Måste uttag för kaffebryggare förses med timer?

23 maj 2012 16:15 #1 av Anonym Gäst
Jag har fått fyra besiktningsanmärkningar med texten "Uttag för kaffebryggare ska förses med timer".

Var finns stöd för anmärkningen i föreskrifterna?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2012 16:18 - 23 maj 2012 16:19 #2 av Ronnie Lidström
Kan nog bero på vad det är för typ av fastighet?

Jag har nyligen räknat på flera olika äldreboenden, gruppboenden osv och så är det alltid föreskrivet timer till uttaget i köket samt timer till spisen i alla lägenheter.

Återkommer om jag hittar något i föreskrifterna.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2012 16:20 - 23 maj 2012 16:22 #3 av Patrik Hedlund
Annars så ingår det väl i Svensk standard?
Hur är det med uttag för strykjärn?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2012 20:23 #4 av Reijo Eriksson
Hittade detta i boken Elektricitet och bränder:

En undersökning gjordes av alla bränder i kaffebryggare som rapporterades in till Räddningsverket under 2003. Enligt sta- tistiken hade räddningstjänsten larmats på 24 bränder som skulle ha startat i en kaffebryggare, men en närmare under- sökning visade att det endast var 9 av dessa bränder som orsa- kades av kaffebryggaren. Lika många gånger hade man angett kaffebryggaren som brandorsak trots att kaffebryggaren hade stått på en påslagen spisplatta. På SKL är det 5–6 år sedan man senast kunnat konstatera att en brand orsakats av en tradi- tionell kaffebryggare. På 1970-talet orsakade kaffebryggare många bränder, men dagens statistik visar att traditionella kaffebryggare inte längre är något vanligt startföremål trots att många tror det.

Elektriska Nämnden hade fram till början på 1990-talet krav att det skulle finnas timer för kaffebryggare etc. Trots detta förekommer det att vissa besiktningsmän skriver en anmärkning att det ska finnas timer...

Reijo Eriksson
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Henrik Franzén

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 05:34 #5 av Christer Djerf
Det finns även företag som har kravet på timer i sin elsäkerhetspolicy, likaså KAN (utan att ha något belägg) finnas krav från vissa försäkringsbolag eller så kan det ju stå i AMA-handlingar eller liknande.

Men en besiktningsman ska ju alltid kunna hänvisa till varför man har gjort en viss anmärkning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 20:40 #6 av Janne Larsson
Står det i ramen så är det som det är bara, oftast stödjer sig anmärkningarna därifrån.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 20:41 #7 av Janne Larsson

Reijo Eriksson skrev: Hittade detta i boken Elektricitet och bränder:

En undersökning gjordes av alla bränder i kaffebryggare som rapporterades in till Räddningsverket under 2003. Enligt sta- tistiken hade räddningstjänsten larmats på 24 bränder som skulle ha startat i en kaffebryggare, men en närmare under- sökning visade att det endast var 9 av dessa bränder som orsa- kades av kaffebryggaren. Lika många gånger hade man angett kaffebryggaren som brandorsak trots att kaffebryggaren hade stått på en påslagen spisplatta. På SKL är det 5–6 år sedan man senast kunnat konstatera att en brand orsakats av en tradi- tionell kaffebryggare. På 1970-talet orsakade kaffebryggare många bränder, men dagens statistik visar att traditionella kaffebryggare inte längre är något vanligt startföremål trots att många tror det.

Elektriska Nämnden hade fram till början på 1990-talet krav att det skulle finnas timer för kaffebryggare etc. Trots detta förekommer det att vissa besiktningsmän skriver en anmärkning att det ska finnas timer...


De flesta bryggare har sedan flera år sen en egen inbyggd timer, det kan nog förklara stistiken en hel del.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2012 07:38 #8 av Ronnie Lidström
Fick just uppdrag att åtgärda anmärkningar från en revisionsbesiktning.

Där har besiktningsmannen gjort följande anmärkning:

"Vattenkokare och kaffebryggare är inte kopplad till uttag med timer."


Detta var i och för sig en lägre gradens anmärkning.

Kategori 5: "Rekommenderad åtgärd. Elektriska Nämnden bevakar ej att anmärkningen åtgärdas"


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2012 11:18 #9 av opi opi
Jag har inga källor, men försäkringsbolagen vägrar att teckna försäkring om man inte har timer för kaffebryggaren.
(Självrisken utan timer blir ganska hög )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2012 23:18 #10 av Peter Holst
Jag gick en kurs för några år sedan med en brandingenjör. Han berättade om bland annat om att det förr var vanligt med bränder som uppstod i trinettkök. Då rekommenderades att Trinetter skulle förses med timer. Efter rekommendationen ökade antalet bränder i trinettkök, enligt denne ingenjör. Bara det att själva uppkomsten var inte i något någon glömt på plattan, utan det var i timern elden uppstod. Förmodligen för klena timers, men det är min tolkning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2012 04:18 #11 av Martin
Jag har en vän som jobbade flera år åt kommunen och kunde ägna dagar åt att bara glida runt och byta kaffe och spis timrar på skolor/äldreboenden mm Vad han fick reda på så var tanken god men att de inte orkade med den höga användning de utsattes för och gick således sönder. alltifrån att det inte hände något till att det var ständig fas på uttaget eller att det knastrade när man tryckte på knappen.

Jag kommer inte ihåg om vad han sa att de gjorde om de bara bytta ut eller om de gjorde om delar av installationerna. Han var dock inte glad i dessa timrar men både han och jag har satt in timrar till kaffebryggaren i våra och föräldrarnas kök.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2012 13:03 - 12 jun 2012 13:04 #12 av Magnus
Vi har ett par hundra studentlägenheter hos kunden ja huvudsakligen jobbar åt, och där sitter det timrar i köken till uttaget ovanför arbetsbänken som går sönder på löpande band, så det har man bytt ett antal bara i år. Och de vi bytta först, för ca 6 år sen, har några av gett upp igen så där är det inne på andra tredje omgången timrar...
Så antingen klarar dom inte specad last, lr antalet användningar, Vilket vet jag inte.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg