Av Elsäkerhetsverkets föreskrifter framgår bland annat att praktik för erhållande av behörighet ska ha förvärvats under överinseende av en behörig elinstallatör med minst samma behörighet som den sökta. Men är detta krav verkligen rimligt? Torde det inte vara rimligt att en del av praktiken ska kunna förvärvas under överinseende av elinstallatör med lägre behörighet, till exempel BB1?
Exempel.
En person ska söka allmän behörighet för elinstallation. Personen har under 3 år och 10 månader arbetat under överinseende av elinstallatör med allmän behörighet och vi utgår från att praktiken har varit mångsidig men med undantag för arbete i gruppledningar och anslutning av anordningar. Personen har dock utfört denna typ av arbete i ca 4 månader under överinseende av elinstallatör med behörighet med BB1.
Elsäkerhetsverket ska bedöma om den sökande har mångsidig praktik som motsvarar minst 4 år varav en sammanhängande period om minst 3 år. Den sökande har i ovanstående exempel mångsidig praktik och tidskravet är uppfyllt men då arbetet i gruppledningar och anslutning av anordningar utförts under överinseende av elinstallatör med lägre behörighet än den sökta kan denna del av praktiken inte godkännas.
Är detta verkligen rimligt?
Efter min semester kommer jag att ha två ärenden som liknar exemplet ovan varav det ena ska det förhandlas om i domstol. Dock tror jag inte att de sökande kommer nå framgång men kanske kan man på sikt få till en ändring genom att driva ärendet genom domstol. Min uppfattning är ju klar men vad anser du? Rätt eller fel i föreskrifterna?
Jag håller helt med dig i att det verkar orimligt. Detta var en aspekt jag aldrig tänkt på eller hört talas om tidigare. Samtidigt är det väl som du nämner svårt att nå framgång när det är så tydligt stipulerat, men likväl ologiskt och inte rimligt.
Då det bara rör sig om en så kort del av praktiken så tycker jag det borde vara ok. Hade all praktik varit under överinseende av en med bara BB1 så hade det så klart inte varit ok.
Praktiken för att få ABL ska ju vara mångsidig, och viss del av dessa jobb räcker det ju med BB1 för att utföra.
Som att säga att jag som har ABL inte får utföra "BB1-jobb"