Nån som vet vart man hittar en lista över vad olika beteckningar står för.
Typ SB=Sektioneringsbrytare, NB=Nätbrytare, FD=Fördelning, GC=Gruppcentral, ja ni fattar vad jag är ute efter eller?
Undrar just om det ens finns någon standard för det där. Jag tror det finns nästan lika många varianter i stort som det finns konsultföretag som märker upp på ritningar. Däremot om du har en ritning med ett antal beteckningar så borde du se förklaringar i slipsen. Fast nu ville du kanske veta i största allmänhet.
Letade lite men hittade inget och då kanske förklaringen är just det du säger, att det finns ingen.
Många har ju förvisso egna märkstandarder men jag tänkte att det kanske fanns nån grund man utgick från.
Anledningen till att jag undrar är att jag kommit över en intern märkstandard där SB kan stå för antingen sammankopplingsbrytare eller sektioneringsbrytare.
LS kan stå för lågspänning eller likspänning. LSB kan stå för lågspänning B skena, eller lågspänning B-kraft.
I praktiken kanske det inte är så stort problem. Men jag gillar inte när man kan förväxla saker.
Förresten några tips på vad KA och TA kan stå för?
Nä...inte så här på rak arm för det är ingen kombination jag använt mig av.
Jag har ett annat exempel på förväxling, vid ett tillfälle var vi två olika personer som ritade på samma projekt, den ena märkte upp uttag på balkong med BU (balkonguttag) och den andre UB (uttag på balkong) så även internt kan det bli olika tydligen, huvudsaken att förklaringarna i slipsen stämmer överens med ritningarna om man nu håller på med sådana på ett eller annat vis.
Med TA menas här transformator. Men frågan är om A står för nåt mer?
Tidigare så har jag varit med om att man kallat transformatorn endast för T, t.ex T1, T2 osv
KA skulle här kunna stå för kopplings anordning. Men jag är inte säker.
Problemet är att här står ingen förklaring för dessa förkortningar.
Jag får nog försöka få fatt i den som skrivit standarden efter semestern.
Har en lista med beteckningar som min föregångare lämnade. Vet inte om den kommer från en standard eller inte, men jag märker efter den.
KA bör vara en kontaktor eller relä. Märker själv reläer med KA och har sett andra som också gör det.
Som sagt så finns det en massa vedertagna beteckningar som konstruktörerna använder, men som mig veterligen inte har något med de standarder som finns.
Finns en del litteratur i ämnet, bl.a. SEK HB (handbok) 412, 419 & 439
Vad gäller bokstavskombinationer för objekt finns det en lista i HB 439 enligt internationell standard, men den bygger mer på funktionsbenämning.
T.ex. Kraftbrytande apparater allmänt = Q, Skyddsapparater = F