Michell Andersson skrev: ...Verket va på firman för en månad sen då vi hade lite frågor om behörighet och sådär. Vi är tre ABL installatörer på en 23 manna firma.
Firman ville veta lite mer om hur ansvarsfördelningen såg ut och installatörerna ansvar i relation till behörighetsansvarig.
Då passade de på att visa ett exempel där ett sånt här varit oupptäckt i flera år och många kompletteringar gjorts. Tillslut en dag vid ett lysrörsbyta så blev där en olycka.
Ska se om chefen behagar maila mig bilderna nu under semestern.
[/color]
Kan du inte berätta mer om mötet, hur såg de på ansvarsfördelningen?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Inte säkert att allt stämmer till 100%
Last edit: 06 jul 2013 21:14 by Ronnie Lidström. Orsak: La in info om utbruten från annan tråd
Jo ang. elarbetsansvar så ska det delegeras av VD, eller tillförordnad av VD, och har således inget med behörigheten att göra. Det är snarare en arbetsmiljöfråga.
Ang. delegering av kontrollansvar så är detta något som delegeras av behörighetsansvarig och endast till de den behörighetsansvarige ansvarar för.
Det ska alltså gå att härleda vilken yrkesman som går under vems behöriget.
Är man själv installatör så har man dock ett kontrollansvar för sin egen del oavsett delegering (som jag uppfattade det. Råder fortfarande delade meningar här på firman).
När det sedan finns flera installatörer så är den behörighetsansvariga inte ansvarig för de andra installatörerna utan de går under sitt eget ansvar. Så länge arbetet inte innefattar arbete som deras egen behörighet inte avser. T.ex en ABL-installatör på ett HSP-jobb går fortfarande under den AB-behörigetsansvariges behörighet.
Om jag sedan, som inte är behörighetsansvarig men innehar ABL, jobbar med någon annan så går den personen inte på min behörighet utan under den behörighetsansvariges behörighet.
Vidare så är allt arbete som inte är behörighetskrävande (byte av elkopplare eller uttag för max 16A och 400V eller byte av armatur i torrt bostadsutrymme till en i likvärdigt utförande) ett ansvar som VD, eller tillförordnad av VD, tar på sig. Även då att denne har rätt kompetens att utföra arbetet.
Med andra ord, en installatör har inte ansvar för alla andra omkring sig bara för att han är installatör. Denne ska i så fall vara utsedd av VD, eller tillförordnand av VD, att vara behörighetsansvarig och för vem denne är ansvarig.
Dock är en installatör alltid ansvarig för sig själv och det arbete denna utfört. Inte den behörighetsansvarige.
En med behörighet kan då inte vara behörighetsansvarig för en annan med likvärdig behörighet.
Ja precis det var så de sa i en skrift för ett tag sedan... Jag tycker det är lite konstigt!
Men låt säga så här, att ni på firman gör ett större industri jobb det visar sig att den 240mm alu som ni la till en ugn skulle vara 240 koppar men det har blivit fel någonstans... Men det var du som kopplade in den...
Skulle du kunna få behörigheten återkallad för detta? Det är inte så lätt att alltid se att det är fel när man kommer upp i dessa areor.. Om man inte jobbar med det alltid.. Känns inte heller rimligt att man ska sitta och kontrollräkna uppgifterna man får av högre chefs...
Då borde man som anställd ABLare har mer betalt eftersom man tar ett större ansvar.. ?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Jag kan tycka att en högre lön kunde varit på sin plats oavsett vilket. Du har ju en högre kompetens!
En installatör har ju blivit utbildad att förstå samband som inte en yrkesman med gymnasieutbildning kanske ser.
Ansvaret i en sådan situation har jag dock ingen aning om. Skulle det vara så att skiten brann ner så är det ju beklagligt och skulle säkert kunna få ett rättsligt efterspel för installatören som tillkopplat och spänningssatt.
Upptäcks felet innan och det endast konstateras att det blev fel och att det nu kommer kosta mycket pengar att rätta till så är det ju den som klantat sig och bestämt 240 Alu som får ansvaret.
Detta är dock bara vad jag kan tycka spontant. Har som sagt ingen aning om hur det skulle behandlas i verkligheten.
Låter det ligga öppet för någon som faktiskt kan svaret.
PS. Mats, jobbade du möjligtvis på Elektro Installationer förr i Malmö?
Kände inte till den tråden.
Sökte inte på det eftersom, jag började i en annan tråd egentligen.
Men det verkar ju vara klart/oklart i den andra tråden eftersom ingen skrivit i den på över ett år.
Ingen mening att fortsätta här då.