Uttag i krypgrund för avfuktare

17 jan 2011 14:20 #1 av Pelle Svensson
Måste uttag i krypgrund till en avfuktare gå via jordfelsbrytare?

Räknas de utrymmet som utomhus? Eller kan ju vara fuktigt i alla fall...

Det är ju till en specifik apparat, och man vill ju inte att den ska lösa ut i onödan.

Mvh
Pees

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2011 16:12 #2 av Richard
Ny installation.
Då krävs det JFB.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2011 17:41 #3 av Rikard Ågren
Det är inte nyinstallation om det är en gammal anläggning som utökas med ett vägguttag.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2011 20:57 #4 av Bo Siltberg
Om du nödvändigtvis måste skippa JFB så verkar det finnas ett kryphål i reglerna. I den kommenterade utgåvan av SS 436 40 00 så har uttag för allmänbruk definierats lite närmare i en kommentar till 411.3.3.

Uttag avsedda för fast uppställda eller fast monterade elapparater som t.ex spis räknas inte dit.

Och det där med utomhus och flyttbar kan ju diskuteras ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2011 21:33 #5 av Ronnie Lidström
Jag blev själv lite osäker på detta.. När räknas en krypgrund/torpargrund som utomhus?

Finns ju ingen risk att man kryper dit under och ansluter el-gräsklipparen i alla fall :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2011 22:04 #6 av Mats Persson
Det är nog egen tolkning.. Men frågan är om det inte är mer ute än inne...
Sätt en psa om du inte vill att den ska lösa om det händer något med övriga annläggningen...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2011 14:23 #7 av Ronnie Lidström
Jag fick detta svar från EIOs elsäkerhetsgubbe då jag tidigare frågade ungefär samma sak:

Elinstallationsreglerna utgåva 2

Kap 41 punkt 411.3.3 kan uttag som inte är för allmänt bruk undantas från den allmänna fordran på jordfelsbrytare,
dock bör detta dokumenteras på lämpligt ( genom skyltning) sätt att uttaget ej föregås av jordfelsbrytare.
Exempel på uttag som ej är avsedda för allmänt bruk är uttag som är avsedda för anslutning av fast uppställda eller fast monterade elapparater.

Vad det gäller klassningen av rummet måste du bedöma om det är ett torrt utrymme eller fuktigt utrymme se Kap 51.


Men får man verkligen undanta så där om utrymmet räknas som utomhus/fuktigt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2011 15:12 #8 av Mats Persson
Det står så här i 411.3.3

411.3.3 Tilläggsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
– uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och

ANM Undantag får göras för:
– uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga
eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska
användas för att ansluta en specifik apparat.

- Flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.


Om man tvunget vill ansluta en avfuktare utan JFB så skulle man kunna ansluta den fast och skruva fast den så den inte är flyttbar...
Men ett uttag i krypgrunden utan jfb är IG.. Vad händer den dagen man ska inspektera, göra någon renovering? Jag tror att man kommer koppla ur avfuktaren och ansluta lampor och verktyg i vägguttaget som sitter i krypgrunden..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2011 15:39 #9 av Pelle Svensson
Tack för alla svar!

De e ju inte så att jag VILL absolut installera uttag utan jfb. Men vissa kunder (oftast gamla gubbar) är väldigt anti jordfelsbrytare och vill hellst inte ha de på nåt uttag. Då e de bra att veta var de står så blir de lättare att övertala folk :evil:

Mvh
Peess

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2011 15:56 #10 av Rikard Ågren
Det är ju inte riktigt så att huset ruttnar upp bara för att avfuktaren står stilla något dygn

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 09:05 #11 av Johan Andersson
Snubblade över denna gamla fråga igen. Läser igenom era svar några gånger och blir ändå inte riktigt säker.

Nyinstallation av uttag under grund till avfuktare i en vanlig villa. Måste uttaget skyddas av jordfelsbrytare?

Även om utrymmet inte räknas som utomhus så kan det väl rimligen inte räknas som "torrt utrymme"?

Enligt ELSÄK-FS 2008:1 får man bara utvidga, utan att följa dagens regler, om det är ett torrt utrymme:

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när
anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna
tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en låg-
spänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed
jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de
utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna
inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari
1994.
- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en låg-
spänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grund-
skolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en stark-
strömsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den
befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller
motsvarande äldre bestämmelser.


Hur man än vrider och vänder så kan väl aldrig en krypgrund räknas som "befintligt torrt rum i bostäder" ??

Varför jag drar upp denna gamla fråga är INTE för att jag vill undvika installera jfb utan för att jag säger att det krävs medan en annan elfirma säger att det inte krävs (en kund ville veta ungefär vad det skulle kosta med uttag till avfuktare och då sa jag att det krävs jfb, kunden sa då att en annan firma sa att det inte behövdes :unsure: )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 09:34 #12 av Johannes Hammarstedt

Johan Andersson skrev: Snubblade över denna gamla fråga igen. Läser igenom era svar några gånger och blir ändå inte riktigt säker.

Nyinstallation av uttag under grund till avfuktare i en vanlig villa. Måste uttaget skyddas av jordfelsbrytare?

Även om utrymmet inte räknas som utomhus så kan det väl rimligen inte räknas som "torrt utrymme"?

Enligt ELSÄK-FS 2008:1 får man bara utvidga, utan att följa dagens regler, om det är ett torrt utrymme:

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när
anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna
tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en låg-
spänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed
jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de
utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna
inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari
1994.
- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en låg-
spänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grund-
skolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en stark-
strömsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den
befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller
motsvarande äldre bestämmelser.


