Jag tolkar ombyggnad som när rummets ledande/isolerande egenskaper påverkas. Elektrisk golvvärme är ett sådant exempel, nya främmande ledande delar och nya utsatta delar är andra exempel. Kanske även nytt kakel? (men jag tror inte det).
Även om allt inte är nytt kanske befintliga främmande ledande delar och utsatta delar ger anledning till att skyddsutjämna. Men då gäller det att få med allt vilket kan ge praktiska svårigheter.
Det finns för övrigt inga undantag för badrum map JFB. Undantag för kompletterande skyddsutjämning nämns överhuvudtaget inte... Så det är bara vid underhåll som de senaste reglerna inte behöver följas, men med underhåll avses väl främst underhåll på elinstallationen? En badrumsrenovering kan nog inte räknas till underhåll.
Då jag gick kurs i nya elinstallationsreglerna så sa kursledaren att underhåll var om man bytte ytskick och demonterade/återmonterade elen på samma ställe. Om man däremot kompletterar, och/eller drar om el så skulle det räknas som ombyggnad.
Detta var nog mer hans personliga åsikt. Tror inte att det finns någon så klar definition i standarden.
Ombyggnad av elanläggningen i föreskrifternas mening innebär att hela elinstallationen ändras eller byggs om i utrymmet.
Om du till exempel renoverar ett befintligt badrum genom att endast byta ut väggbeklädnad och porslin så räknas det inte som en ombyggnad av elanläggningen.
Även om du byter ut alla ledningar och apparater, belysningaramaturer med mera så är det inte ombyggnad i föreskriftens mening utan kan betraktas som underhåll. Självfallet använder då dagens material men man måste inte nödvändigtvis följa nu gällande regler.
Ang ombyggnad så skriver Elsäkerhetsverket i sitt
PM
:
Med ombyggnader avses ändringar i en elektrisk anläggnings omgivning som medför ändringar på anläggningen eller ombyggnader av själva elektriska anläggningen som inte kan hänföras till underhållsåtgärder.
Det var ju inte speciellt tydligt. ELSÄK-FS 2008:1 beskriver det bättre:
Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Byte av ytskikt till ett motsvarande innebär ju ingen förändring (nya ledande delar) som skulle föranleda krav på skyddsutjämning - det kan alltså hänföras till underhåll. Men nya uttag och elapparater, eller ledande golv etc gör det.
Men, hur var det nu med förhållandet mellan föreskrifterna och elinstallationsreglerna?
www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...-utoekning.html#4468
Även vid underhåll antar jag att alla tillämpliga delar av elinstallationsreglerna ska följas!? Det skulle då handla om val och montering av elmateriel, vad det nu skulle kunna vara i ett badrum.
Jag tycker man i första hand ska titta på hur renoveringen påverkar de "elektriska" förhållandena i badrummet, mer än att försöka tolka reglerna (samtidigt bör man förstås bedöma ifall badrummet redan före renoveringen är i behov av skyddsutjämning). Är det ingen påverkan så kan man läsa reglerna med fokus på om renoveringen är av en sådan omfattning att en allmän standardhöjning av elinstallationen är lämplig (skyddsutjämning).