Spikskydd vid förläggning av flexslang

24 jul 2013 04:44 - 24 jul 2013 04:48 #1 av Andreas Härbst
SS 436 40 00 utg 2 föreskriver spikskydd vid genomgång i reglar när man förlägger flexslang. (grön ruta 522.8.8 notera att kabel märkt med "E" även gäller "flexibelt rör" i teckenförklaringen...)

Metoden att helt enkelt borra igenom flexslangen längre in i regeln för att på så vis eliminera risken för genomspikning omintetgörs av det faktum att kabel eller rör inte får förläggas inne i isoleringen utan skall förläggas mot ett av ytmaterielen (se tex Tabell 52B.1 förläggningssätt A1 samt texten i 52B.6.1 under "Förläggningssätt A1" där det förklaras att värmen i kabeln skall ledas bort genom väggens ytmateriel)

Jag vet att en stor andel montörer i praktiken struntar i detta och borrar mitt i regeln och därmed undviks genomspikning men kabeln blir oftast förlagd mitt i isoleringen med kraftigt försämrad värmeavgivningsförmåga som följd.

Min fråga jag skulle vilja lyfta för diskussion är hur man skall göra för att uppfylla kraven i svensk standard, dvs hur skall man i praktiken göra om man vill vara duktig och följa standarden.

Notera att jag givetvis är införstådd med att man kan tillverka egna spikskydd av något metallmaterial men det känns inte rimligt i praktiken med tanke på ett någorlunda effektivt arbetsflöde.

Det fanns spikskydd upplagda förr E 14 223 90 med dessa avregistrerades hos SEG 2008 tror jag. Det var väl i samband med att nyhetens behag men installationer av mantlad kabel direkt i vägg lagt sig...

Hur gör ni i praktiken? Känner någon till ett praktiskt användbart system för montage av spikskydd? Tankar, tips och funderingar kring detta ämne?

Mvh
Andreas Härbst
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2013 08:07 - 24 jul 2013 08:09 #2 av Odd Hedberg
Efter att ha sett snickargänget som byggde mitt nya hobbyrum (garage) skjuta med spikpistoler både högt och lågt så undrar jag om det alls finns NÅGOT som skulle kunna stoppa/länka av spiken. 75 och 90 -spikarna sköt de obehindrat tvärs igenom hårda kvistar i reglarna, utan att uppenbarligen ha problem med inträngandet. Det får nog vara pansarstål i det spikskyddet om det ska fungera mot proffsbyggares spikar... Handhamrade spikar är det nog lättare att försvara flexslangen mot.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2013 11:32 #3 av Bo Siltberg
Ett sätt att undvika denna fråga är att förlägga slangen "fast" enligt första stycket i 522.8.8. Men det är bara en paragraflösning som nog inte förhindrar olyckor nämnvärt. Hittade en spänningssatt gardinstång förra veckan...skruv i en slang infräst i timmervägg.

Så i vilket fall är det bra med (foto)dokumentation av alla dolda rör och slangar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2013 15:21 #4 av Mats Persson
Det fanns iallafall tidigare ett spikskydd som var vinklat med vinkeln utåt, så om man drog i en spik där så kasa den uppåt eller neråt.. Kruxet med det var att man vara tvungen att jacka ganska exakt i regeln.. Vet inte om det är det som Andreas nämner ovan?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2013 17:45 #5 av Lars Blomkvist
Borde vara snickaren som sätter dit spikskydd för att själv försäkra sig mot detta?

Det är samma problem när man spårar för rör, foton över en hel lägenhet är nog knepigt att få till.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2013 19:15 #6 av Mats Jonsson
Kommentarerna, texten inom gröna rutorna, i SEK handbok 444, de så kallade elinstallationsreglerna tillhör inte svensk standard men ska vara ett hjälpmedel för användaren av standarden. Texten är framtagen av någon eller några personer ur TK64. Men då texten inte tillhör standarden genomgår den inte en fullt lika omfattande teknisk korrekturläsning som gäller för standardtext. Ibland kan därför kommentarerna bli något mindre bra formulerade. Så tycker jag att det blivit med kommentarerna till 522.8.8. Jag har i vart fall gjort en liten notering i min bok om möjlighet till missförstånd.

Grundregeln är att ledningssystem, rör, slang eller kabel, som är fastsatt i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter. Syftet är att minimera risken för penetrering och skador då det blir möjligt att bedöma ledningssystemets läge när man skruvar och borrar in i väggen.

Men ett flexibelt ledningssystem får dras kortaste väg. I Elsäkerhetsverkets frågor och svar gällande tillämpning av blå boken skrev man att ett flexibelt system förutsattes glida undan då man borrade och skruvade i väggen. Men det flexibla ledningssystemet blir troligen inte flexibelt när det passerar reglar varför man krävde spikskydd. Men detta gäller ju när ledningssystemet dras kortaste väg. Se figur 522:4 i SEK handbok 444.

Min bedömning är att om genomföringen i regeln är så pass stor att ledningssystemet fortfarande har en viss flexibilitet, lite djupare och bredare än slangen, så torde det inte krävas spikskydd. Den kan fortfarande ”glida undan” som verket skrev.

Om man använder slang och drar denna horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter så menar jag att det inte krävs spikskydd. Med utgångspunkt från figur 522:4 så kan man säga att om genomföringarna i reglarna D sker i höjd med dosorna B eller dosa A, så behövs inte spikskydd.

Som Bo beskriver så är det nog alltför vanligt att infästningar av allehanda gardinstänger har skruvats in i ledningssystemet. Vi kan nog inte skylla på gardinstångsuppsättaren även om denne sannolikt kom efter elektrikern. Här måste vi bli bättre på att förutse var skruvning kan ske och undvika ledningssystem på dessa platser.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2013 19:40 #7 av Christer Djerf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2013 19:45 #8 av Martin
Jag tror att alla här inne kan hålla upp en hand på att Rör och slang har dragits i alla riktningar. Jag och mina kollegor har sällan åkt på när någon har borrat på ett rör etc (Nu räknar jag inte med att en snickare har sönder något utan endast tex spikar och skruvar för fästanordningar tex tavlor)

Jag tror att Elektriker borrar av mer kablar än vad Svensson gör.

Enda stället jag skulle vilja se bättre spikskydd på är där vattenrör är förlagda och bägge sidor om El centralen.
Finns nog mer fall där Golvlisten eller en tavla har kommit åt ett vattenrör och sen 2-3 år senare rostar spiken sönder och då upptäcker man felet.
Idag så har vi JFB i alla nya anläggningar Detta tar bort väldigt mycket av felen. Skulle man spika på ett rör. Ur med spiken och i med ny tråd.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2013 06:14 #9 av Mats Persson
Däremot kanske man inte ska fästa slangen lika mycket som många gör...? Just för att den ska ha en chans att åka undan... Med de ny slangarna är det inga problem att dra tråd även om du inte har fästpunkterna så tätt..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jul 2013 15:01 #10 av Patrik Hedlund
Jag flikar in en till sak, klamring av slang på OSB i en enklad innervägg...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg