Behörighetskrävande arbetsuppgifter

04 sep 2013 18:52 #1 av Lars Blomkvist
Rörigt värre som rörisen sa :lol:

Behörighetskrävande:

Ja - Markrör
Ja - Kabelskåp (markskåp)
Ja? - Stolpar
Nej? - Fundament

Kabelskåp ska monteras av installatör? Vad ska man montera? det som sker vid monteringen är att man drar ner
teleskåp "fundament" på skåpet och drar åt skruvarna och ställer ner skåpet i en grop. Resten är återfyllnad av markmaterial.

Vad är skillnaden att markentreprenören får montera fundament men inte rör och markskåp?
Vad jag vet så går ledningarna igenom fundamenten med.

Angående stolpar så har jag svårt att resa 12 m stolpar själv. Men man ska ha behörighet för att resa stolpar?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2013 10:10 #2 av Leif L
Hur funkar det vid rivningsentreprenader?
Är rivning behörighetskrävande eller kan byggaren riva kablar, stegar, armaturer, centraler etc efter att elektrikern kopplat bort matningen?

Elkonsult

05 sep 2013 11:49 #3 av Mats Jonsson

Leif L skrev: Hur funkar det vid rivningsentreprenader?
Är rivning behörighetskrävande eller kan byggaren riva kablar, stegar, armaturer, centraler etc efter att elektrikern kopplat bort matningen?

Rivning är inte ett arbete som måste utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör. Det är endast utförande, ändring eller reparation av anläggning som kräver behörighet.

Man måste dock beakta Elsäkerhetsverkets föreskrifter om elsäkerhet vid arbete, ELSÄK-FS 2006:1. Det kan till exempel avse sådana delar som att anläggningen ska inte kunna bli spänningsatt genom att bortkopplade slackar återtar sin tidigare position eller att rivning sker inom driftrum med mera.

05 sep 2013 11:50 #4 av Mats Jonsson

Lars Blomkvist skrev: Rörigt värre som rörisen sa :lol:

Behörighetskrävande:

Ja - Markrör
Ja - Kabelskåp (markskåp)
Ja? - Stolpar
Nej? - Fundament

Kabelskåp ska monteras av installatör? Vad ska man montera? det som sker vid monteringen är att man drar ner
teleskåp "fundament" på skåpet och drar åt skruvarna och ställer ner skåpet i en grop. Resten är återfyllnad av markmaterial.

Vad är skillnaden att markentreprenören får montera fundament men inte rör och markskåp?
Vad jag vet så går ledningarna igenom fundamenten med.

Angående stolpar så har jag svårt att resa 12 m stolpar själv. Men man ska ha behörighet för att resa stolpar?

Roligt att någon mer börjar fundera på behörighetssystemet.:)

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg