Krav på JFB vid nyinstallation ytterbelysning?

13 jun 2012 18:49 #1 av Anonym Gäst
Läste någonstans (här?) att det är krav på jordfelsbrytare om man utvidgar en anläggning med undantag för inom torra befintliga rum.

Att det tex är krav på jordfelsbrytare om man renoverar ett badrum. Även om inget eluttag monteras?

Gäller då samma sak vid nyinstallation av belysning ute? (fasad-armaturer 230V) Det är ju definitivt inget torrt utrymme.

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 19:05 #2 av Martin
Jag ringde chefen om detta förra veckan faktiskt. Det hela slutade med inget uttag i badrummet men förberätt med skyddsjord. Dock väl märkt i bägge ändarna att den inte var förbunden i någon ändå.

på ett annat jobb även detta ett badrum så satte jag en JFB även då det bara fanns en armatur i taket och en på väggen. Om det var helt nödvändigt för badrummet men så ack för köket iaf.

Jag vet faktisk inte hur dant detta är.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 19:07 - 13 jun 2012 19:10 #3 av Bo Siltberg
Endast om utebelysningen är ansluten via ett uttag, och kanske inte ens då för kravet gäller uttag för allmänbruk (men praxis är givetvis JFB på allt).
Jag hittar bara en rekommendation i avsnitt 714 om att (fast installerad) utomhusbelysning ska skyddas av en JFB 30 mA.

Så det är en bedömningssak. Om t.ex lampan enkelt går att nå för att byta ljuskälla. Höjden 2.8 m nämns i avsnitt 714. Sitter den lägre krävs att ljuskällan bara ska gå att komma åt mha verktyg.

EDIT: Badrum, ja! Alla gruppledningar i badrum måste skyddas av en JFB.

Så i första hand, försök sälj in en JFB eller två på hela kåken :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jun 2012 19:33 #4 av Patrik Hedlund
...om de ligger grundare än 5 cm och går bakom zon 0-2.
Annars finns det inget krav på jfb på gruppledningar i badrum, som jag förstått det.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder