Godkänt eller ej att "skarva/förgrena" i en normcentral

04 okt 2012 16:28 #1 av Richard
Kan någon påvisa varför det inte skulle vara godkänt att skarva en tändtråd i en normcentral?

skarvning utförd med en U-båt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2012 16:52 #2 av Ronnie Lidström
Kan bara tänka mig:

God elsäkerhetsteknisk praxis
och att installationen ska vara snygg och överskådlig.

Vet inte om det finns någon specifik regel mot att få använda central som "kopplingsdosa"? Plintar och skarhylsor känns mer OK dock.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

04 okt 2012 17:27 #3 av Mats Persson
En ubåt ska väl vara tillgänglig för "underhåll", medans en hylsa väl räknas som en åldersbeständig skarv.. ? Så kanske dumt att gömma skruvförband i en central då?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

04 okt 2012 17:33 #4 av Marcus Lundström
Om kopplingar i elcentralen är ju tillgängliga för kontroll och inspektion så är det ok att använda vilken skarv som helst. Om skarven är i centralen intryckt bakom strömskenor och ledningshärvor så ska den presskarvas.
Så har jag uppfattat det hela och efter den principen kör jag.

04 okt 2012 18:00 #5 av Martin Cargus
Jag har hört och fått lära mig att det är okej att göra skarvningar och kopplingar i centralen, eftersom det är ett kapslat område och att det är inte lättåtkomligt för icke elektriker. Jag monterade en kopplingsdosa i en stor central för att skydda kopplingarna ytterligare. Sen om det var nödvändigt eller ej vet jag inte.

04 okt 2012 18:01 #6 av Claes Börjesson
Elsäkerhetsverket anger följande vid tillsyn de gjort..

Användande av Wago i gruppcentral: "elcentralen är inget kopplingsutrymme"

Se 2:a sidan från slutet i

www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapp...20Projektrapport.pdf

Personligen är även jag frågande. Vid en väl införd ledare i en Wago så kan man inte komma åt spänningsförande delar med ett finger, det behövs en tråd. Att ha enstaka skarvar tycker jag inte borde vara något problem. Undrar var i föreskrifterna dem förankrar åsikten ?

04 okt 2012 18:02 #7 av Magnus H
Löjligt tycker jag om det skulle va "olagligt" jag brukar nog ofta använda central som "kopplings punkt".
och angående skarv av tändtråd finns ju god el praxis
det är vad DIN-rail wago hållare är till för.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

04 okt 2012 18:12 #8 av Rikard Ågren
Givetvis måste man ju få skarva i centralen om en ledning blir för kort.

Dock tycker jag att man ska undvika en massa "tändtrådar" och övrigt kopplande med Wago och annat i centralen, för överskådlighetens skull. Styrningar från relän, tidur mm för belysning plintar man lämpligen så att det blir tydligt vad det är frågan om.

Projektledare el, styr och automation

04 okt 2012 18:45 #9 av Richard

Rikard Ågren skrev: Givetvis måste man ju få skarva i centralen om en ledning blir för kort.

Dock tycker jag att man ska undvika en massa "tändtrådar" och övrigt kopplande med Wago och annat i centralen, för överskådlighetens skull. Styrningar från relän, tidur mm för belysning plintar man lämpligen så att det blir tydligt vad det är frågan om.

lägenheter från 50-talet.
taklampans tändtråd i hallen är kopplad i centralen.
saknas k-dosa i hallen.

får nog bli wago variant.

06 okt 2012 10:07 #10 av Claes Melkersson
Vi har haft upp just denna fråga också. Finns inga regler som säger att du inte skulle få skarva i centralen. Men sen så brukar man undvika det då man vill göra en så schyst installation som möjligt.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder