Intyg om praktik utfärdat av chef utan behörighet

21 jul 2012 19:53 - 21 jul 2012 20:12 #1 av Mats Jonsson
Av Elsäkerhetsverkets föreskrifter framgår att den som söker behörighet för elinstallationsarbete ska till ansökan bifoga intyg om genomförd praktik. Intyget ska vara utfärdat av den elinstallatör som har haft överinseende över sökandens praktik. Men är kravet om att elinstallatören ska utfärda intyget verkligen rimligt? Man ska här vara medveten om att elinstallatören inte vitsordar eller på annat sätt bedömer yrkesmannens förmåga som elinstallatör, utan endast intygar vilka arbetsuppgifter som utförts under överinseende av elinstallatör.

Exempel
En person ska söka allmän behörighet för elinstallation. Den sökande har under 12 år varit anställd inom samma företag, ett företag som har ca 1200 anställda eltekniker. Den sökande har deltagit i många projekt med många olika typer av arbeten. Under en och samma arbetsvecka kan den sökande ha arbetat under mer än 5 olika elinstallatörers överinseende. Flera av dessa elinstallatörer har slutat, gått i pension, flyttat utomlands med mera. Den elinstallatör som skulle intyga högspänningspraktiken har tvingats sluta i företaget och är så bitter att han vägrar underteckna praktikintyg. Den sökandes chef, som inte är elinstallatör, intygar att den sökande har utfört de uppräknade arbetsuppgifterna under överinseende av elinstallatör. Som komplement bifogas tidssedlar och projektbeskrivningar. Men praktikintygen är inte utfärdade av elinstallatör varför ansökan avslås.

Är detta verkligen rimligt?

Efter semestern ska jag försöka få detta ärende till muntlig förhandling i förvaltningsrätten. Min erfarenhet säger mig dock att den sökande inte kommer att nå framgång men kanske kan man få till stånd en förändring av föreskrifterna. Min uppfattning är ju klar men vad anser du? Rätt eller fel i föreskrifterna?

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jul 2012 20:34 #2 av Tomas Karlsson
Jag kan inte annat än upprepa samma svar som i ditt andra exempel, det är naturligtvis orimligt att i ett sånt fall inte kunna få intyg entydigt via arbetsgivaren.

21 jul 2012 22:01 #3 av Johannes Hammarstedt
Detta tycker jag är en brist och ett orimligt krav.
Man hamnar i beroendeställning till elinstallatören och det är sällan av godo.

Däremot kan jag tänka mig att vissa skulle bli oroliga av blotta tanken att någon annan än elinstallatör skulle kunna utförda ett intygande som leder till att någon får behörighet utan att ha tillräckliga praktiska kunskaper.

Behörighet AB

22 jul 2012 13:08 #4 av Bo Siltberg
Jag är inne lite på Johannes linje här. Idag kräver inte elsäkerhetsverket uttryckligen några kompetensbevis, utan bara "närvarobevis" (Vet dock inte om de tittar på betygen från genomförd utbildning?).

På blanketten sägs "Härmed intygar jag som behörig installatör i ovanstående företag i Sverige att de elektriska arbetena har utförts under mitt över inseende.". Utifrån detta skulle elinstallatören kunna vägra skriva under om praktikanten inte visat upp tillräckliga kunskaper.

Så visst fog finns, om än väldigt litet får vi anta. Men så som föreskriftstexten är utformad så finns ingen annan antydan till kunskapskrav.

Normalt är det ju "läraren" som skriver närvarointyg. Men om han slutar så vet jag ingen annan som skulle vägra acceptera ett intyg från "skolan".

22 jul 2012 16:48 #5 av Ronnie Lidström
Precis.. Låter ju lite konstigt!

Som att ens utbildning skulle bli värdelös om ens lärare plötsligt dör i slutet av åk 3 på elprogrammet. Om det finns någon annan som kan intyga ens praktik så borde detta gå kan man tycka!

Men myndigheten Elsäkerhetsverket är väl ganska känd för att vara lite stelbent (som "alla" andra myndigheter)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg

• Inga inlägg att visa.