Hur man än vrider och vänder så kan väl aldrig en krypgrund räknas som "befintligt torrt rum i bostäder" ??

Varför jag drar upp denna gamla fråga är INTE för att jag vill undvika installera jfb utan för att jag säger att det krävs medan en annan elfirma säger att det inte krävs (en kund ville veta ungefär vad det skulle kosta med uttag till avfuktare och då sa jag att det krävs jfb, kunden sa då att en annan firma sa att det inte behövdes :unsure: )


Jo, jag tror det. Är inte fuktigt utrymme sådant där man förväntar sig att imma och fukt bildas på ytorna? Har för mig jag läst nåt sånt iaf och det förväntar man sig nog helst inte i en krypgrund.
Utomhus kan det ju inte vara då det skall vara utsatt för väder och vind i så fall.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 10:07 #13 av Ronnie Lidström
Om "rummet" räknas som torrt. Varför skulle det då behövas en avfuktare?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 12:03 - 04 sep 2013 12:09 #14 av Johannes Hammarstedt

Ronnie Lidström skrev: Om "rummet" räknas som torrt. Varför skulle det då behövas en avfuktare?

Jo förvisso. Men jag tror man ser innebörden av ordet fukt olika beroende på om man pratar rent byggnadstekniskt eller elinstallation. Organiskt material typ trä drar ju åt sig fukten som finns i luften. Det är ju detta man vill motverka med en avfuktare.
Fast jag kan naturligtvis vara ute och cykla. Det har hänt förr :)
Dessutom rekommenderar jag jfb för alla uttag idag. Men det var ju inte det som var det intressanta här.

Edit: nästa fråga blir ju då vid vilken luftfuktighet ett rum inte längre klassas som torrt utan övergår till fuktigt?
Tvättstugor kan ju bli rätt så fuktiga emellanåt. Men det vet jag iaf tidigare ha räknats som torrt utrymme.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 13:14 #15 av Bo Siltberg
Det kanske är lättare att hitta "rätt" svar om man utgår ifrån riskerna.

Det handlar om ett uttag som normalt inte är tillgängligt för allmänt bruk. Det är med normala förhållanden är en förutsättning i elinstallationsreglerna. Man behöver inte ta hänsyn till onormala och osannolika situationer för då skulle vi behöva hålla oss till max 12 V/200W.

En skylt kostar nästan ingenting som extra säkerhet. Men behöver man då ta hänsyn till att en polack kommer att krypa under huset och vilka köra en maskin som är skyddsjordad? Tror inte det.

Dessutom kanske avfuktaren är dubbelisolerad, eller åtminstone inte har några utsatta delar i kontakt med andra ledande delar i byggnaden?

Jag tror vi kan sluta oss till att det är små säkerhetsrisker med att detta uttag saknar skydd av en JFB. Detta tycker jag är styrande för hur man sedan vränger på reglerna.

Och angående regler måste vi skilja på om det är en bostad eller kontor.

För bostäder/skolor kräver föreskrifterna ovillkorligen JFB för alla uttag. Det är svårt att komma undan. Möjligen kan man hävda underhåll, men i så fall nödvändigt underhåll av byggnaden, inte elanläggningen. Vet inte om det faller i god jord.

Handlar det om kontor och andra byggnader så har elinstallationsreglerna en begränsning i kravet på JFB till uttag för allmänbruk och som används av lekmän, med tolkningen att uttag som matar platsbundna apparater kan undantas. Här tycker jag det är tydligt att avfuktaren kan ingå.

Här kan vi också notera att föreskrifterna kräver JFB endast där det behövs skydd mot elchock vid indirekt beröring. Troligen kan man inte dra några växlar på detta då ett jordat uttag rent allmänt faller in här. Det beror på om avfuktaren har (berörbara) utsatta delar och hur man kan säkerställa att uttaget endast används till avfuktaren.

Kan man bedöma riskerna med avfuktaren i sig som små kan man ju lika gärna ansluta den fast så är man på det torra med regeltolkningar också.
Följande användare sa tack: Johannes Hammarstedt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 13:28 #16 av Michell Martic
Men är där inte ledande "golv" i torpagrunden? Kan man inte tycka att det av den anledningen behövs jordfelsbrytare oavsett om det är fuktigt eller inte?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 14:02 #17 av Bo Siltberg
Om uttaget vore avsett för allmänbruk så krävs tveklöst JFB, ja.
Men nu pratar vi om ett uttag endast avsett för en avfuktare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 17:31 #18 av Michell Martic
Sätt det på ett uttag med inbyggd jfb på 10 mA.

Oavsett så kan man väl aldrig komma undan med motiveringen: "Jag skippa jfb'n för jag ansåg att det handlade om ett torrt bostadsytrymme".
Om något skulle hända så är jag rätt säker på att de som kommer läsa denna bedömningen kommer undra om den som gjort den har alla höns hemma.

Jag håller med dig Bo, att man får väl göra en bedömning i varje fall, men jag kan inte tänka mig att jag någonsin skulle kunna räkna en torpagrund , eller krypgrund, som något annat än utomhus p.g.a. marken. Och av den anledningen så kan jag inte göra någon annan bedömning än att en jfb behövs.

Som Ronnie skrev innan, om det nu är torrt och fint, varför sätter man en avfuktare där då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2013 18:24 #19 av Urban Holmlund
När väl avfuktaren är igång så måste väl det ändå anses tortt.:woohoo: Varför inte klippa stickproppen och fastansluta avfuktaren!!;)

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg