Vad kan en besiktningsman kräva?

18 jun 2012 19:20 #1 av Erik
Har genomfört en totalrenovering av en lokal som blivit till en bostad. Handlingarna är mkt knapphändiga och finns ingenting skrivet angående dokumentation etc.
ny mätartavla har installerats i källaren istället för den förra placeringen som var i lokalen på plan 1
Besiktningsmannen har delgivit mig en anmärkning där han vill att jag ska göra om huvudledningsschemat för huset, ligger detta ansvaret på mig att göra då inga krav på dokumentation föreligger?
Huvudledningsschemat idag består av ett 20-tal centraler och blir ett stort projekt för mig att rita om.

Borde inte detta ligga på beställaren att fixa, alltså bli en extrabeställning?

Tacksam för svar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2012 19:32 #2 av Martin
Jag hade gjort det. Nu vet jag inte om du haft ett fast pris eller löpande men för både din egen och andras skull så Rita och dokumentera! Det skapar ju bara kaos och suckar när det inte finns vettigt underlag att utgå ifrån i framtida utbyggnader etc.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2012 19:38 #3 av Erik

Martin Lund skrev: Jag hade gjort det. Nu vet jag inte om du haft ett fast pris eller löpande men för både din egen och andras skull så Rita och dokumentera! Det skapar ju bara kaos och suckar när det inte finns vettigt underlag att utgå ifrån i framtida utbyggnader etc.


Absolut så är det så, men min fråga uppkommer av anledningen att jag har fast pris, och kommer kosta mig massa pengar att genomföra detta och undrar således om det ligger på mig eller beställaren att se till att arbetet blir utfört.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2012 19:45 #4 av Erik
ställer även frågan om potentialjordning av ventilation i badrum, är det något som jag åker på att göra även fast det inte står med i förfrågningsunderlaget. jag vet att det bör göras, men ska verkligen jag stå för kostnaden då det inte finns med i handlingarna?
När jag räknar på jobbet så tar jag för givet att ventilationstallriken är av plast då det inte framgår annat av handlingarna.
Eller har jag fel? ska man alltid räkna med i priset att behöva potentialutjämna anläggningen etc även då det inte står med i underlaget?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2012 19:47 #5 av Ronnie Lidström
Har du gjort en ändring i anläggningen så tror jag du åker på att revidera huvudledningsschema. Däremot vet jag inte om de kan kräva att du ska rita om ett stort gammalt schema i dator för att du ändrar en huvudledning?

Om inte fastighetsägaren kan ge dig schemat som datorfil så kanske det duger med lite gammal hederlig bläckpänna + tippex

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2012 20:06 #6 av Erik

Ronnie Lidström skrev: Har du gjort en ändring i anläggningen så tror jag du åker på att revidera huvudledningsschema. Däremot vet jag inte om de kan kräva att du ska rita om ett stort gammalt schema i dator för att du ändrar en huvudledning?

Om inte fastighetsägaren kan ge dig schemat som datorfil så kanske det duger med lite gammal hederlig bläckpänna + tippex


Bra tips, tippex får det bli,
Men vad tycker du? Man lämnar ut en prisförfrågan på ett jobb utan ordentliga handlingar, sen besiktas anläggningen med samma förutsättningar som en anläggning som har riktiga handlingar på ett gäng sidor. Jag tycker att det borde ligga på beställaren att stå för flera av dom nedslagen som besiktningsmannen gör .
Ett annat exempel är märkningen av servisen som jag inte ens rört, Men den var inte fullständigt märkt sen innan gällande huvudledningen avslutad i dosa som jag gått på.och nu har jag fått en anmärkning på att sätta skylt med kabelbeteckning etc...

Många småsaker, men skulle gärna vilja veta gränsdragningen inför kommande offerter som ska skickas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder