I samband med studierna har jag snöat in på SS 424 14 06 och SS424 14 24 och har börjat fundera lite på i vilka fall man kan gå ifrån dom vanliga "tumreglerna" som montörer har när man gör installationer. 10A 1,5mm2 16A 2,5 mm2 osv.
Har man kunskap kan man räkna på varje liten gruppledning men i praktiken sker installationer i villor och lägenheter efter dessa tumregler.
Vågar man säga till killarna på firman att dom kan installera EXQ5G1,5 som spismatning.
Utanpåliggande klamrade installationer pratar vi om nu.
Tex
Pex isolerad 1,5mm2 har ett NSV 22*1,06*0 = 23,32 A Säg att det går ihop med andra matningar så *0,7 ger 16,324 A vilket uppfyller vilkoret för en 16A dvärg med knapp marginal. Då klarar den 9 eller flera kablar tillsammans på vägg eller upp till 3st kablar tillsamans i tak.
Så länge kablarna är under 35 meter klarar det både spänningsfall och förimpendanser på upp till 2000 mohm.
Finns det något annat som jag har missat och hade ni rekommenderat era montörer att installera EXQ5G1,5 som spismatning?
Fördelen är att det blir fina snygga installationer. Samt att priset ca 30 kr/meter billigare (GNP) mot EKK 5G2,5
Det blir mycket pengar på tex ett stambyte sen går det snabbare att installera den styvare EXK/EXQ kablen.
Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.
En anledning till att det är bra att hålla sig till tumreglerna är att när det kommer någon efter dig och skall göra några kompletteringar och ändrar förhållandena så kan det bli galet (Det är ju inte ditt "problem" men värt att ha i bakhuvudet ändå)
Självklart har du rätt. En vanlig gruppledning kan det hända mycket med och där vill jag inte in och peta på tumregeln.
Just spismatningar i lägenheter brukar vara väldigt statiska. Det brukar enbart vara till ugn/häll eller spis. Sällan det läggs till andra belastningar eller ändras med dessa.
En märkning på kapsling och text på gruppschemat där det står att något i stil med "OBS 1,5mm2 PEX kabel till spis max 35 meter". Kanske kan vara på sin plats.
Service-Elektriker 6 år.
EXK 5G2,5 går ju lika bra att använda, åtminstone i det estetiska hänseendet. EXK 5G2,5 har ungefär samma tjocklek som EKRK 5G1,5 och funkar bra att klamra med LETTI 10.
Tumregler är ibland så inkörda att man inte vågar göra avsteg
Visst kan en utanpåliggande 1.5 mm² kabel avsäkras med 16 A, även om min gamla version av SS 424 14 24 avråder. Det ligger ju på gränsen. Men med 11 kW till förfogande borde inte spisgruppen överbelastas speciellt ofta.
Marginalen är dock inte större för EXK/EXQ då även den har en max ledartemp på 70 grader pga sin PVC-mantel. Någon installationskabel som tål 90 grader känner jag inte till.
Sedan undrar jag hur du beräknat utlösningsvillkoret som skulle tillåta 16A och 35 meter med en förimpedans på 2 ohm? Det går inte ens med 1 meter!?
Bo Siltberg skrev: Tumregler är ibland så inkörda att man inte vågar göra avsteg
Visst kan en utanpåliggande 1.5 mm² kabel avsäkras med 16 A, även om min gamla version av SS 424 14 24 avråder. Det ligger ju på gränsen. Men med 11 kW till förfogande borde inte spisgruppen överbelastas speciellt ofta.
Marginalen är dock inte större för EXK/EXQ då även den har en max ledartemp på 70 grader pga sin PVC-mantel. Någon installationskabel som tål 90 grader känner jag inte till.
Sedan undrar jag hur du beräknat utlösningsvillkoret som skulle tillåta 16A och 35 meter med en förimpedans på 2 ohm? Det går inte ens med 1 meter!?
Men om man kör på 13A säkringar istället. Är ju inte många spisar som behöver mer än 9kw (inte de jag installerat).
Då ändrar man ju lite värden och behöver inte ligga precis på gränsen. Om det är pressade priser man behöver.
Bo Siltberg skrev: Tumregler är ibland så inkörda att man inte vågar göra avsteg
Tack för påpekandet går i skolan så jag är glad för all input.
