Krav på särskild dokumentation enligt EMC-lagstiftningen?

05 jun 2012 16:20 #1 av Anonym Gäst
I forumet på Voltimum ställer Mats Jonsson denna fråga:

Mats Jonsson skrev: Nu är det snart fem år sedan EMC-lagstiftningen började gälla för fasta installationer. Av lagstiftningen framgår att det ska upprättas en särskild EMC-dokumentation och att innehavaren är straffrättsligt ansvarig för att hålla dokumentationen tillgänglig för för Elsäkerhetsverket. Jag misstänker att många installatör nu har skaffat sig rutiner för denna dokumentation. Det vore intressant om någon kunde ge en kort information om hur man dokumenterar sina installationer.

Det vore även intressant att höra någon innehavares erfarenheter av hur installatörerna sköter sig och om man har någon erfarenhet av verkets tillsyn.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

På honom verkar detta som något självklart som alla bör veta. Jag har aldrig hört talas om detta och tycker att det är lite pinsamt att fråga på Voltimum.

Någon som vet vad han pratar om?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2012 16:35 #2 av Rikard Ågren
Aldrig hört talas om? Men så är jag ju ingen företagsledare heller

Projektledare el, styr och automation

05 jun 2012 16:56 #3 av Ronnie Lidström
Handlar väl om detta:

ELSÄK-FS 2007:1 skrev: Särskilda krav för fasta installationer

12 § Bestämmelserna i 4 – 11 §§ behöver inte tillämpas på apparater som endast är avsedda för en bestämd fast installation.

En dokumentation skall dock upprättas för apparater enligt första stycket.
Av dokumentationen skall framgå

1. de försiktighetsåtgärder som skall vidtas när en sådan apparat byggs in i den fasta installationen,
  2. uppgift om den fasta installationens identitet och dess egenskaper avseende elektromagnetisk kompatibilitet, och
  3. information enligt 10 § punkterna 1 och 2.

En särskild dokumentation skall upprättas för den fasta installationen.
Denna skall innehålla dokumentationen enligt andra stycket samt uppgift om den branschpraxis som har tillämpats vid installationen.

Innehavaren av den fasta installationen skall hålla dokumentationen enligt andra och tredje styckena tillgänglig för tillsyn av Elsäkerhetsverket under den tid som den fasta installationen är i drift.

>> Läs hela ELSÄK-FS 2007:1 här (pdf)

Detta är inget som jag heller har satt mig in i. Har helt enkelt trott att det inte gäller mig.. Men jag kanske har fel?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

05 jun 2012 18:14 #4 av Johannes Hammarstedt

Anonym Gäst skrev: I forumet på Voltimum ställer Mats Jonsson denna fråga:

Mats Jonsson skrev: Nu är det snart fem år sedan EMC-lagstiftningen började gälla för fasta installationer. Av lagstiftningen framgår att det ska upprättas en särskild EMC-dokumentation och att innehavaren är straffrättsligt ansvarig för att hålla dokumentationen tillgänglig för för Elsäkerhetsverket. Jag misstänker att många installatör nu har skaffat sig rutiner för denna dokumentation. Det vore intressant om någon kunde ge en kort information om hur man dokumenterar sina installationer.

Det vore även intressant att höra någon innehavares erfarenheter av hur installatörerna sköter sig och om man har någon erfarenhet av verkets tillsyn.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

På honom verkar detta som något självklart som alla bör veta. Jag har aldrig hört talas om detta och tycker att det är lite pinsamt att fråga på Voltimum.

Någon som vet vad han pratar om?

Jag tycker mig ana ett visst mått av ironi i hans frågeställning. Att det skulle vara en skrivbordsprodukt.
Och så är det ju, uppenbarligen.

Behörighet AB

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg