Jag har en fördelning/gatuskåp med TN-S system och vill nyinstallera en huvudledning i TN-C från detta gatuskåp, finns det stöd för detta i elinstallationsreglerna SS436 40 00?
Det förutsätts att tre fasledare ansluts och "PEN-ledaren" ansluts till PE-skenan i gatuskåp.
Det jag hittat i elinstallationsreglerna är 543.4.3 och kan inte riktigt tolka skrivningen eller om detta är fel.
Givetvis skall man alltid sträva efter 5-ledarsystem men nu dök vi på en befintlig 4-ledar kabel som avsågs att användas till nyinstallation som huvudledning.
Får kolla var exakt det står när jag kommer hem, men är helt säker på att det är helt förbjudet att koppla TN-C efter TN-S. Återkommer senare idag med en exakt hänvisning.
Njae, så kan man ju inte göra, du kan inte få ut en PEN från en PE, tanken med TN-S systemet är att slippa ström i jorden. 2-fas i så fall.. Eller ny kabel. Eller koppla servisen som TN-C och bygga om i skåpet.
Både TN C- och TN S system utgående från ett ställverk
Tillåts utgående huvudledningar med TN C system (tillsammans med utgående huvudledningar med TN S system)
från ett lågspänningsställverk med TN S system? Ställverket matas med TN C system. Gäller motsvarande regler för
utgående huvudledningar från en gruppcentral?
Svar:
Huvudregeln är att TN C system inte får anslutas till TN S system.
l första hand gäller att utgående huvudledningar med TN C system skall matas från ett ställverk med motsvarande
system. Detta innebär att matande ställverk i första hand skall vara i utförande med TN C system. Om emellertid
ställverk med TN S system väljs och i de fall både huvudledningar med TN C- och TN S system matas från ställverket
bör företrädesvis första delen av ställverket utföras med TN C system och den andra delen med TN S system. Där
detta inte är praktiskt möjligt (i befintliga anläggningar) kan det accepteras att utgående huvudledningar med olika
system enligt ovan matas från ställverk med TN S system.
Då förutsätts det att:
- ställverket matas med ledningssystem med TN C system
- övergång från TN C- till TN S system sker på korrekt sätt i ställverket
- utgående PEN ledare ansluts till PE skenan
- PE skenan är dimensionerad enligt krav som gäller för PEN ledare
- överskådlig märkning anordnas och erforderlig dokumentation utarbetas och att
- innehavaren godtar utförandet.
Inom enheter i gruppcentraler matade med TN C system är det praxis att både huvudledningar med TN C- och TN S
system matas från en och samma begränsade enhet.
Sida 1 av
Ja, det kan jag köpa Christer, men då förutsätts det att ställverkets matning är TN-C som sagt.
Detta är troligen inte fallet i TS fall vad jag förstår..
Bo: Det är inte blandat, mest vanligt att fördelningskablarna är TN-C och serviser TN-C/TN-S enligt sista texten i Christers inlägg, alternativt i vissa nya installationer allt som TN-S.
Som du skrev tidigare så är det SS 436 40 00 543.4.3 som gäller:
"Om installationen från en punkt är utförd med separata skyddsjords- och neutralledare är det inte tillåtet att efter denna punkt förbinda neutralledare med någon annan jordad del i installationen (t ex skyddsledare från PEN-ledaren)."
Jag tolkar detta som att om PE och N väl är separerade så får inte N anslutas till någon typ av jord, någonstans, efter den punkt de separerats. Vidare innebär det att en neutralledare inte får lov att anslutas på en PE-skena/-anslutning. Skulle TN-C kopplas efter TN-S så måste du ju ansluta N till PE (Läs: PEN till PE).
Last edit: 04 apr 2013 21:06 by Michell Martic. Orsak: Tillägg