På en del ställen har jag sett att man använt stegen som skyddsutjämningsledare / potentialutjämningsledare
Men i 543.2.3 listas kabelrännor och kabelstegar som ej godkända som skyddsutjämningsledare
Jag antar att man missuppfattat det som t.ex. MP skriver i sin katalog, t.ex. om sina stegskarvar
E11 153 63 Skarv till MP-S, TS, Z, PZ, AZ, PAZ
Uppfyller kraven för potentialutjämning
enligt SS-EN 61537:2007.
Vidare har man denna tejp i sortimentet
Tillverkaren menar alltså inte att stegen ska användas som skyddsutjämningsledare, bara att det räcker att jorda den i en ände om man använder stegskarvarna på rätt sätt? Har jag fattat det rätt?
Det står ganska tydligt i Elinstallationsreglerna (543.2.3) att kabelstegar inte ska användas som skyddsledare (skyddsutjämningsledare är ju en skyddsledare). Däremot kan förbindelsen förmedla kontakt inom den ledande enhet som kabelstegen utgör (det är alltså inte nödvändigt att ansluta varje stegdel med en separat skyddsutjämningsledare).
Att seriejorda/-skyddsutjämna en främmande ledande del via kabelstegen är alltså en avvikelse från Elinstallationsreglerna. Se bifogad bild från kommentarerna till Elinstallationsreglerna. Finns även att ladda ned här:
shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/R%C3%A4t...Handbok_444_s322.pdf
Att kabelstegarnas skarvar är provade för att ha kontinuitet beror på att det i vissa länder, t.ex. Storbritannien, är praxis att använda kabelrännehöljen och kabelstegar som skyddsutjämningsledare och t.o.m. som skyddsjordsledare.
För övrigt bör man fundera på om en kabelstege över huvud taget behöver skyddsutjämnas, men det är en annan diskussion.
Så man får inte skyddsutjämna stegar som den nedre bilden visar?
Måste man då alltså gå med en hel kabel från tex PUS plint till stege 1. Samma fästpunkt vidare genom hela stege 1 längds punkt till stege 2 och göra en fästpunbkt där och gå vidare till nästa? Eller missuppfattar jag det hela?
puttrix skrev: Behöver t ex en trådstege pus-jordas vid en nyinstallation eller renovering?
Ja, ordet PUS-jord, ja. Tråkigt ord då vi inte riktigt vet vad vi i dag menar med detta.
Som jag ser det så förekommer det tre varianter av potentialutjämning i elinstallationsreglerna. Dels skyddsutjämning enligt punkt 411.3. Dels kompletterande skyddsutjämning enligt 415.2 och som är ett tilläggsskydd och dels funktionsjordning enligt avsnitt 444 och som blir beroende på vilken funktion som eftersträvas. Det sistnämnda är alltså en konstruktörsfråga som avgörs för varje anläggning.
Om man funderar på det som Joakim skrev om "annan fråga" så ser jag det på följande sätt.
Skyddsutjämning ska utföras av främmande ledande delar som är en del av byggnaden. Kabel- och trådstegar utgör inte en del av byggnaden. Stegarna är en installation i byggnaden. Stegarna behöver därmed inte ingå i skyddsutjämningen.
En kabel- eller trådstege kan behöva ingå i den kompletterande skyddsutjämningen, till exempel i stall och liknande utrymmen. Det vill säga när en specifik regel i del 7 fordrar kompletterande skyddsutjämning. Det förutsätter förstås att stegarna är främmande ledande delar. Till exempel kan en 600 KHZV-stege i badrummet behöva innefattas i den kompletterande skyddsutjämning.
Sedan kan en konstruktör komma fram till att stegen ska funktionsjordas, till exempel för att begränsa uppkomsten av spänningsskillnader på grund av åska. Om stegarna endast jordförbindes av detta skäl (funktionsjordning) så får ledaren inte vara märkt i färgkombinationen grönt och gult (444.5.5).
Men i normalfallet, inom till exempel kontor, behöver stegarna inte utjämnas.
Så ser jag på det hela. Man behöver inte krångla till det mer än så. Håll till godo med detta inlägg, det är sällan som jag som konsult gör något utan ersättning men detta var gratis.
Niklas skrev: Det var väl så att det under en period innan 436 400 00 utgåva 2 som det var godkännt att använda stegen som skyddsutjämning
Precis. Det berodde på att man definierade skyddsledare annorlunda. Tidigare var det endast skyddsjordsledaren som betraktades som skyddsledare. Numera är skyddsledare ett samlingsnamn för alla ledare som är anordnade för att skydda mot elchock.
Martin skrev: Så man får inte skyddsutjämna stegar som den nedre bilden visar?
Måste man då alltså gå med en hel kabel från tex PUS plint till stege 1. Samma fästpunkt vidare genom hela stege 1 längds punkt till stege 2 och göra en fästpunbkt där och gå vidare till nästa? Eller missuppfattar jag det hela?
Korrekt. Att använda stegen som skyddsledare är en seriejordning, Bilden visar dock en stege som inte är kontinuerlig, dvs. den är "avklippt". En icke "avklippt" stege kan dock anslutas i en enda punkt.
puttrix skrev: Hur är det med den saken egentligen?
Behöver t ex en trådstege pus-jordas vid en nyinstallation eller renovering?
Förmodligen inte, om det är frågan som skyddsutjämning till huvudjordningsskenan. Till huvudjordningsskenan skyddsutjämnar man främmande ledande delar som kan föra in en potential in i byggnaden.
Däremot kan en anslutning behövas om man utför en kompletterande skyddsutjämning. Naturligtvis endast om det är frågan om en främmande ledande del. Se även:
shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/124/1/
.