Jag har för mig att jag har läst antingen här på Fluxio eller byggahus.se att
CEE-don med schuko-uttag
kräver 3-polig brytning. Stämmer detta? Det ska ju i såfall bero på att om både en enfaslast och en trefaslast är inkopplad och enfaslasten löser ut den fas som den är kopplad på så kommer det bli en överledning i trefaslasten från dom övriga faserna till den utlöste och därmed ut spänning på den defekta apparaten.
(Dock är frågan, kommer alla tre faser lösa ut då om enfasapparaten får kontakt med jord?)
Alltså,
- krävs 3-polig säkring eller JFB?
- Kommer samtliga faser lösa ut tämligen direkt eller blir det en farlig felkälla om det saknas jordfelsbrytare?
JFB måste du ha(om det är frågan om nyinstallation).
Ang trepolig säkring står det såhär i "Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet 2011:1".
(Borde vara samma regler även utanför dessa byggnader?? annars är det nog säkrast att ha det iaf )
CEE-uttag för både tre- och enfasanslutning, så kallade kombiuttag, ska
föregås av trepolig frånkoppling för att förhindra termisk verkan vid avbrott på en fas. Uttaget ska därför avsäkras med trepolig dvärgbrytare.
Ang trepolig säkring står det såhär i "Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet 2011:1".
(Borde vara samma regler även utanför dessa byggnader?? )
CEE-uttag för både tre- och enfasanslutning, så kallade kombiuttag, ska
föregås av trepolig frånkoppling för att förhindra termisk verkan vid avbrott på en fas. Uttaget ska därför avsäkras med trepolig dvärgbrytare.
Den skrift du hänvisar till är en rekommendation. Förvisso en kvalificerad rekommendation, men ändå en rekommendation.
Vissa saker kan vara samma som i föreskrifterna, men jag hade personligen inte endast konsulterat en text som är framtagen av intresseorganisationer.
Jag påstår inte att denna på något sätt är felaktig eller bristfällig utan det är av sunt förnuft som jag inte likt en bibel utan eftertanke följer texter likt denna.
Det krävs idag varken av föreskrifter eller elinstallationsregler (svensk standard). Men det är en god ide, för det kanske kommer att bli krav på det. Se trefasartikeln.
Det här har det debatterats om spaltmetervis och Elsäkerhetsverket har skrivit om detta flera gånger. Först krävde verket jordfelsbrytare när man kombinerade enfas och trefaslaster men detta krav har man dragit tillbaka.
Fortfarande är det nog så att verket gärna ser att man har trepoligt överströmsskydd. Vi hade en lång debatt om detta i TK64. Det slutade i den kommentar som nu finns i SEK Handbok 444, de så kallade elinstallationsreglerna. Kommentaren gäller till punkt 432 och finns på sidan 120.
Henrik Eriksson skrev: Är det en gammal central med JFB så hade jag skippat att bygga om med ny central för 3-polig dvärg.
Observera att jordfelsbrytare inte ger fullgott skydd. Det var en tankevurpa från verket som gjorde att man ställde krav på jordfelsbrytare. Men när vi gjorde en riskhantering så kunde vi konstatera att jordfeslbrytaren inte kan ersätta trepoligt överströmsskydd.
Har varit uppe för diskussion här flera gånger förr. Som Mats säger så har reglerna ändrats över tid.
Om jag inte minns helt fel så, när detta kombi-uttag först kom, följde en liten papperslapp med instruktion om att uttaget måste föregås av en 3-polig säkring.