Har kontaktat konsulter, besiktninsmän, Voltimum, SEK, mm mm. utan att få svar.
Samtliga svarar på allt runt omkring men inte på frågan.
Frågan:
Kan man få nedslag på en installation av spottar ovan köksskåp om luckan är öppen är avståndet
till spotten 45 cm? tillåtet avstånd till brännbart är 50 cm.
Man ska följa tillverkarens anvisning själklart men där står inget om luckläge.
En grundregel är att man ska ta hänsyn till den normala användningen och normala förhållanden. Vem skulle kunna svara på om skåpdörrar (och andra dörrar) normalt står öppna? Det ska i så fall vara brandskyddsföreningen/elektriska nämnden.
Jag har installerat ett badrumsskåp en gång där man hade klistrat aluminiumrämsor ovan på luckorna för att klara avståndet till brännbart från spottarna. Om dörrarna placerades i "rätt" läge så var det ca 1 cm från spottarna.
Eftersom detta badrumsskåp såldes som en komplett, ce-märkt, enhet från ett stort företag, får man anta att denna lösning med "metalltejp" blivit testat och godkänt.
Att få nedslag i det där läget beror helt på besikningsmannen. Om denne ser dörren stängd som ett normalt tillstånd och att dörren öppnas ibland iunder korta stunder så ok, är det en som är nitisk och anser att det ska vara 50cm i alla lägen så nedslag. Om man sen däremot tar kontakt med tillverkaren och/eller deras representant för försäljningen av spottarna så kan man få reda på under hur lång tid denna 50cm "regel" verkar under. Alltså, kan man hålla tänt mot brännbart under 50cm under en viss tid osv.
Jag hade inte slagit ner på liknande installation, möjligen gjort en notering om det men inte nedslag.
Jo, låter ju lite väl överdrivet då det bara är 5cm som fattas. Hade det däremot varit 5-10cm eller nåt sånt från spot till brännbart hade jag förstått.
Det jag vänder mig emot är alla dessa tolkningar (inte från er).
Om jag ska göra en installation så vill jag kunna ta reda på fakta och regler på ett någorlunda lätt sätt och inte få
reda på felaktigheter/tolkningar vid en besiktning.
Har själv bestridit besiktningsanmärkningar och bett om underlag för anmärkningen. I många av dessa fall så
är det godtyckliga tolkningar.
Ett exempel är när snickaren monterade rotgips och det vart nedslag på att det fattades distansringar.