Skyddsjorda fast ansluten apparat i ett ojordat rum?

15 sep 2013 19:00 #1 av Anonym Gäst
Hej, Är det någon som kan svara på om det är tillåtet att fast ansluta en jordad apparat, i ett för övrigt ojordat utrymme. I detta fall gäller det en pelletskamin som enligt tillverkaren skall anslutas med skyddsjord, i ett vardagsrum som ej tidigare har vägguttag mm i jordat utförande.

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2013 21:41 - 15 sep 2013 21:41 #2 av Michell Martic
Spontant skulle jag säga att det inte är tillåtet då du för in jord i ett ojordad utrymme. Med andra ord, skulle du ansluta en anordning i jordat utförande på någon av de andra uttagen och ett jordfel skulle uppstå när du står i samtidig förbindelse med denna anordning och pelletskamminen så skulle du utsättas för direkt strömgenomgång. Det vill säga, ETT fel skulle kunna orsaka direkt livsfara.

Om så är direkta fallet vet jag ej än. Det är nämligen natt nu. Undersöker vidare vid gryningen.

Edit; Det kan uppstå ett krav på jordfelsbrytare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 08:54 #3 av Michell Martic
Funderade en del medan jag sov och jag skulle, personligen, jämställa en jordad fast ansluten anordning med att lägga stengolv.
Eller striktare egentligen.
Med en korrekt ansluten jordad anordning så är garanterat förbindelsen till sann jord fullgod.
Av anledningarna jag skrivit ovan så skulle jag åtminstone sätta en jordfelsbrytare som krav. Beroende på rummets utseende med uttagens placering i relation till kamminen så skulle jag även jorda samtliga vägg- och lamputtag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 09:32 #4 av Christer Djerf
Man får INTE blanda de olika skyddsmetoderna "Isolerad Miljö" och Skyddsjord, med andra ord är det ej tillåtet.
Sedan är det dock oftast så att den isolerade miljön redan är "punkterad" genom andra utrustningar så som vattenradiatorer etc. (därav en orsak till att denna skyddsmetod försvann som en tillåten metod).

Det bästa är nog att "konvertera" utrymmet till ett som är skyddsjordat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 14:26 #5 av Marcus Lundström
Begreppet "Isolerad Miljö" är väl avskaffat för flera år sedan och får inte tillämpas.
Det har ju varit praxis att koppla in jorden på elradiatorer i rum med ojordade uttag sedan länge, innedelen på luftvärmepumpar likaså.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 15:33 #6 av Christer Djerf
Man får ju komplettera befintlig installation enligt då gällande föreskrifter, så man kan nog inte bortse från vilken miljö som råder vid installationstillfället oavsett vad som står i dagens standard.
Som vanligt måste man ju göra en riktig riskbedömning innan man påbörjar jobbet!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg