Göra TN-C system nedströms ett TN-S system

04 apr 2013 09:11 #1 av Lars Skoog
Jag har en fördelning/gatuskåp med TN-S system och vill nyinstallera en huvudledning i TN-C från detta gatuskåp, finns det stöd för detta i elinstallationsreglerna SS436 40 00?
Det förutsätts att tre fasledare ansluts och "PEN-ledaren" ansluts till PE-skenan i gatuskåp.
Det jag hittat i elinstallationsreglerna är 543.4.3 och kan inte riktigt tolka skrivningen eller om detta är fel.
Givetvis skall man alltid sträva efter 5-ledarsystem men nu dök vi på en befintlig 4-ledar kabel som avsågs att användas till nyinstallation som huvudledning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2013 10:56 #2 av Michell Martic
Får kolla var exakt det står när jag kommer hem, men är helt säker på att det är helt förbjudet att koppla TN-C efter TN-S. Återkommer senare idag med en exakt hänvisning.

04 apr 2013 12:59 #3 av Bo Siltberg
Nätägare kanske har egna regler? Hur gör de med en TN-S-ledning som matar hushåll med TN-C och TN-S om vartannat?

04 apr 2013 15:45 #4 av Slugge
Njae, så kan man ju inte göra, du kan inte få ut en PEN från en PE, tanken med TN-S systemet är att slippa ström i jorden. 2-fas i så fall.. Eller ny kabel. Eller koppla servisen som TN-C och bygga om i skåpet.

04 apr 2013 17:48 #5 av Christer Djerf
Från El-vis frågor och svar:

Både TN C- och TN S system utgående från ett ställverk
Tillåts utgående huvudledningar med TN C system (tillsammans med utgående huvudledningar med TN S system)
från ett lågspänningsställverk med TN S system? Ställverket matas med TN C system. Gäller motsvarande regler för
utgående huvudledningar från en gruppcentral?

Svar:
Huvudregeln är att TN C system inte får anslutas till TN S system.

l första hand gäller att utgående huvudledningar med TN C system skall matas från ett ställverk med motsvarande
system. Detta innebär att matande ställverk i första hand skall vara i utförande med TN C system. Om emellertid
ställverk med TN S system väljs och i de fall både huvudledningar med TN C- och TN S system matas från ställverket
bör företrädesvis första delen av ställverket utföras med TN C system och den andra delen med TN S system. Där
detta inte är praktiskt möjligt (i befintliga anläggningar) kan det accepteras att utgående huvudledningar med olika
system enligt ovan matas från ställverk med TN S system.

Då förutsätts det att:
- ställverket matas med ledningssystem med TN C system
- övergång från TN C- till TN S system sker på korrekt sätt i ställverket
- utgående PEN ledare ansluts till PE skenan
- PE skenan är dimensionerad enligt krav som gäller för PEN ledare
- överskådlig märkning anordnas och erforderlig dokumentation utarbetas och att
- innehavaren godtar utförandet.

Inom enheter i gruppcentraler matade med TN C system är det praxis att både huvudledningar med TN C- och TN S
system matas från en och samma begränsade enhet.
Sida 1 av

04 apr 2013 18:52 #6 av Slugge
Ja, det kan jag köpa Christer, men då förutsätts det att ställverkets matning är TN-C som sagt.
Detta är troligen inte fallet i TS fall vad jag förstår..

Bo: Det är inte blandat, mest vanligt att fördelningskablarna är TN-C och serviser TN-C/TN-S enligt sista texten i Christers inlägg, alternativt i vissa nya installationer allt som TN-S.

04 apr 2013 20:48 - 04 apr 2013 21:06 #7 av Michell Martic
Som du skrev tidigare så är det SS 436 40 00 543.4.3 som gäller:

"Om installationen från en punkt är utförd med separata skyddsjords- och neutralledare är det inte tillåtet att efter denna punkt förbinda neutralledare med någon annan jordad del i installationen (t ex skyddsledare från PEN-ledaren)."

Jag tolkar detta som att om PE och N väl är separerade så får inte N anslutas till någon typ av jord, någonstans, efter den punkt de separerats. Vidare innebär det att en neutralledare inte får lov att anslutas på en PE-skena/-anslutning. Skulle TN-C kopplas efter TN-S så måste du ju ansluta N till PE (Läs: PEN till PE).

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg