maskindirektivet

22 jul 2013 07:51 #1 av Lars Blomkvist
tja

Någon som har koll på maskindirektivet?

Ska mata ett styrskåp med 2// 50Al 200A och nu behöver beställaren 25A extra som ska in i samma skåp.

Matningarna kommer från olika ställen från ett ställverk. Dom föreskriver att 25A ska vara orange i sin hela längd pga. att det är separata matningar som går in i ett styrskåp samt att det ska märkas upp noga.

Stämmer detta?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jul 2013 12:05 #2 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet maskindirektivet
Hej!
Orange betyder spänningsatt ledare i styrskåpet, när huvudbrytaren är frånslagen. Jag har bara varit med om att den Oranga ledaren plockas ut på huvudbrytarens inkommande sida.
Varför ska dom ha olika matningar till en maskin. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. I cnc maskiner så är det för att kontrollera att dörrarna är stängda och att ingen obehörig skall kunna öppna skåps dörrarna med spänning på. En hållkrets håller spolen i huvudbrytaren dragen och brytaren släpper om en dörr öppnas.
Jag har svårt att tänka mig en orange kabel utanför styrskåpet.
Hoppas det är till någon hjälp.

22 jul 2013 14:08 - 22 jul 2013 14:09 #3 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet maskindirektivet
Du behöver bara orange inom skåp och kapslingar inte för den externa kabeln. Vad ska den extra matningen försörja, det kanske är bättre att försöka separera de olika delarna på ett bra sätt utan att blanda in den färgkodningen. Blir ju ganska udda om man isf inte märker även andra matningen orange också, den kan ju ligga till när den andra är bruten och vise versa.

Som sagt är tanken med orange att tex främmande manövrar eller delar uttagna före huvudbrytare och väl separerade och märkta ska ha den färgen. I ditt fall låter det inte helt relevant i mina ögon, nog bättre om man skyltar, märker och separerar i det fallet, orange hör inte riktigt dit.

23 jul 2013 09:48 #4 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet maskindirektivet
Dom har nog bara tolkat standarden lite galet, kabeln behöver inte vara orange utanför skåpet.
Enda viktiga är att man skyltar ordentligt i skåpet om vad som gäller.

23 jul 2013 19:56 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet maskindirektivet

Tomas Karlsson skrev: låter det inte helt relevant i mina ögon, .

Intressant Tomas! Torde vara många medicinare som är intresserade av din förmåga att höra med ögonen. :)
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

24 jul 2013 10:23 #6 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet maskindirektivet
Anledningen att det är 2 matningar är att styrskåpet är dimesionerat för max 200A och dom behöver 225A.
25A är till för kompressorn som dom "bryter" loss från den övriga styrningen i skåpet.
Valet hade varit att ta nästa steg på styrskåp 300A som tydligen kostar en halv miljon mer samt att det inte skulle få plats.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Sidan laddades på: 0.035 sekunder

Senaste foruminlägg