Förslag på "allround" spänningsprovare?

06 jan 2012 23:21 #1 av Johan Andersson
Jag har alltid haft en vanlig enkel spänningsprovare... En sån där röd med olika dioder.. ja ni vet.

Men letar nu en bra "allround" spänningsprovare som klarar lite mer. Dessa funktioner vill jag ha: (förutom att kunna mäta spänning då :rulla: )

* Visa fasföljd
* Testa jordfelsbrytare

OBS! Jag testade en (tror det var Fluke?) med väldigt märkligt sätt att testa jordfelsbrytare. Med den är man tvungen att först mäta 5s mellan fas-nolla för att sedan kunna mäta fas-jord UTAN att lösa jfb. Detta går alltså fet-bort!
Jag vill testa JFB med en knapp hellst.

Summer och sånt är inte så nödvändigt (jag har en sån där liten grön multimeter med strömtång också)

Några tips? Vilken är den bästa spänningsprovaren för en serviselektriker?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2012 23:48 #2 av Rikard Ågren
Fluke T140 antar jag att det är du har provat. När provade du den?

Jag köpte en sådan för ca 1 år sedan och min löser inte ut JFB annat än om man håller inne knappen på baksidan och mäter fas - jord. Detta är en modifiering, den tidigare versionen uppförde sig precis som du beskriver men detta ska alltså vara ändrat.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2012 23:50 #3 av Rikard Ågren
För övrigt den bästa allround-mätaren enligt mig. Sitter alltid i vänster benficka i mina byxor

Enpolig spänningsdetektering uppskattar jag också

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2012 01:14 #4 av Johan Svensson
Nya fluke t140, löser bara jfb om du trycker knappen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2012 08:26 #5 av Ronnie Lidström
Jag har provat tror jag alla spänningsprovare som finns (nåja, de har jag väl inte, men många) och jag har fastnat för denna:

Duspol Analog E:4201281

  • Den har lastinkoppling på 50mA med knapp (Många andra har för högt, typ 200mA)
  • Rotationsvisning
  • Vanlig spänningsprovning

Det är dessa tre funktioner jag vill ha. Jag vill INTE ha summring (då ligger den och piper i fickan till batteriet tagit slut)
Jag vill helst inte ha något batteri överhuvudtaget, vilket denna inte har (tror jag)

Nu har jag inte testat den nya Fluken med knapp för lastinkoppling. Den kanske är lika bra. Då jag först började med dessa så skippade jag också Fluken pga den väldigt märkliga 5 sekunders funktionen (Måste väl ha varit på en väldigt urspårad firmafest man utvecklade denna?)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2012 12:51 #6 av Johan Andersson
Är det denna ni menar?

Fluke T140/VDE E42 013 54



www.elektroskandia.se/Popup/KatalogPopup...d=268571&sok=4201354

T140/VDE har även en användarstyrd varierbar inre last vilket möjliggör mätningar som inte löser ut jordfelsbrytare. Om ett jordfelsbrytartest önskas aktiveras den större lasten med hjälp av en tryckknapp.


Detta låter intressant! Hur ändrar man denna "varierbara inre last"? En ratt på baksidan eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2012 14:05 - 07 jan 2012 14:06 #7 av Tobias Karlsson
Ronnie: Den där Duspolen är ju skit, rotationsfunktionen är inte att lita på, blir den våt kan den visa fel, samt att man måste nästan dubbelkolla när man tryckt in knapparn annars blir rotationen fel...

På Fortum har den blivit "förbjuden" att använda för att mäta rotation just för osäkerheten.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 10:45 - 08 jan 2012 10:49 #8 av Jörgen
Har kört med Fluke T100/Unitest???(enbart dioder för spänningsvisning) länge och är väldigt nöjd, i början var det plasthölje på kabeln som sprack i kyla men den senaste har gummikabel.

Blev varnad av en kraftbolags arbetare för länge sen om att dom inte fick använda 2-polig fasföljdsprovning och har därför varit extra uppmärksam på problemet och dubbelkollat med "riktiga" fasföljdsprovare vid känsligare anläggningar men det har aldrig felat, litar 100% på den numera.

Summer kan jag inte vara utan, perfekt vid all felsökning ifrån trasiga glödlampor/lysrör till mer avancerade felsökningar i apparatskåp o dyl.
Summern är även väldigt smidig vid jordfelsbrytarinstallationer, ingen summerton mellan noll och jordskena då funkar det oftast.
Enpolig spänningsdetektering är också väldigt smidig vid felsökning, bara att följa elschema(om det finns) och kolla med en spets om det är ström där det ska(funkar naturligtvis bara vid 230V+)

Inte ofta jag plockat fram en multimeter eller megger för att hitta fel.

När den här T100:an ger upp kommer jag dock att skaffa T140 för att kunna kolla spänning mer exakt.

En smidig multimeter med amperemätare som jag gillar är Kewmate 2012R , Kommer man inte åt med den funkar nog inget annat heller. Tyvärr har den också plastkablar som spricker i kyla:angry: .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 11:28 #9 av Peder Myrne
Fluke T140 har allt jag behöver i mitt vardagliga arbete. Har dock en ELMA www.elma-instruments.se/_sv-SE/v:2273;13...prodno=5706445140060 med ungefär samma funktioner liggandes på hyllan som jag ska pröva när min nuvarande Fluke har gett upp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 12:03 #10 av Ronnie Lidström

Tobias Karlsson skrev: Ronnie: Den där Duspolen är ju skit, rotationsfunktionen är inte att lita på, blir den våt kan den visa fel, samt att man måste nästan dubbelkolla när man tryckt in knapparn annars blir rotationen fel...

På Fortum har den blivit "förbjuden" att använda för att mäta rotation just för osäkerheten.


Har visat korrekt alla gånger hittills i alla fall! Däremot så håller jag med om att det är lite otydligt om "R"et lyser eller ej, men man ser ju enkelt skillnad om man gör två mätningar.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 15:28 #11 av Rikard Ågren
Man får ju se till att man har bara fingrar när man gör rotationsprov med Fluken. Har alltid visat rätt för mig

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 19:48 #12 av Tobias Karlsson
Jag kör enbart fasprov med fasprovar, känns säkras så, har kollegor som fått olika fasföljd med fluken. Så jag personligen litar inte på den, Tycker inte att man ska behöva mäta flera gånger för att vara säker på ett resultat, en gång ska räcka. Annars hade man ju inte gjort annat än mät fasföljd i yrket.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 21:56 #13 av Magnus
Jag kör med tre olika, lite beroende på vem som är närmast, typ.

En Duspol Digital, lika som Ronnies fast med display bara, annars samma.
En Fluke T5-1000
En Fluke T140
Och sen finns det en Eurotester "i friman" , ligger på kontoret så man har den bara med när den behövs, liksom.
Funkar för mig, har inte upplevt att det negativa med dom är störande för min del. Brukar mäta med Duspolen om JFB absolut inte får lösa ut vid fel tillfälle, annars med "lilla" fluken.
T5an brukar mest ligga, lite korta sladdar men vid strömmätning funkar den hyfsat för min del.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg