är emot regler, men skulle ni görs så?
Ljuset blinkar pga spänningsfall när ugnarna går till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2013 13:15 #12 av Johannes Hammarstedt

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Det är inte er jag är sur på. Det är elektrikern på Pizzerian. En 72 årig gubbe med behörighet. En huvud säkring löste i fredagkväll. Lite folk och ingen orkester. Givetvis satt jag på muggen när den gick. Tur man hade luren med.
Lyset i hela köket ligger på en 10A säkring och på samma säkring väggutag. Grupp säkringarna sitter i köket. När den går blir det svart.
Desutom fins det en koppling jag aldrig sett. Från gruppcentralen matas ytterligare en gruppcentral avsäkrad i den första. Jag tror inte det är emot regler, men skulle ni görs så?
Ljuset blinkar pga spänningsfall när ugnarna går till.


Är pizzerian förlagd i en mobil vagn? Inte för att vara sån, men vad är annars ditt bidrag till tråden förutom trams?

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.113 sekunder

Senaste foruminlägg