Har hämtat värdet ur:
SS 424 14 06, utvågva 2 Tabell 6 (sid20) EKK, FKK,FK 4x1,5 mm2 16A säkring 2000 mohm ger maximal ledningslängd 35meter enligt den tabellen.
Såg att tabellen är för 5 sekunders frånkoppling så mitt tidigare påstånde får ni bortse ifrån.
Vidare har vi i skolan räknat på högspänningskablar typ AXKJ osv och lärt oss att eftersom ledarisoleringen är PEX får man ta PEX värdet men detta kanske är sant på grövre kablar eller kanske inte sant överhuvudtaget.
Jag överförde tankesättet till vanliga installationskablar.
EDIT:
Om max drifttemperatur bara är 70 grader så blir marginalerna så små som dom alltid har varit och det finns ingen mening att bryta tummreglen. Jag trodde i min yra att att det var 90 grader på dessa kablar och att det därför fanns lite mer marginal att gå ner i area.
Tanken var att spåna fram en ny tumregel för spismatingar med pex kabel.
Såhär i efterhand kan man tänka att någon smart jävel redan hade kommit på det om det var så att EXK tålde 90 grader.
Service-Elektriker 6 år.
Ja, NKT säger max 70 grader för sin EXQ/EXK.
Jag hittar bara kraftkablar (och anslutningskablar) som tål 90 grader, inte installationskablar.
Hur som helst kan det bli andra problem med 90 grader - det är varmt
Även om det är tillåtet så bör den inte vara berörbar, speciellt inte av barn.
Vill man verkligen ha en kabel med 70 graders temp i huset? Visst är det ofta gott om marginal med tumreglerna, men å andra sidan kan jag inte minnas när jag läste om en kabelbrand pga för hög belastning senast
Observera att vi pratar om max ledartemp!
Det är INTE samma sak som yttertemp på manteln!
En tummregel är att kabeln precis är beröringsbar (runt 55 grader) så är ledartemperaturen nära 70 grader vid kontinuerlig belastning.
Men sedan finns ju alltid intermitent drift mm som påverkar avsvalning/uppvärmning
Hej!
Jag köpte en induktions spis för några år sedan. Inget märkvärdigt en Bosh för ca 10 lapp. Det första dom sa var att du måste ha nolla i spis uttaget. Det är väl klart att det måste finnas nolla i ett spis uttag, sa jag. Inte fans det någon noll. Det fixade jag. Mätte på spisen. I Power Boost läge tar den 14 A på en platta. Efter som det finns 4 styck plattor så kan jag belasta med 2 x 28 A + ugnen. VP röret var 18,6, röret ska var 22,5. Trolig orsak, Owe som gjorde ombyggnaden på 70 talet var snickare. Troligtvis tog han fel rör. Elektrikern, som lär har varit noggrann, la bara i 1,5mm2. Spisen är säkrad med 10 A, och jag kan koppla in 28 A. Lösning. Sa åt kärringen jag hade då, att bara använda 1 st i taget på varje sida och aldrig använda Power Boost.
Jag prövade inte ens att byta till 2,5 mm2. Spisen är riktigt snabb när man använder 10 A på en av induktions plattorna. Det jag använder mest är ved spis och en lös vilab induktions häll. Men skulle jag säkra av rätt så kulle det bli nya huvud säkringar och större i el bolagets stolpe. Dom har 25 A.
Rätt som Bo skriver att installationskablar bara är klassade för 70 grader oavsett PEX eller PVC, däremot har det inte med yttermanteln att göra, tror snarare isoleringens tjocklek, skillnaden mellan 0,6/1 kV och 300/500 V. I praktiken borde den ju vara bättre iaf.
Japp. Ser att de benämner den installationskabel, men kanske inget man vill ha i hemmet.
Men kablar 0,6/1kV har godkännandet för 90 grader och har haft länge, den nya typen av installationskabel typ EXK/EXLQ som har väldigt tunn isolering som är klassad 300/500 V är inte godkänd för mer än 70 grader. Kanske inte bedöms vara lämpligt i hem och kontor med så höga temperaturer..
Själv tror jag tillverkarna ser till kundernas kosumtionsmönster. En tunn kabel säljer mer än en tjock som tål 90 grader. Hade marknaden efterfrågat en vit Exq son tål 90 grader hade dom tagit fram en.
Service-Elektriker 6 år.