Jordat uttag nära balkongdörr i ojordat rum?

30 jun 2012 15:56 #1 av Ronnie Lidström
Sitter i en lägenhet och elskadad som man är kollar jag in elen. Det sitter ett jordad uttag just bredvid balkongdörren (inomhus). Alla andra uttag i detta rum är ojordade.

Det var så här från början säger lägenhetsinnehavaren. Lägenheten är byggd 1991 och är en kommunalt ägd bostadsrätt så det borde ju vara rätt utfört.

Har det någonsin varit lagligt att göra så här?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2012 17:20 #2 av Marcus Lundström
Uttag som misstänks kunna användas till flyttbart elmaterial utomhus ska vara jordade och försedda med jordfelsbrytare. Så har det ju varit så länge jag vet.

Men blanda jordat och ojordat i samma rum har väl aldrig varit OK!

30 jun 2012 20:07 #3 av Henrik Eriksson
Jag har kommit till mängder av villor där det dragits in ett jordat uttag i "kontoret" för att ansluta datorn till.
Så detta är alltså inte heller ok? Trodde det förr var godkänt att blanda om det var till för just en apparat.

30 jun 2012 20:08 #4 av Bo Siltberg
Krav på jordade uttag trädde i kraft 1994 och krav på JFB för uttag utomhus 1996. Krav på jordade uttag i ledande rum, inkl utomhus har ju funnits länge.

Blandningen av jordat och ojordat antar jag följde den oskrivna regeln om armräckvidd, 2.5 meter. Så jag antar att denna installation följde samma praxis som brukade användas i kök.

30 jun 2012 20:34 #5 av Bo Siltberg
Och det där med att dra in en jordad skarvsladd till ett ojordat rum, eller installera ett fast monterat jordat uttag är ett kärt ämne. Det gäller att man vet vad man gör och håller isär dessa uttag.

Men, nu läser jag att det där med att blanda jordat och ojordat endast var tillåtet i kök, fram till 1960 ...
www.voltimum.se/punbb/viewtopic.php?id=200
Fan, tror jag behöver skriva en artikel om detta...

30 jun 2012 20:46 #6 av Henrik Eriksson
om man kommer till ett sådant ställe med ett jordat av 4 i ett rum för tex dator. Vad kan man mer göra än att säga åt kunden att antingen sätta ett ojordat eller jorda upp hela rummet, det är ju han som äger anläggningen och väljer om det ska utföras. Jag kan väll bara rekommendera att han gör det?

30 jun 2012 21:14 #7 av Bo Siltberg
Ja det är vad du kan göra. Att förklara alla komplikationer med en blandning kan kräva lite tid ...

01 jul 2012 12:41 #8 av Lars Blomkvist

Marcus Lundström skrev: Uttag som misstänks kunna användas till flyttbart elmaterial utomhus ska vara jordade och försedda med jordfelsbrytare. Så har det ju varit så länge jag vet.

Men blanda jordat och ojordat i samma rum har väl aldrig varit OK!

Förväntas användas utomhus är lite knepigt enligt mig. Alla uttag kan väl förväntas att användas utomhus.
Var på en ombyggnad där snickaren hade tagit byggel från ett jordat uttag i köket och ut till tomten.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg